گروه بهمن که به عنوان یکی از خودروسازان بخش خصوصی شناخته میشود و بهعنوان نمونهای موفق از نتایج خصوصیسازی مطرح است، به هفتادوسومین سالگرد تاسیس خود رسیده است. در این گزارش، نگاهی خواهیم داشت به دستاوردهای این گروه در سالهای اخیر و بهویژه پس از ورود به عرصه خصوصیسازی.
خصوصیسازی در صنعت خودرو ایران:
با وجود اینکه موضوع خصوصیسازی در صنعت خودرو ایران به یکی از مسائل چالشبرانگیز تبدیل شده، در دنیای واقعی شاهد نمونههای موفقی از این روند در صنعت خودرو هستیم که نتایج مثبت آن به وضوح در گزارشهای نظارتی و میدانی قابل مشاهده است.
۷۳ سال فعالیت گروه بهمن:
گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ فعالیت خود را با تاسیس شرکت “ایران خلیج کو” آغاز کرد. این شرکت در ابتدای فعالیت خود در زمینه حملونقل دریایی مشغول به کار بود و بعد از آن با تولید “وانت سه چرخ مزدا” مسیر جدیدی را شروع کرد. این روند ادامه داشت تا اینکه با تولید وانتهای ۱۰۰۰ و ۱۶۰۰ نام خود را به “کارخانه اتومبیلسازی مزدا” تغییر داد و سپس به “ایران وانت” تغییر نام داد.
در سال ۱۳۷۸، “ایران وانت” به یک شرکت چندرشتهای در زمینه تولید خودرو، بازرگانی و سرمایهگذاری تبدیل شد و نام “گروه بهمن” را بهعنوان نام جدید خود برگزید و تولید “خودروی سواری مزدا” را بهطور جدی آغاز کرد.
تاثیر خصوصیسازی:
در سال ۱۳۹۵، گروه بهمن به بخش خصوصی واگذار شد و پس از آن تحولات مثبت زیادی در این گروه صورت گرفت.
رتبهبندی گروه بهمن در ایران:
سازمان مدیریت صنعتی، هر سال رتبهبندی شرکتهای بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را انجام میدهد. در آخرین ارزیابی مربوط به سال ۱۴۰۲، گروه بهمن توانست با فروش ۵۵۹،۶۳۷ میلیارد ریال رتبه ۳۳ را در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران کسب کند. این نشان از رشد چشمگیر فروش نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۳۴۱،۳۷۸ میلیارد ریال دارد.
ظرفیت تولید و رشد گروه بهمن:
گروه بهمن توانست با استراتژیهای خود ظرفیت تولید خودرو را از ۳۰،۰۰۰ دستگاه به ۷۰،۰۰۰ دستگاه در سال افزایش دهد. در شرایط تحریمی، این رشد با ارتقای تجهیزات مانند خط رنگ خودکار و توسعه خطوط تولید امکانپذیر شد. پیشبینی میشود که در دو سال آینده این ظرفیت به ۱۲۰،۰۰۰ دستگاه برسد.
کیفیت خودروها و خدمات پس از فروش:
یکی از تاثیرات مثبت خصوصیسازی گروه بهمن در بخش کیفیت محصولات تولیدی و خدمات پس از فروش است. خودروهایی مانند مزدا، فیدلیتی و دیگنیتی بهعنوان بهترینها در بازار با کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب شناخته شدهاند. بهمن موتور همچنین توانست در سال ۱۳۹۵ با تولید خودرو مزدا، چهار ستاره از سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کند.
گسترش محصولات و بازارهای جدید:
در حوزه خودروهای کار و تجاری، گروه بهمن توانست سبد محصولات خود را از ۶ مدل به ۲۱ مدل گسترش دهد. علاوهبرآن، در بخش خودروهای مسافری نیز شاهد روند رو به رشدی هستیم. همچنین با باز شدن واردات خودروها، گروه بهمن با برند “بی ام کارز” محصولات جدیدی از برندهای مختلف مانند سانگیانگ، هاوال و هونگچی وارد بازار کرد و برنامه واردات خودروهای برندهای آواتر و مزدا را نیز دنبال میکند.