دیوید دانبار بیوک David Dunbar Buick در17 سپتامبر 1854 درآربروث، آنگوس،اسکاتلند Arbroath, Angus, Scotland بدنیا آمد و در 5 مارس 1929 در سن 74 سالگی در دیترویت، شهرستان وین، میشیگان، Detroit, Wayne County, Michigan ایالات متحده آمریکا از دنیا رفت.
دیوید بیوک مخترع و پیشگام صنعت خودروسازی اسکاتلندی-آمریکایی بود که بیشتر به خاطر راه اندازی شرکت خودروسازی که به بخش موتور بیوک جنرال موتورز (GM) تبدیل شد، شهرت داشت.
دیوید دانبار بیوک در 17 سپتامبر 1854 در خیابان گرین Green 26 در دهکده ماهیگیری آربروت Arbroath اسکاتلند به دنیا آمد. پدرش الکساندر بیوک Alexander Buick نجار بود. مادرش جین راجرز Jane “Jenny” Rogers خدمتکار مسافرخانه ای در همان نزدیکی بود.
هنگامی که او دو ساله بود، خانواده اش به آمریکا مهاجرت کردند و در دیترویت، شهرستان وین، میشیگان، ایالات متحده آمریکا ساکن شدند. پدرش 3 سال بعد فوت کرد و مادرش برای تامین مخارج خانواده در مغازه ای مشغول به کار شد. او در سال 1865 دوباره با دانیل ویلسون Daniel Wilson ازدواج کرد. در پایان سال 1865، دیوید یک جوهردان به سمت معلمش پرتاب کرد و بعد از این اتفاق مدرسه را ترک کرد و از دیترویت، میشیگان، ایالات متحده رفت تا در مزرعه ای کار کند.
چهار سال بعد، او به دیترویت، میشیگان، ایالات متحده آمریکا بازگشت و در 15 سالگی در شرکت تولید الکساندر، Alexander Manufacturing (ساخت وسایل لوله کشی) مشغول به کار شد. هنگامی که این تجارت در سال 1882 ورشکست شد او و یک دوست قدیمی دوران مدرسه اش ویلیام شروود، William Sherwood آنجا را در دست گرفتند.
دیوید مهارت های تجاری ضعیفی داشت، اما با توجه به استعدادش پیشرفت چشمگیری در محصولات شرکت ایجاد کرد. ماندگارترین کمک او به صنعت لوله کشی اختراع روشی برای چسباندن مینای چینی به وسایل چدنی حمام بود. این یک پیشرفت بزرگ و مورد توجه در آن روزها بود که هنوز هم استفاده می شود. شراکت آنها آرام آرام رونق گرفت اما او علاقه به ساخت موتور داشت و مجذوب موتور احتراق داخلی جدید و خودرو شد. تجربه او برای ساخت وان های چدنی، شروعی برای ساخت قطعات موتور چدن بود. اگر او در شرکت لوله کشی می ماند ، مرد بسیار ثروتمندی می شد.
در سال 1899 او شرکت Auto Vim and Power را با تولید موتورهای بنزینی برای کشاورزی و استفاده های دیگر تاسیس کرد. میل او بر ای ساخت موتور با شراکتش مشکل ایجاد می کرد. دوست و شریک قدیمی او سرانجام به دیوید گفت که یا به تجارت واقعی خود ادامه دهد یا شراکتشان تمام شود. در سال 1900 او تصمیم گرفت بر روی موتورهای بنزینی و خودروها متمرکز شود و سهم خود را از تجارت لوله کشی به مبلغ 100000 دلار (مبلغ زیادی در آن زمان) فروخت تا سرمایه خود را برای سرمایه گذاری جدیدش افزایش دهد. در سال 1902 او شرکت تولیدی بیوک Buick Manufacturing Company را به منظور ساخت موتور برای خودروسازان مختلف و ساخت خودروهای شخصی سر و سامان داد. اگرچه در این مورد اختلاف نظر وجود دارد. دیوید بیوک با توسعه طراحی مدرن موتور احتراق داخلی سوپاپ بالای سر باعث شهرت بخش موتور بیوک شد و هنوز هم امروزه به طور گسترده ای در موتورهای خودرو استفاده می شود. تسلط او در طراحی خودرو متأسفانه با زیرکی مالی یا مهارت های مدیریتی او مطابقت نداشت. در پایان سال 1902، او اولین ماشین خود را ساخت اما او قبلاً سرمایه اولیه خود را سوزانده بود و شرکت او ورشکست شده بود. برای سرپا نگه داشتن شرکت در حال مبارزه، او 5000 دلار از یکی از دوستانش، بنجامین بریسکو، Benjamin Briscoe قرض گرفت. بنجامین به مهارت های مکانیکی دیوید شک نداشت، اما نسبت به توانایی های تجاری او محتاط بود. هنگامی که بریسکو شنید که یک شرکت در فلینت Flint میشیگان، در 115 مایلی دیترویت، به فکر شروع تولید خودرو است
