سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
ضرورت تدوین آییننامهای برای تنظیم بازار خودرو
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نیاز به تدوین آییننامهای برای تنظیم بازار خودرو احساس میشود، تأکید کرد که باید نظارت کنیم تا رانتی برای یک گروه ایجاد نشود.
واردات خودروی دست دوم در سال ۱۴۰۴
زهرا سعیدی درخصوص واردات خودروی دست دوم در سال ۱۴۰۴ و چالشهای احتمالی واردکنندگان، اظهار داشت:
«قطعا باید آییننامهای برای این قضیه نوشته شود و نیاز به تدوین آییننامهای برای تنظیم بازار خودرو احساس میشود. این آییننامه باید مشخص کند که چه نوع خودروهایی با چه میزان کارکرد و خدمات پس از فروش، با چه تکنولوژی و ظرفیتی به بازار عرضه شوند. هدف اصلی این است که بازار بین عرضه و تقاضا به درستی تنظیم شود و مردم حق انتخاب داشته باشند. ما وظیفه تصمیمگیری درست را داریم، اما نهایتاً اگر خودروی کارکرده هم وارد شد، مردم هستند که باید انتخاب کنند.»
سعیدی در ادامه به قیمتگذاری دستوری خودرو اشاره کرد و گفت:
«در حال حاضر، قیمتگذاری خودرو به صورت دستوری انجام میشود و لازم است که بر اساس نظام تعرفهای تنظیم شود. خودروساز باید بگوید که استانداردها و ایمنی را تقویت میکنم و میخواهم خودرو را گرانتر عرضه کنم. کسی هم که ایمنی بیشتر میخواهد، پولش را میدهد. اما در حال حاضر، خودروساز چه این موارد را رعایت کند و چه نکند، قیمت خودرو همان چیزی است که مشاهده میکنیم.»
چرا واردات خودرو به نفع مردم است؟
سعیدی در خصوص سیاستهای مجلس در سالهای گذشته و اثرات آن بر کیفیت خودروهای داخلی گفت:
«بله، قانون ساماندهی خودرو وجود داشت اما ما ارز نداشتیم. به همین دلیل ارز را افزایش دادیم و آن چیزی که دولت در لایحه گذاشته بود را سه برابر کردیم. علاوه بر این، گفتیم افرادی که ارز دارند میتوانند با تأیید بانک مرکزی خودرو وارد کنند.»
وی افزود:
«این کار یک «دو، دوتا؛ چهارتا کردن» ساده است. وقتی عرضه و تقاضا را تنظیم کنید، کاهش التهابات بازار را مشاهده خواهید کرد. البته در برخی موارد اشتباهاتی داشتهایم و زمانی رقابت را به حداقل رساندیم.»
سعیدی تأکید کرد که کمیسیون صنایع در تلاش است تا فضای رقابتی بین مردم ایجاد شود و ادامه داد:
«کمیسیون صنعت درخواست داشت که یک فضای رقابتی برای عموم مردم ایجاد شود. برخی شرکتها این ظرفیت را دارند. کاری که مجلس کرد این بود که عوارض گمرکی را کاهش داد. یعنی ما ۴۰ درصد عوارض گمرکی را کاهش دادیم و به ۶۰ درصد رساندیم و میزان ارز را سه برابر کردیم. دیگر مجلس باید چه میکرد که مردم حق انتخاب داشته باشند؟»
وی افزود:
«از اینجا به بعد مهم نظارت است. همه از جمله مجلس باید نظارت کنیم تا رانت برای یک گروه ایجاد نشود.»
نگرانی از بیکاری کارگران خودروسازیهای بزرگ کشور؟
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان و در واکنش به نگرانیها درباره بیکاری کارگران دو خودروسازی بزرگ کشور با آزادسازی واردات خودرو گفت:
«اصلاً نگران بیکاری کارگران دو خودروسازی بزرگ کشور نباشید. وقتی چنین شرایطی وجود دارد، حتی اگر خودرویی تولید نشود و تنها حقوق این کارگران پرداخت شود، زیانش کمتر است.»
سعیدی در ادامه گفت:
«ما که نمیخواهیم عقبگرد داشته باشیم. توجه کنید کشوری که در صنعت نانو، هستهای و سلولهای بنیادین حرف اول را میزند، در خودرو به دلیل اینکه رقابت را از بین بردیم، وضعیتش همین است که امروز مشاهده میکنیم.»
او افزود:
«میگویند نمیخواهیم رانت برای گروه خاصی ایجاد شود. حالا اگر به هر ایرانی روی کد ملیاش ظرفیت استفاده از یک خودرو بدهیم، وارداتی یا داخلی فرقی ندارد. این اقدام میتواند به تنظیم بهتر بازار کمک کند.»
آییننامه و نظارت، راهکار تنظیم بازار خودرو
سعیدی در ادامه گفت:
«دولت یک ماه فرصت دارد تا آییننامهای بر اساس شاخصهای علمی تدوین کند و صلاحیت افراد و سوابق آنها را مدنظر قرار دهد. سپس باید گزارش ۳ ماهه بگیرد و اگر دید مسیر رانت دنبال میشود، امتیاز را از آنها بگیرد. نظارت بر این فرآیند به منظور جلوگیری از رانت ضروری است. مجلس نیز در تلاش است تا این مسیر را ادامه دهد و امیدوار است که به زودی نتایج مثبتی حاصل شود.»