تاکسیرانی تهران؛ دومین ناوگان بزرگ جهان
در تهران، حدود ۸۰ هزار دستگاه تاکسی فعال هستند که شامل تاکسیهای خطی، تاکسیهای گردشی، تاکسیهای تلفنی و تاکسیهای ویژه میشود. این تاکسیها در مجموع در ۶۰۰ خط مختلف در سطح شهر مشغول به جابجایی مسافران هستند. در آستانه سال جدید، دو تحول مهم در حوزه تاکسیرانی تهران به وقوع پیوسته است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از آغاز فعالیت سامانه برخط خبر داد
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که سامانه برخط تاکسیرانی پایتخت آغاز به کار کرده است. به گفته مالکی، نزدیک به ۳۴ هزار دستگاه تاکسی بهعنوان تاکسی خطی در حال جابجایی مسافران هستند. تا پیش از این، نظارت بر این تاکسیها به روشهای سنتی مانند بازدیدهای میدانی صورت میگرفت، اما به دلیل گستردگی ناوگان، این روش دیگر کارایی کافی نداشت.
او با اشاره به اینکه ناوگان تاکسیرانی تهران دومین ناوگان بزرگ دنیا است، افزود: “با توجه به این مقیاس، نظارت سنتی عملاً نمیتوانست پاسخگوی نیازها باشد.”
مالکی همچنین خاطرنشان کرد که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی موظف به راهاندازی یک سیستم هوشمند برای نظارت بر تاکسیها بوده است. خوشبختانه با تلاشهای شبانهروزی تیم سازمان تاکسیرانی و همکاری مرکز تهران هوشمند و سازمان فاوای شهرداری، این سیستم به بهرهبرداری رسید.
وی اظهار داشت: “از این هفته، تاکسیهای خطی بهصورت برخط فعالیت خود را آغاز کردهاند و تاکنون ۴۵ هزار دستگاه تاکسی در این سامانه ثبتنام کردهاند.”
نظارت و پرداخت الکترونیکی کرایه با سامانه جدید
مالکی توضیح داد که در این سیستم، تاکسیها پس از نصب اپلیکیشن “شهرزاد”، به محض مسافرگیری، سفر خود را ثبت خواهند کرد. این اطلاعات بهطور لحظهای توسط سازمان تاکسیرانی رصد میشود. مسافران همچنین میتوانند با اسکن کد QR روی شیشه تاکسی و نصب نرمافزار شهرزاد، کرایه خود را بهصورت آنلاین پرداخت کنند.
وی تاکید کرد که در فاز اول این سیستم، تمامی تاکسیهای خطی بهطور برخط فعالیت خواهند کرد و بهزودی تاکسیهای گردشی نیز به این سیستم اضافه خواهند شد.
آغاز فعالیت تاکسیهای گردشگری از فرودگاههای تهران
در همین راستا، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی، از طرح راهاندازی تاکسیهای گردشگری در پایتخت خبر داد. این طرح قرار است تا نوروز ۱۴۰۴ به اجرا درآید و در فاز نخست، تاکسیهای گردشگری در دو مسیر اصلی فرودگاههای مهرآباد و امام خمینی (ره) فعالیت خواهند کرد. علوی افزود که هدف این طرح، تسهیل حملونقل برای مسافرانی است که قصد دارند در تهران برای مدت کوتاهی اقامت داشته باشند.
وی در ادامه گفت: “تفاهمنامهای بین سازمانهای گردشگری و تاکسیرانی شهرداری تهران برای آموزش رانندگان تاکسیها به امضاء رسیده است. این رانندگان بهعنوان سفیران گردشگری، جاذبههای تهران را به مسافران معرفی خواهند کرد.”
علوی تاکید کرد که اجرای این طرح نهتنها درآمد مضاعفی برای تاکسیرانها خواهد داشت بلکه میتواند نقش مؤثری در ارتقای صنعت گردشگری تهران ایفا کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه طرح گفت که دغدغهای در خصوص تأمین مالی وجود ندارد، زیرا سازمان گردشگری از اعتبارات داخلی خود برای اجرای این طرح استفاده خواهد کرد.