، دیوید را متقاعد کرد تا با آنها همکاری کند. بریسکو موفق شد شرکت بیوک را به جیمز وایتینگ James Whiting از شرکت Flint Wagon Works بفروشد. یک سال بعد، وایتینگ به عنوان مدیر کل و بیوک به عنوان رئیس به همکاری پرداختند. شرکت تولیدی بیوک دومین خودروی خود را به نام مدل B معرفی کرد. با این حال، مانند قبل، شرکت عمیقاً در بدهی و زیان دهی بود. در آن زمان، ویتینگ ها شروع به جستجوی خریدار برای شرکت کردند. در این لحظه ویلیام سی دورانت William C. Durant وارد صحنه شد. او یک تاجرموفق بود و ثروت فراوانی را از طریق صنعت کالسکه سازی بدست آورده بود. او شرکت بیوک را تصاحب کرد و آن را مجدداً سرمایهگذاری کرد و به طور قابلتوجهی منافع سهام بیوک، بریسکوها و ویتینگها را کاهش داد.
در 1 نوامبر 1904، دورانت مدیر کل شرکت موتور بیوک با ریاست دیوید بیوک شد. دورانت، که بعدها جنرال موتورز را ایجاد کرد، مانند فورد یک پیشرو بود. او میدانست که آینده این صنعت در افزایش سرعت تولید و کاهش هزینههای مونتاژ است. اما بیوک صنعتگری بود که هر ماشین را یک اختراع منحصر به فرد می دانست. یکی از آن دو باید از شرکت می رفت و در نهایت دیوید بیوک رفت. در سال 1906، در سن 52 سالگی، دیوید آخرین ارتباط خود را با شرکتی که تأسیس کرده بود قطع کرد و به همراه همسر و پسرش به دیترویت، میشیگان بازگشت.
در دوران دورانت، شرکت بیوک با قدرت به پیشرفت خود ادامه داد. در سال 1908 دورانت اوکلند Oakland ( بعدها به پونتیاک Pontiac تغییر نام داد)، اولدزموبیل و کادیلاک را خریداری کرد تا جنرال موتورز را تشکیل دهد. شورلت در سال 1915 به آن پیوست. واکسهال Vauxhall بریتانیا در سال 1926 و اوپل آلمان چند سال بعد خریداری شدند. در سال 1921 بن بریسکو Ben Briscoe با تأسف نوشت که اگر دیوید می توانست سهام خود را در شرکت نگه دارد، ارزش سهام آنها در آن زمان بیش از 10،000،000 دلار می شد. ارزش امروزه ی آنها تقریبا غیر قابل محاسبه است.
دیوید دانبار بیوک برای دومین بار در 21 اوت 1923 در دیترویت، شهرستان وین، میشیگان، ایالات متحده با مارگارت جی. هرینگتون Margrart J. Harrington ازدواج کرد. در سال 1923 تولید بیوک به 100000 خودرو در سال رسید. امروزه یک مجتمع 300 هکتاری وجود دارد که 20000 نفر در آن مشغول به کار هستند و سالانه 350000 خودرو تولید می کنند. در فوریه 1929 در سن 74 سالگی، او به عنوان بازرس در مدرسه تجارت دیترویت کار می کرد. اگرچه او در گمنامی و فقر به دست فراموشی سپرده شده بود اما نامش برای مردم دلنشین بود. او بر اثر سرطان روده بزرگ در 5 مارس 1929 در بیمارستان هارپر Harper در دیترویت، شهرستان وین، میشیگان، ایالات متحده آمریکا درگذشت. او در گورستان وودمر Woodmere در دیترویت، شهرستان وین، میشیگان، ایالات متحده آمریکا به خاک سپرده شد. همسرش چند سال بعد و پسرش توماس Thomas در سال 1943 درگذشت.
