خودروساز انگلیسی با شجاعتهایی که به نتیجه نرسید
جگوار، با معرفی مدلهایی چون XJ، کراساوور برقی آی-پیس و نسل دوم XK8، شجاعت بسیاری را در طراحی و تولید خودروهای جدید از خود نشان داد. اما متأسفانه این تلاشها با چالشهای جدی روبهرو شد و نتوانست فروش خوبی را به دست آورد. به حدی که مشکلات اقتصادی بهوجود آمده باعث شد مقر جگوار-لندروور پر از خودروهای برند لندروور شود، در حالی که خبری از جگوار نبود. در این میان، رادون گلاور، مدیرعامل این برند انگلیسی، درباره مسیر متفاوت و جذاب محصولات جگوار صحبت کرده است.
طرفداران اما خریدار نباشند
بسیاری از طرفداران برند جگوار امیدوار بودند که این خودروساز موفق شود، اما در نهایت نتواستند خودرویی خریداری کنند. جگوار برای جلب نظر مشتریان، تصمیم گرفت با معرفی یک مدل مفهومی که برای برخی به نظر غیرواقعی میرسید، مسیر تازهای را امتحان کند.
گلاور در این خصوص میگوید: «ما با هزاران مشتری آینده در انگلستان، آمریکای شمالی، اروپا و چین صحبت کردیم و جزئیات برند خود را با آنها به اشتراک گذاشتیم. این گفتوگوها به ما کمک کرد تا سبد محصولات خود را بهتر به بازار معرفی کنیم. ابتدا نمایی از بدنه و سپس کابین خودرو را به نمایش گذاشتیم و در نهایت مشخصات خودرو را با آنها در میان گذاشتیم. محصول بعدی باید مدرن باشد و ارزش قیمت ۱۲۰ هزار پوندی خود را توجیه کند. همچنین آن را با رقبا مقایسه کردیم. بعضی از مشتریان آن را پسندیدند، اما برخی دیگر از آن خوششان نیامد. مشتریان به ما گفتند که باید تجربه خرید و مالکیت برند را به طور کلی تغییر دهیم.»
بدین ترتیب، جگوار تصمیم گرفته تا ساختار درونی خود، از جمله نحوه معرفی محصولات، نمایندگیها و فرآیند فروش را به کلی بازسازی کند.
یک برند برای مالکین خاص
گلاور تأکید میکند: «آنها به دنیایی وارد میشوند که مختص مالکان جگوار است.»
برنامه جگوار به این صورت است که مشتریان نیازهای خود را مستقیماً به نمایندگی اطلاع دهند و از بررسیهای اضافی برای سرویس خودرو بینیاز شوند. نمایندگیها نیز با استفاده از هشدارهایی که از خودرو دریافت میکنند، مالکان را از زمانهای برنامهریزیشده برای مراجعه به بخش سرویس آگاه میسازند. این رویکرد نوین قرار است به جگوار کمک کند تا به رقبا نزدیکتر شود. پیش از این، جگوار به دلیل محدودیتهای فناوری و مهندسی، از رقبا عقب مانده بود.
چالشهای بازار آسیایی
امروزه برندهایی همچون مرسدسبنز، بامو و آئودی نیز در بازار چین با مشکلاتی مواجه شدهاند؛ زیرا چینیها بیشتر به خرید خودروهای با تکنولوژی پیشرفته تمایل دارند. جگوار نیز در نظر دارد تا خود را به یکی از این برندها تبدیل کند.
گلاور اشاره میکند که سهامداران جگوار در تاتاموتورز هند، ایده ایجاد یک برند جدید تحت زیرشاخه خودروسازان چینی را رد کردند و تنها گزینه باقیمانده، بازسازی برند اصلی جگوار بود. او همچنین ایده ترکیب برند جگوار با لندروور را بیمعنی میداند؛ چراکه لندروور بهطور جداگانه در حال تفکیک مدلهای رنجروور از دیفندر و دیسکاوری است.
چشمانداز آینده
گلاور تأکید دارد که پلتفرم جدید جگوار با پلتفرم لندروور همخوانی ندارد و این ایده را عملاً غیرممکن میداند. او با مقایسه برند جگوار با یک برند مد و فشن، میگوید: «مردم همیشه مدلهای بهیادماندنی ما، مانند E تایپ، XK-SS و XJ-S را به یاد خواهند داشت. این برند قادر است هر زمان که لازم باشد به گذشته خود رجوع کرده و از آن بهره ببرد.»
اگر جگوار سدان جدید خود را با قیمت ۱۲۰ هزار پوند به بازار عرضه کند، در واقع در رقابت با مدلهای مرسدسبنز EQE، لوسید اییر و مدلهای پایینرده رولزرویس و بنتلی قرار خواهد گرفت.
گلاور ادامه میدهد: «امروزه بسیاری از مدلهای BEV در بازار، طراحیهایی با کابین جعبهای، چرخهای کوچکتر برای افزایش برد پیمایشی و باتریهای بزرگتر دارند. این طراحیها بهگونهای است که همه خودروها به یک مدل شبیه میشوند. اما ما برخلاف این روند حرکت کردهایم و خودروهای ما ظاهر متفاوت و حضور قدرتمندی در جاده خواهند داشت.»
عمر طولانیتر، انتظارات بیشتر
در نهایت، گلاور امیدوار است که خودروهای عرضهشده در سال ۲۰۲۶، عمر طولانیتری داشته باشند و بین ۸ تا ۹ سال دوام بیاورند. او معتقد است که خریداران جگوار بهدلیل طراحی زیبا، احساس و تجربه منحصر بهفردی که این خودروها ارائه میدهند، آنها را خریداری خواهند کرد. همانطور که برخی رسانهها بهدرستی اشاره کردهاند، این مسیر جدید برای جگوار میتواند به دو نتیجه ختم شود: یا برند جگوار با یک نقشه غافلگیرکننده همه را شگفتزده خواهد کرد، یا با این مسیر عجیب، برای همیشه به فراموشی خواهد پیوست.