در ابتدا تنوع وارداتی بهنفع خودروهای با برند چینی بود؛ اما کمکم ورق برگشت و با عدم استقبال بازار از برندهای چینی، خودروهای وارداتی با برندهای غیر چینی در کانون توجه قرار گرفتند. هرچند همچنان کراساوورهای وارداتی در مرکز توجه مخاطبان بودند، اما سقف قیمت ۲۰ هزار یورویی برای واردات سبب شد کراساوورهای وارداتی عموما از نوع تکدیفرانسیل و با ابعاد کوچک یا نسبتا کوچک و با پیشرانههای ضعیف وارد بازار شوند؛ مشکلاتی که درمورد واردات خودروهای سدان کمتر شاهد آن بودیم.
بههمین ترتیب با گذشت زمان، شاهد استقبال هرچه بیشتر بازار از خودروهای سدان وارداتی هستیم. زیرا با توجه بهسقف قیمتی تعیینشده، امکان واردات خودروهای سدان جذاب با امکانات چشمگیر و پیشرانههای مناسب بیش از مدلهای کراساوور یا اصطلاحا شاسیبلند وجود دارد. یکی از این خودروهای سدان، نیسان سیلفی است که فولترین نسخه آن بهنام مکس ادیشن توسط «نامی خودرو پیشرو» بهبازار کشور عرضه شده است .
با این مقدمه بهمعرفی نیسان سیلفی مکس ادیشن و مقایسه آن با رقبای وارداتی این مدل میپردازیم. هرچند بسیاری این خودرو را یک سدان سگمنت C میدانند، اما درواقع نیسان سیلفی یک خودرو سگمنت C+ است. بنابراین بهلحاظ ابعاد، جایگاه آن درمقایسه با رقبایی همچون مزدا ٣، تویوتا کرولا و لوین بالاتر است.
در واقع ابعاد این خودرو چیزی بین سدانهای سگمنت C همانند کرولا لوین و مزدا ٣ و خودروهای سدان D سگمنت همانند کیا اپتیما یا همان K۵، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری تعریف میشود. این موضوع بهخوبی در ابعاد بزرگتر کابین و همچنین صندوق بار نیسان سیلفی نسبت بهرقبایی همانند کرولا، لوین و مزدا ٣ بهچشم میآید.
تا به اینجا نیسان سیلفی توسط دو واردکننده بهبازار عرضه شده است که هر دو مدل عرضهشده از پیشرانه E-power یا هیبرید بهره میبرند و توانی در حدود ۱۳۶ اسببخار و گشتاور ٣٠٠ نیوتونمتری دارند.
هرچند قدرت اسببخار نیسان سیلفی در برابر رقبا عدد بالاتری نیست، اما گشتاور ٣٠٠ نیوتونی آن که ناشی از پیشرانه هیبرید و تکنولوژی بهکار رفته در این مدل خودرو است، سبب میشود در شتابگیریها برتری محسوسی نسبت بهرقبای سدان سگمنت C خود همانند تویوتا کرولا و لوین توربو، هیبرید و مزدا ٣ داشته باشد. زیرا عامل مهم در شتابگیری و بهخصوص شتابگیریهای ثانویه، گشتاور موتور و نه اسببخار تولیدی آن است.
همچنین نیروی محرکه هیبرید سبب شده است مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حد و اندازه خودروهای بسیار کممصرف باشد و با مصرف سوخت ترکیبی ٤.٥ لیتر در هر صد کیلومتر بهترین عملکرد را با فاصله معنادار نسبت بهرقبای خود که از موتورهای بنزینی معمولی یا حتی هیبرید بهره میبرند، ارائه میکند.
در بحث طراحی ظاهری و جذابیت بصری نیز همانطور که اشاره شد، بهدلیل ابعاد بزرگتر نیسان سیلفی نسبت بهرقبای همسگمنت آن، این خودرو بهوضوح از جذابیت ظاهری و ابهت بیشتری درمقایسه با تویوتا کرولا، لوین و حتی مزدا ٣ برخوردار است.
طول و عرض بهترتیب ٤٦٥٢ و ١٨١٥ میلیمتری آن نیز بهطور محسوسی بزرگتر و با وقارتر بودن این خودرو را درمقایسه با رقبای جمعوجور هموطن آن بهرخ میکشد. درواقع نیسان سیلفی از لحاظ طراحی ظاهری تا حد زیادی وامدار نیسان آلتیما، سدان معروف و پرآوازه نیسان است که رقیب مستقیم خودروهایی همانند تویوتا کمری و هوندا آکورد در بازارهای جهانی بهشمار میرود.
نیسان سیلفی با پیشرانه هیبرید تاکنون توسط دو شرکت واردکننده بهبازار عرضه شده است؛ اما نامی خودرو بهعنوان واردکننده اصلی نیسان، این خودرو را با سطح آپشنی فول یا همان نسخه مکس ادیشن راهی بازار کرده است که نسبت بهمدل عرضهشده توسط واردکننده دیگر، تفاوت آپشنهای رفاهی و ایمنی بسیار زیادی دارد. نسخه مکس ادیشن عرضهشده توسط نامی خودرو یک پکیج کامل از آپشنهای ایمنی و رفاهی را در اختیار شما قرار میدهد.
آپشنهای رفاهی بیشتر نسخه مکس ادیشن عبارتند از: کروزکنترل تطبیقی، شارژ بیسیم تلفنهمراه، نوربالای اتوماتیک و صندلی راننده برقی. همچنین آپشنهای ایمنی بیشتر این نسخه عبارتند از: سیستم پرو پایلوت، رادار کنترل خطوط (خطخوان)، رادار نقطهکور، رادار اخطار برخورد از جلو، رانندگی هوشمند بین خطوط، هشدار حرکت در دندهعقب و ترمز اضطراری اتوماتیک.
درواقع هرچند از نظر ظاهری تفاوت محسوسی بین دو نسخه نیسان سیلفی وارداتی توسط دو واردکننده وجود ندارد، اما با توجه بهتفاوت آپشنها و بهخصوص آپشنهای ایمنی در نسخه مکس ادیشن وارداتی توسط نامی خودرو میتوان گفت این خودرو بهبالاترین سطح از آپشنهای رفاهی و ایمنی مجهز شده است و از سطح آپشنهای ایمنی بسیار فراتر از رقیب همنام خود و همچنین سایر رقبای همسگمنت ان یعنی کرولا، لوین و مزدا ٣ بهره میبرد.
در انتها باید گفت با توجه بهموارد یادشده و همینطور با توجه بهقیمت این خودرو، نیسان سیلفی مکس ادیشن نامی خودرو میتواند لقب ارزشمندترین سدان وارداتی در برابر بهای پرداختی را از آنِ خود کند.
زیرا شما با بهای پرداختی برای این خودرو علاوهبر ابعاد بزرگتر، راحتی بیشتر و ظاهر چشمگیرتر نسبت بهرقبای هموطن آن، از بالاترین سطح آپشنهای ایمنی و رفاهی که در خودروهای بسیار گرانقیمتتر مشاهده میکنید، بهرهمند میشوید. این نکته نشاندهنده ارزش بالای این خودرو در برابر بهای پرداختی آن است.