شرکت بیوک در 19 می 2003 صد ساله شد. این شرکتی بود که بزرگترین شرکت خودروسازی جهان، جنرال موتورز، بر اساس آن ساخته شد.
https://www.buickheritagealliance.org/buick_history/motor_division
فلینت، میشیگان FLINT, Michigan بخش موتور بیوک، که مدعی یکی از دراماتیک ترین و مهم ترین فصل های تاریخ خودروی آمریکایی است، نودمین سالگرد خود را در سال 1993 جشن گرفت. بنیانگذار این بخش، دیوید دانبار بیوک، در سال 1899 مشغول ساخت موتورهای بنزینی شد و مهندس او، والتر ال. مار، Walter L. Marr اولین خودرویی را که بیوک نامیده شد را بین سالهای 1899 تا 1900 ساخت. این شرکت پس از تأسیس از دیترویت به فلینت منتقل شد. تاریخچه این بخش از ابتدا هیجان انگیز بوده است. بیوک در سال 1904 از ورشکستگی نجات یافت و در سال 1908 به تولیدکننده ی شماره 1 خودرو تبدیل شد. با پیشی گرفتن از تولید ترکیبی فورد و کادیلاک، نزدیکترین رقیبش، جنرال موتورز – بزرگترین خودروساز جهان – بر اساس آن ایجاد شد. بیوک جایی بود که تعدادی از مشارکت کنندگان اصلی در تاریخ خودرو ایالات متحده برای اولین بار ریاست یک شرکت خودروسازی را بر عهده گرفتند. افرادی مانند بیلی دورانت Billy Durant بنیانگذار جنرال موتورز. چارلز دبلیو. نش Charles W. Nash بنیانگذار American Motors ، والتر پی کرایسلر Walter P. Chrysler بنیانگذار شرکت کرایسلر و هارلو اچ. کورتیس Harlow H. Curtice رئیس جنرال موتورز و مدیر اجرایی دوران پس از جنگ. لوئیس شورلت Louis Chevrolet مسولیت را قبول کردند. یکی از بنیانگذاران خودروی شورلت قبلاً به عنوان راننده تیم مسابقه بیوک به شهرت رسیده بود. بیوک از روز اول یک مبتکر محصول بوده است که با ایجاد موتور سوپاپ سربار (که بعداً توسط بیوک به عنوان موتور سوپاپ در سر تبلیغ شد) شهرت بینظیری در سراسر جهان به دست آورد. از ابتدا، “موتور” کلمه کلیدی و مهمی برای بیوک بود. تک سیلندر سوپاپ سقفی ثبت شده اصلی برای زمان خود خیلی باورنکردنی و قدرتمند بود. یک نویسنده برجسته در زمینه ی خودرو ، نسخه خودرویی دو سیلندر مخالف طرح را آزمایش کرد و گزارش داد که موتور 22 تا 29 اسب بخار قدرت دارد. نویسنده بعدها مجبور شد یک آزمایش ویژه برای اثبات آن عملکرد به ویراستاران و همکارانی که باور نداشتند، ترتیب دهد. موتور 3.8 لیتری 3800 V6 امروزی که به طور گسترده به عنوان کلاس جهانی از نظر نرمی، عملکرد و قابلیت اطمینان توصیف می شود، نتیجه ای از بیوک V-6 مورد استفاده در بیوک ویژه 1962 است که اولین V-6 در خودروی تولید انبوه ایالات متحده ارائه شده می باشد . امروزه، بیوک موتورهای V-6 را در اکثر مدلهای خود ارائه میکند. در سال 1940، کریس سینساباگ Chris Sinsabaugh روزنامهنگار صنعت خودرو ، منعکس کرد که «بیوک اولین موفقیت واقعی صنعت خودرو است که برای ارتقای آموزش عمومی، پیشرفت مهندسی داشته است که این پیشرفت بیش از پیشرفت هر شرکت دیگری می باشد.” با این حال، در سال 1903، شرکت بیوک موتور، که در آن زمان مقر آن در دیترویت قرار داشت، یکی از کم امیدترین شرکتهای کوچک خودروسازی در سراسر کشور بود. موسس آن در سه سال تلاش تنها دو خودرو تولید کرده بود. دیوید بیوک اگرچه مخترع شایستگی بود، اما شخصی رویا پرداز هم بود. این شرکتها Buick-Auto-Vim and Power Co. (1899)، Buick Manufacturing Co. (1902) و Buick Motor Co. توسط او راه اندازی شدند. این شرکت ها موتورهایی را برای قایق های برقی و کاربردهای دیگر تولید می کردند. در سال 1901 یک کالسکه بدون اسب که به آن «خودروی بیوک» میگفتند ، وجود داشت. دیوید بیوک سعی کرد آن را در آن سال به مهندس سابق خود، والتر مار، به قیمت 300 دلار بفروشد. مار در نهایت آن را با 225 دلار خرید. بیوک و مهندسانش اغلب با هم بحث می کردند. مار بعدها گفت که سه بار برای دیوید بیوک کار کرده است و هر بار این شرکت نام متفاوتی داشته است. بیوک، مار و مهندس دیگری به نام یوجین ریچارد Eugene Richard موتور سوپاپ در سر را ساختند. این موتور قدرتمند، قابل اعتماد بود و با جابجایی خود اسب بخار بیشتری نسبت به موتورهای مشابه آن زمان را توسعه می داد و در نهایت کل صنعت از این اصل می توانست استفاده کند. اما در سال 1903، دیوید بیوک نه نیروی انسانی داشت و نه پولی برای توسعه کامل آن و در آن سال، بنجامین بریسکو جونیور ، حامی مالی بیوک، منافع خود را در بیوک به گروهی از سازندگان واگن در فلینت، میش، 60 مایلی شمال دیترویت فروخت. در 11 سپتامبر 1903، جیمز اچ وایتینگ James H. Whiting مدیر کارخانه واگن فلینت، اعلام کرد که مدیران واگن، شرکت بیوک را آورده اند و قصد دارند آن را از دیترویت به فلینت منتقل کنند. کارخانه آجرسازی در خیابان W. Kearsley در فلینت در حال فعالیت بود
و در ماه دسامبر مشغول ساخت موتور بود. در 22 ژانویه 1904، شرکت بیوک موتور از دیترویت منحل شد و در 30 ژانویه 1904، شرکت بیوک موتور در فلینت تأسیس شد. فلینت، یک مرکز چوببرداری و چوب بری بود که برای چندین دهه به مرکز تولید کالسکه اسبی تبدیل شده بودو در زمینه ی خودرو سازی تجربه ای نداشت. در تابستان 1904، این شرکت اولین Flint Buick را ساخت. والتر مار، دوباره به عنوان مهندس ارشد، و توماس بیوک Thomas Buick پسر دیوید بیوک، آن را در یک مرحله ی آزمایشی به دیترویت بردند و 9 تا 12 ژوئیه برگشتند. این آزمایش آنقدر موفقیت آمیز بود که گروه وایتینگ دستور شروع تولید را صادر کرد. بیوک در تابستان آن سال تولید را با مدل B آغاز کرد و 37 خودرو تا پایان سال 1904 ساخته شد. هنگامی که شرکت در پاییز با مشکلات مالی مواجه شد، وایتینگ برای کمک به یکی از سازندگان کالسکه فلینت مراجعه کرد. این مرد ویلیام سی “بیلی” دورانت William C. “Billy” Durant شخص قدرتمند و با نفوذ کالسکه فلینت بود. دورانت، نوه فرماندار میشیگان، تقریباً از روی هوس وارد تجارت خودرو شده بود. یک روز عصر در سال 1886، او یک گاری جاده ای جذاب را که با اسب کشیده می شد در خیابان های فلینت دید. شب بعد، او با قطار به Coldwater, Mich جایی که گاری در آن تولید می شد، رفت و حق ساخت آن را خرید. در آن سال او شرکت گاری جاده فلینت را راه اندازی کرد. در سال 1900، این شرکت که به شرکت حمل و نقل دورانت-دورت Durant-Dort تغییر نام داد، بزرگترین تولید کننده وسایل نقلیه اسبی در کشور بود. دورانت به طور خاص اتومبیل را دوست نداشت و کالسکه را ترجیح می داد. اما او از حامیان سرسخت فلینت بود و با دیدن شرایط جدید فلینت که توجه زیادی را به خود جلب کرده بود و بادیدن خودروهایی که به راحتی از تپه ها بالا می رفتند و از میان گل و لای عبور می کردند، متقاعد شد که شاید زمان آن رسیده که از تجارت اسب و کالسکه به خودرو روی بیاوریم.
