در ماه آوریل سال جاری میلادی، فروش خودروهای نو شرکت آمریکایی تسلا در بازار اسپانیا با افتی قابلتوجه مواجه شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد کاهش یافت. بر اساس آمار منتشرشده، تنها ۵۷۱ دستگاه خودروی تسلا در این ماه به فروش رسید. این در حالی است که سایر برندهای فعال در حوزه خودروهای برقی در همین بازه زمانی، با رشد فروش قابلتوجهی روبهرو بودهاند.
به گزارش ایسنا و به نقل از دادههای ثبت شده توسط انجمن خودروسازان اسپانیا (ANFAC) که روز دوشنبه منتشر شد، تسلا در مجموع چهار ماه نخست سال ۲۰۲۵ نیز روند نزولی را در بازار اسپانیا تجربه کرده و میزان فروش آن در این مدت نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است. در نقطه مقابل، فروش خودروهای برقی — که شامل خودروهای تمام برقی و مدلهای هیبریدی میشود — با رشدی ۵۴ درصدی همراه بوده است.
این کاهش فروش در اسپانیا تنها مختص این کشور نیست، بلکه بخشی از یک روند نزولی گستردهتر در بازار اروپا به شمار میآید. برند تسلا که تحت رهبری ایلان ماسک قرار دارد، در ماههای اخیر با رقابت شدید از سوی خودروسازان اروپایی و بهویژه برندهای نوظهور چینی مواجه شده است. برندهایی مانند BYD، MG و Omoda با ارائه خودروهای برقی متنوع، ارزانتر و در برخی موارد با امکانات بیشتر، توانستهاند سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
طبق آمار انجمن خودروسازان اسپانیا، در چهار ماه ابتدایی سال جاری، میزان فروش برند چینی BYD در اسپانیا با رشد چشمگیر ۶۴۴ درصدی همراه بوده است. همچنین برند MG افزایش فروش ۸۰ درصدی و برند Omoda افزایش ۳۴۶ درصدی را به ثبت رساندهاند که همگی بیانگر تغییر جدی در ترجیحات مصرفکنندگان اسپانیایی به سمت گزینههای جدیدتر و متنوعتر در بازار خودروهای برقی است.
از سوی دیگر، سیاستها و مواضع شخصی ایلان ماسک نیز در کاهش محبوبیت برند تسلا بیتأثیر نبودهاند. گرایش ماسک به سیاستهای راست افراطی در اروپا، موجی از واکنشهای منفی عمومی را به دنبال داشته است. در ماههای اخیر، اعتراضاتی در مقابل نمایشگاههای تسلا و ایستگاههای شارژ آن در آمریکا و اروپا صورت گرفته و حتی گزارشهایی از خرابکاری نیز منتشر شده است.
ماسک اخیراً اعلام کرده که قصد دارد در صورت بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، زمان کمتری را صرف مسائل سیاسی کرده و تمرکز خود را بیشتر بر مدیریت تسلا معطوف کند. با این حال، تحلیلگران معتقدند رقابت با خودروسازان چینی و اروپایی، چالشی است که حتی با تمرکز کامل مدیریت نیز برای تسلا دشوار خواهد بود.