جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

چرا کراس‌اوورها در ایران محبوب شدند؟

تمام افرادی که به توانمندی‌های یک خودروی شاسی‌بلند نیاز دارند، لزوماً آفرودسوار نیستند. از سوی دیگر، یک خودروی سواری نیز همیشه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای گاه‌به‌گاه خارج جاده‌ای باشد. به همین دلیل، خودرویی به نام «کراس‌اوور» که ویژگی‌های هر دو کلاس شاسی‌بلند و سواری را ترکیب کرده، به‌عنوان یک گزینه مناسب، قادر است هم در مسیرهای آسفالت و هم در مسیرهای بیراهه سبک (آفرود سبک) عمل کند. این خودروها در سال‌های اخیر، هم در بازار جهانی و هم در بازار داخلی، محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. اما تفاوت یک کراس‌اوور با ترجمه‌های تحت‌اللفظی چون «گذر» یا «دورگه» و یک خودروی SUV (وسیله‌نقلیه کاربردی ورزشی) چیست؟

پنج تفاوت اصلی بین کراس‌اوورها و SUVها

  1. پلت‌فرم طراحی
    کراس‌اوورها معمولاً بر پایه پلت‌فرم خودروهای سواری (عمدتاً سدان‌ها) طراحی می‌شوند. به این معنا که شاسی آن‌ها مشابه خودروهای سواری است و تنها در طراحی خارجی و اجزای بدنه تفاوت دارند. برای مثال، رنو ال۹۰ و رنو داستر هر دو از پلت‌فرم مشترک «لوگان» بهره می‌برند. در مقابل، خودروهای SUV عمدتاً بر اساس پلت‌فرم پیکاپ‌ها ساخته می‌شوند، مانند نیسان رونیز که پلت‌فرم مشترک با نیسان پیکاپ دارد.
  2. ساختار شاسی و بدنه
    کراس‌اوورها دارای ساختار شاسی و بدنه یکپارچه (Unibody) هستند، مشابه سدان‌ها. به عبارت دیگر، شاسی آن‌ها مستقل از بدنه نبوده و این باعث کاهش وزن و ساختار ساده‌تری می‌شود. در مقابل، SUVها بیشتر از شاسی جدا از بدنه (Body on Frame) استفاده می‌کنند که باعث افزایش استحکام و انعطاف بیشتر در شرایط سخت آفرود می‌شود.
  3. سیستم انتقال نیرو
    کراس‌اوورها بیشتر از سیستم انتقال نیروی تک‌دیفرانسیل (معمولاً دیفرانسیل جلو) استفاده می‌کنند که مناسب برای مسیرهای آسفالته و آفرودهای سبک است. در حالی که بیشتر SUVها به سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل موقت (۴WD) با گیربکس کمکی مجهز هستند که قابلیت حرکت در مسیرهای دشوار و سنگین را فراهم می‌آورد.
  4. سیستم تعلیق
    سیستم تعلیق کراس‌اوورها مشابه خودروهای سواری است و معمولاً از سیستم مک‌فرسون در محور جلو و سیستم میل‌پیچشی در محور عقب بهره می‌برند. در مقابل، SUVها دارای سیستم تعلیق قدرتمندتری هستند که توانایی تحمل ضربات و تنش‌های شدید را دارند.
  5. ارتفاع کف خودرو از سطح زمین
    ارتفاع کف خودرو از زمین، عامل مهمی در توانایی‌های آفرود است. در کراس‌اوورها، این ارتفاع معمولاً بیشتر از خودروهای سواری است، اما هنوز هم توان عبور از مسیرهای بیراهه سنگین را ندارند. در حالی که SUVها با ارتفاع بیشتر و سیستم تعلیق قدرتمند، قابلیت عبور از مسیرهای خشن و چالش‌برانگیز را دارند.

پنج مزیت خودروهای کراس‌اوور

  1. هزینه پایین‌تر
    کراس‌اوورها به‌دلیل استفاده از پلت‌فرم ساده‌تری که از خودروهای سواری اقتباس شده، هزینه‌های طراحی و تحقیق کمتری دارند و این باعث کاهش قیمت نهایی آن‌ها می‌شود.
  2. ایمنی و پایداری بیشتر
    کراس‌اوورها به‌واسطه ابعاد بزرگ‌تر و ارتفاع بیشتر نسبت به خودروهای سواری، در تست‌های ایمنی معمولاً عملکرد بهتری دارند و در شرایط لغزنده مانند باران یا برف، پایداری بالاتری از خود نشان می‌دهند.
  3. هزینه نگهداری پایین
    چون کراس‌اوورها مشابه خودروهای سواری هستند، هزینه‌های نگهداری، قطعات مصرفی و سوخت آن‌ها نسبت به SUVها کمتر است.
  4. کاربری دوگانه
    کراس‌اوورها در مقایسه با شاسی‌بلندها، سواری راحت‌تری دارند و در عین حال توانایی عبور از مسیرهای بیراهه سبک را نیز دارا هستند. این ویژگی آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده‌های شهری و خارج جاده‌ای تبدیل کرده است.
  5. حس تسلط و راحتی در رانندگی
    کراس‌اوورها به دلیل ابعاد و ارتفاع بیشتر، حس تسلط بیشتری نسبت به سواری‌ها به راننده می‌دهند، که می‌تواند تجربه رانندگی را لذت‌بخش‌تر کند.

در نهایت، پیش از خرید خودروی سواری، کراس‌اوور یا شاسی‌بلند، لازم است نیازها، نوع استفاده روزمره و بودجه خود را به دقت بررسی کنید تا خودرویی را انتخاب کنید که بهترین تطابق را با سبک زندگی شما دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار