بازار خودرو در ایران و چالش‌های عرضه از طریق بورس

بازار خودرو در ایران و چالش‌های عرضه از طریق بورس

مخالفت سایپا با عرضه خودرو در بورس

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، ضمن اشاره به چالش‌های اخیر در بازار خودرو، تأکید کرد که عرضه خودرو از طریق بورس نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کشوری مرسوم نیست و این روش به مشکلات زیادی برای مصرف‌کنندگان واقعی منجر شده است.

وی با اشاره به تجربیات گذشته در عرضه خودرو در بورس، اظهار داشت که در دوره قبلی، این عرضه باعث شد که شکاف قیمت کارخانه و بازار به طور ناگهانی افزایش حدود ۵۵ درصدی پیدا کند. این افزایش قیمت به گفته وی، باعث زیان‌های زیادی برای مصرف‌کنندگان واقعی شد. آقاطاهریان افزود که اگر این افزایش قیمت به طور تدریجی و در دو نوبت به خودروسازان داخلی داده می‌شد، نه تنها زیان انباشته ایجاد نمی‌شد، بلکه مصرف‌کنندگان واقعی نیز با مشکلات کمتری در خرید مواجه می‌شدند.

وی در ادامه، با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری خودرو، گفت: «بروزرسانی قیمت خودرو به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و ما از این که به آن پرداخته شود، واهمه داریم. اما بر اساس قانون، قیمت‌گذاری باید مطابق صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌ها انجام شود و این موضوع باید به خودروسازان داخلی اجازه دهد تا قیمت‌ها را به طور منطقی و متناسب با شرایط بازار تعدیل کنند.»

تنظیم بازار و راه‌حل‌های موجود

معاون سایپا در ادامه به لزوم افزایش عرضه و رقابتی شدن بازار خودرو اشاره کرد و گفت که تنها راه تنظیم بازار، افزایش عرضه و حذف واسطه‌ها است. وی افزود که در رده خودروهای بالای یک میلیارد تومان، این تغییرات در حال انجام است و شرکت‌ها به اجبار خودروها را به صورت اقساطی عرضه می‌کنند.

آقاطاهریان تصریح کرد: «تصمیمات در زمینه تنظیم بازار خودرو باید بر اساس نظر کارشناسان و با همفکری تمام خودروسازان داخلی اتخاذ شود. تاکنون، قرعه‌کشی و اولویت‌بندی نتوانسته‌اند مشکل تنظیم بازار را حل کنند و این روش تنها پیام می‌دهد که عرضه خودرو برای مدت طولانی، ممکن نیست.»

وی در پایان از دلسوزان صنعت خودرو درخواست کرد که اجازه ندهند تصمیمات غیرکارشناسی و اشتباه باعث بروز خسارات بیشتر به این صنعت شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *