شرکت خودروسازی فاو هایما (FAW Haima)، با مسئولیت محدود، با نام تجاری هایما، یک شرکت خودروسازی چینی مستقر در شهر هایکو از استان جیانگ و زیرمجموعه ای از گروه فاو (FAW) است. فعالیت اصلی آن تولید خودروهای سواری است.
این شرکت در ژانویه ۱۹۹۲ با نام جیانگ مزدا موتور تأسیس شد که سرمایه گذاری مشترکی بین دولت استانی جیانگ و مزدا با هدف تولید مدلهای مزدا مانند مزدا ۹۲۹، مزدا 6440 مینی ون برای فروش در چین بود. این سرمایه گذاری مشترک تا سال ۲۰۰۶ به طول انجامد، زمانی که سهم مزدا از جیانگ مزدا توسط گروه فاو خریداری شد و این شرکت به یک شرکت تابعه از فاو تبدیل شد. در حالی که هایما حق ساخت و فروش مدل های قدیمیتر مزدا و همچنین استفاده از فناوری مزدا برای پایه گذاری محصولات خود طراحی شده را حفظ کرد، با این حال استفاده از مارک مزدا ممنوع بود. هایما روابط خود را با شریک قبلی خود به طور کامل قطع نکرده است، چرا که نقل و انتقالات فناوری ممکن است.
در آگوست 2008 هایما ساخت سومین کارخانه مونتاژ در هاینان را با ظرفیت ساخت 100هزار واحد در سال آغاز کرد. دو کارخانه دیگر آن در شهرهای هایکو و ژنگژو قرار دارند. هر دو ظرفیت تولید 150هزار خودروی کامل در سال دارند.
در آوریل ۲۰۰۹ رویترز گزارش داد که مشارکت هایما با مزدا، از این زمان به بعد برای دریافت کمک تکنولوژیکی است. هایما مخفیانه مباردت به تولید و فروش خودرویی کرده که شبیه به یکی از مدلهای مزدا بوده و بدون رضایت و اجازهی مزدا اینکار را کرده است. این انشعاب در سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ در رویترز گزارش شد. با این وجود مزدا نقل و انتقالات فناوری به هایما را برای اتومبیلهای آیندهشان قطع نکرد.
در نوامبر 2010 یک کارخانه برای مونتاژ کیتهای ناک داون هایما 3 در چرکسک روسیه توسط شرکت خودروسازی Derways افتتاح شد.
از سال 2012، هایما ظرفیت تولید سالانه تقریباً 400هزار دستگاه را داشت. در مجموع حدود 160هزار خودروی سواری هایما در سال 2013 در چین فروخته شد که آن را به بیست و هشتمین برند پرفروش خودرو و دوازدهمین برند پرفروش چینی در این کشور در 2013 تبدیل کرد.
هایما در دسامبر 2016 اعلام کرد که از سال 2018 یک کارخانه تولیدی در بلغارستان میسازد. این دومین شرکت چینی خواهد بود که پس از Litex Motors، توزیع کننده رسمی Great Wall Motor، در اروپا کارخانه می سازد.
تولیدات هایما
1 – هایما 1 (Haima 1) یا هایما آیشانگ (Haima Aishang) یک خودروی شهری تولید شده توسط هایما است. در سال 2010 نمونه اولیه معرفی شد، ابتدا با نام هایما M11 به بازار عرضه شد. طراحی اولیه هایما M11 شباهت زیادی به نسل اول شورلت اسپارک با قسمت جلویی خودروی شهری BYD F0 دارد. نسخه تولیدی در سال 2012 در نمایشگاه خودروی پکن با نام هایما 1 معرفی شد، نمای جلوی آن با الهام از نسل ششم ساب کامپکت میتسوبیشی میراژ طراحی شده است. بعداً نام هایما 1 به هایما آیشانگ تغییر یافت. این خودرو تنها به عنوان یک هاچ بک پنج در با قیمت های مختلف از 35800 یوان تا 45800 یوان در دسترس بوده است. نسخه 1.2 AMT در سال 2014 با قیمت هایی از 42800 یوان تا 44800 یوان اضافه شد. در نمایشگاه خودروی شانگهای در آوریل 2015 نسخه الکتریکی EV160 معرفی شد که به موتور الکتریکی 28 اسب بخاری و باتری 18.2 کیلووات ساعتی با برد 160 کیلومتر با سرعت ثابت 60 کیلومتر در ساعت مجهز شده بود. نوع EV200 مدل برقی، ارتقاء سختافزاری نسبت به مدل قبلی EV160 دارد و با اصلاحات و بهبودهایی عرضه میشود. قدرت موتور محرکه الکتریکی به 40 کیلووات، معادل 54 اسب بخار افزایش یافت. باتری دارای ظرفیت شارژ 21 کیلووات ساعت است. برد 202 کیلومتر با سرعت ثابت 60 کیلومتر در ساعت است یعنی حداکثر سرعت ثابت ماند. این مدل در اواسط سال 2016 معرفی شد و در ماه می 2017 به بازار چین با قیمت 103800 یوان عرضه شد. از سال 2018، هایما آیشانگ الکتریکی تنها گزینه موجود در بازار پس از توقف تولید خودروی شهری هایما آیشانگ با موتور بنزینی است. تقریباً از ماه می 2019 در سه نوع عرضه میشود که همگی در ظرفیت شارژ باتری لیتیوم یون متفاوت هستند. نوع اول با ظرفیت شارژ باتری 26.1 کیلووات ساعت با قیمت ورودی احتمالاً 99800 یوان ارائه می شود. نوع دوم با ظرفیت شارژ باتری 34.05 کیلووات ساعت همراه با فلایویل معمولی و سومی با ظرفیت شارژ باتری 32.54 کیلووات ساعت همراه با فرمان چند کاره ارائه میشوند، این دو نوع ممکن است فقط به عنوان انواع صادراتی استفاده و به خارج از چین ارسال شوند.
