ایرانخودرو به تازگی 20 دستگاه از کراساور ریرا را به قیمت 1 میلیارد و 130 میلیون تومان به خریداران عرضه کرده است. این خودرو که قرار بود به عنوان یک مدل ملی و اقتصادی وارد بازار شود، حالا در بازار آزاد با قیمتی بیش از دو میلیارد تومان فروخته میشود. این تفاوت قیمتی چشمگیر باعث ایجاد سود میلیاردی برای خریداران اولیه شده است. قیمتهای بازار حتی به 2.5 میلیارد تومان هم رسیده است که نشاندهنده ایجاد یک حباب قیمتی بزرگ است.
عرضه محدود این خودرو و تبلیغات وسیع آن باعث افزایش تقاضا در بازار شد، اما عرضه کم این محصول نتواسته پاسخگوی تقاضای بالا باشد. این مسأله باعث شده که خودروهای وارداتی و مونتاژی جدیدتر با تکنولوژی بهروزتر قیمتهای رقابتیتری پیدا کنند و به نوعی ریرا جذابیت خود را از دست بدهد. در عین حال، کارشناسان بر این باورند که اگر ایرانخودرو عرضه بیشتری از این خودرو داشته باشد و بازار را کنترل کند، قیمتها به تعادل نزدیکتر خواهند شد و این خودرو در بازه قیمتی پایینتری خواهد نوسان کرد.
با توجه به وضعیت فعلی، قیمت بالای ریرا در بازار آزاد نشاندهنده یکی از مشکلات اساسی بازار خودرو در ایران است، که ناشی از عرضه محدود و تقاضای بالا است. ایرانخودرو، که هدفش از عرضه محدود ریرا به انجام وعده خود در زمینه تولید و عرضه خودروهای جدید بود، به نظر میرسد که با این سیاست، موجب افزایش نوسانات قیمتی در بازار شده است. در این شرایط، ریرا که قرار بود جایگاه مناسبی در بازار خودروهای اقتصادی پیدا کند، دچار تلاطم قیمتی شده و تا زمانی که عرضه به درستی مدیریت نشود، این آشفتگی ادامه خواهد داشت.