زمانی که دورانت تصمیم گرفت، موفقیت بیوک تضمین شد. هیچ کس نمی توانست به اندازه ی او خدمات مالی دهد و محصولات را بفروشد و سازمان های بزرگی مانند بیلی دورانت را برنامه ریزی کند. او در سال 1905 به نمایشگاه خودروی نیویورک رفت و قبل از اینکه شرکت 40 دستگاه بیوک بسازد، 1000 دستگاه بیوک سفارش گرفت. او در سال 1905 مونتاژ بیوک را برای مدت کوتاهی از فلینت به جکسون، میشینه Jackson, Mich نقل مکان داد (در آن سال بیش از 700 مدل C در آنجا ساخته شد) در حالی که از بانک ها و بازرگانان فلینت پول جمع آوری می کرد تا بزرگترین مرکز مونتاژ در کشور را در ضلع شمالی فلینت بسازد. او چارلز استوارت مات Charles Stewart Mott (بعدها به مدت 60 سال مدیر جنرال موتورز بود) را متقاعد کرد که تجارت مرکزی خود را از یوتیکا Utica نیویورک، به فلینت منتقل کند تا بیوک را در محوری قرار دهد. او بیوک را در سراسر کشور تبلیغ کرد و به عنوان شخص قدرتمندی از مراکز فروش کالسکه دورانت-دورت و فروشندگان برای رسیدن به اهدافش استفاده کرد. او یک تیم مسابقه ای با ستاره هایی مانند لوئیس شورلت و وایلد باب برمن Louis Chevrolet and Wild Bob Burmann ایجاد کرد که از سال 1908 تا 1910 برنده ی 500 جام شدند
. موفقیت موتورهای بیوک در مسیرهای مسابقه (از جمله موفقیت های سال 1909 در ایندیاناپولیس موتور اسپیدوی Indianapolis Motor Speedway در سال افتتاحیه آن – دو سال قبل از شروع Indy 500) و در تست های استقامت در سراسر کشور و سراسر جهان مشهود بود. بیوک تنها ماشینی بود که در سال 1906 یک مسابقه 1000 مایلی شیکاگو به نیویورک را به پایان رساند. بیوک اولین ماشینی بود که در سراسر آمریکای جنوبی سفر کرد، از بوینس آیرس، آرژانتین، بر فراز آند به سانتیاگو، شیلی، در سال 1914 رانده شد. در سال 1908، با تولید بیش از 8000 دستگاه، بیوک پیشتاز تولید در کشور شد. دورانت از بزرگترین فروشنده کالسکه به بزرگترین فروشنده اتومبیل تبدیل شده بود و با موفقیت بیوک، دورانت در آن سال یک شرکت هلدینگ ایجاد کرد. او آن را جنرال موتورز نامید. دورانت ابتدا با تولیدکنندگانی از جمله هنری فورد و رانسوم اولدز Henry Ford and Ransom Olds که سپس ریاست REO را بر عهده داشتند، درگیر مذاکرات شد. سپس، زمانی که این مذاکرات شکست خورد، دورانت جنرال موتورز را به عنوان یک شرکت هلدینگ در 16 سپتامبر 1908 ایجاد کرد و به سرعت ابتدا بیوک و سپس اولدزموبیل Oldsmobile را تحت نظر آن برد . سپس کادیلاک و اوکلند Cadillac and Oakland (پیشرو پونتیاک Pontiac) و دهها کسبوکار تامینکننده قطعات از جمله AC Spark Plug را اضافه کرد، و با کمک Albert Champion به ایجاد آن پرداخت. دورانت از نظر مالی بیش از حد ترقی کرده بود زیرا او بیش از 30 شرکت را در سال 1908-1908 تحت نظر جنرال موتورز ایجاد کرده بود