مصطفی جودی: تعطیلی مراکز اسقاط تأثیرات منفی بر روند بازیافت و استفاده مجدد از قطعات خودرو به همراه داشت. کاهش فعالیت این مراکز موجب به حداقل رسیدن فرصتهای بازیافت و افزایش ضایعات فلزی شده و منابع طبیعی بیشتری به هدر رفته است.
آلودگی هوا، ترافیک سنگین و خطرات خودروهای فرسوده، از جمله معضلات مهم در شهرهای ایران است. در حالی که صنعت خودرو با چالشهای پیچیدهای روبهرو است، این مشکلات کمتر مورد توجه قرار میگیرند. تعطیلی مراکز اسقاط و انباشت خودروهای کهنه و آلاینده در جادهها، ناشی از مشکلات اقتصادی و تحریمها و عدم توانایی در بهروزرسانی تکنولوژیهای موجود، بحران جدی در بازار خودرو به وجود آورده است. اسقاط صحیح خودروهای فرسوده میتواند راهحلی مؤثر برای کاهش آلودگی، بهبود ایمنی جادهها و بازیافت منابع ارزشمند باشد.
مصطفی جودی، از مدیران صنف اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، در گفتوگو با «دنیایخودرو» به تحلیل وضعیت شبکه خرید و اسقاط خودرو در کشور پرداخت و مشکلات موجود در این بخش را شرح داد. او به تعطیلی مراکز اسقاط به دلیل چالشهای اقتصادی، تحریمها و عدم سرمایهگذاری مناسب اشاره کرد و افزود که این امر باعث افزایش تعداد خودروهای فرسوده و آلاینده در جادهها و تشدید مشکلات زیستمحیطی و ایمنی جادهها شده است.
جودی توضیح داد که بازیافت قطعات خودرو و استفاده مجدد از مواد اولیه میتواند علاوه بر کاهش هزینههای تولید، به اشتغالزایی در بخشهای مرتبط با بازیافت و صنایع وابسته منجر شود. بازسازی و تقویت مراکز اسقاط میتواند به بازگشت شفافیت و قانونی بودن به بازار خودرو و ایجاد یک سیستم منسجم برای تأمین خودروهای کم آلاینده و کارآمد کمک کند. این اقدامات نه تنها به بهبود شرایط زیستمحیطی کمک خواهد کرد، بلکه باعث ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و کاهش هزینههای بلندمدت ناشی از آلودگی هوا و حوادث جادهای میشود.
شبکه خرید خودرو فرسوده
شبکه خرید خودرو بهعنوان یک سیستم جامع و سازمانیافته، خودروها را از نقاط مختلف کشور جمعآوری کرده و همراه با اسناد لازم، به مراکز اسقاط منتقل میکند. این مرحله ابتدایی از فرآیند خرید بسیار مهم است زیرا تضمین میکند که تمام اطلاعات مربوط به خودرو بهطور دقیق ثبت شده و پس از بررسی توسط پلیس راهور، صحت مدارک تایید میشود. این اقدامات شفافیت و قانونی بودن در بازار خودرو را تقویت میکند و باعث اطمینان خریداران از صحت خرید خود میشود.
فرآیند اسقاط خودرو
پس از تایید اصالت خودرو، فرآیند اسقاط آغاز میشود. در این مرحله، قطعات قابل بازیافت از خودرو جدا شده و به مراکز تعمیر و بازیافت ارسال میشوند. بدنه خودرو پس از پرس شدن به صنایع فولاد و بازیافت فلزات ارسال میشود. این فرآیند علاوه بر کاهش هزینهها، به حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی کمک میکند. همچنین، بهبود امنیت جادهها و کاهش تعداد خودروهای فرسوده نیز از مزایای این فرآیند است.
تعطیلی مراکز اسقاط خودرو
تعطیلی مراکز اسقاط به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریمها، باعث کاهش سرمایهگذاری و عدم توانایی در تامین تجهیزات مورد نیاز برای فرآیند اسقاط شده است. این موضوع نه تنها تعداد خودروهای فرسوده را در جادهها افزایش داده، بلکه مشکلات زیستمحیطی و ایمنی جادهها را نیز تشدید کرده است. خودروهای فرسوده به دلیل تولید آلودگی بیشتر و نقص فنی، میتوانند خطرات جدی ایجاد کنند.
مزایای اقتصادی و زیستمحیطی طرح اسقاط خودرو
اسقاط خودروهای فرسوده بهطور قابل توجهی به کاهش آلودگی هوا کمک میکند. این خودروها معمولاً به دلیل تکنولوژی قدیمی، آلایندههای بیشتری تولید میکنند. با جایگزینی این خودروها با خودروهای نوتر و با تکنولوژیهای پیشرفته، میتوان به کاهش آلایندهها و بهبود کیفیت هوای شهرها کمک کرد. علاوه بر این، اسقاط خودروهای فرسوده به صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی میانجامد.
بازیافت قطعات خودرو همچنین منافع اقتصادی به همراه دارد. با بازگشت مواد اولیه به چرخه تولید، هزینههای تولید کاهش مییابد و منابع طبیعی حفظ میشود. این فرآیند میتواند باعث ایجاد اشتغال در بخشهای مرتبط با بازیافت و صنایع وابسته شود و به رشد اقتصادی کشور کمک کند.