هایما 2 یک هاچ بک ساب کامپکت تولید شده توسط هایما و بر اساس ساختار نسل سوم مزدا2 است. علیرغم اینکه بازطراحی کامل هایما 2 انجام شد، اما ظاهر آن هنوز هم شباهت زیادی به مزدا 2 دارد و میتوان آن را به راحتی با یک محصول مزدا اشتباه گرفت.
هایما 3 کامپکت خودرویی که از سال 2007 تا 2013 بر پایه ساختار نسل نهم مزدا فامیلیا 323 با بدنه ای کاملاً بازسازی شده که به شدت از مزدا 3 الهام گرفته شده بود، ساخته شد، اما ارتباطی با هم ندارد. یک موتور 1600CC یا 1800CC به همراه گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT موجود بود. هایما 3 جایگزین سدان هایما فامیلی شد که بازسازی شده مزدا 323 بود. با این حال، مدل ارتقاء یافته در سال 2011 با قیمت های مختلف از 79800 یوان تا 84800 یوان دوباره به خانواده هایما تغییر نام داد. یک موتور 1300CC یا 1500CC همراه با گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته خودکار Getrag در دسترس بود. قیمت ها از 53900 تا 68900 یوان است.
هایما فامیلیا (Haima Family) یک سدان و هاچ بک جمع و جور و دقیقاً همان سپر جلوی مزدا 323 را در زمان عرضه داشت، اما بعداً یک بازسازی داشت که دارای طراحی مجدد سپرهای جلو و عقب و لامپ های جدید برای متمایز شدن از مزدا بود. نسل دوم هایما فامیلیا در ابتدا با نام هایما 3 بر اساس ساختار نسل اول مزدا 3 عرضه شد. نسل سوم هایما فامیلیا فقط به صورت سدان در دسترس بود و در برخی از نقاط جهان با طراحی کاملاً جدید فروخته میشد. با این حال، این مدل پس از بازسازی در سال 2014 به هایما فامیلیا M5 یا هایما M5 تغییر نام داد و به نام هایما فامیلیا پایان داد.
2 – هایما فستار Haima Fstar مجموعهای از میکرو ونهای 5 تا 8 نفره است که توسط بخش ژنگژو هایما تولید میشود. این خودرو بر روی شاسی متشکل از دو پرتو طولی و هفت تیر عرضی ساخته شده است که در قسمت موتور دارای یک موتور بنزینی 1200cc 16 سوپاپ با تولید 91 اسب بخار و گشتاور 112 نیوتن متر در سال 2019 است. در سال 2009 اولین ورود هایما به بازار تجاری میکرو ون بوده است.
3 – هایما M3 یک سدان ساب کامپکت تولید شده توسط خودروساز چینی هایما است. نسخه تولیدی سدان هایما M3 در نمایشگاه خودروی شانگهای 2013 راه اندازی شد و با قیمت هایی از 59800 یوان تا 89800 یوان در اختیار بازار خودروی چین قرار گرفت. هایما M3 قبلاً در مرحله توسعه با نام هایما V30 شناخته می شد و بعداً زمانی که نمونه اولیه آن در نمایشگاه خودرو گوانگژو در نوامبر 2012 معرفی شد، نام آن به هایما M3 تغییر یافت. هایما M3 از یک موتور 1500cc DOHC خطی 4 با قدرت 112 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتن متر استفاده میکند که به یک گیربکس پنج سرعته دستی یا یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک متصل می شود. هایما ادعا می کند مصرف سوخت آن 5.9 لیتر در 100 کیلومتر است. برای سال 2017، نمای بیرونی و داخلی هایما M3 بهروزرسانیهای طراحی را با ظاهر جلویی شبیه Opel Astra K و عقب شبیه به تویوتا کرولا E170 دریافت کرد. از نظر فنی با موتور قبلی والبته با زمان بندی متغیر سوپاپ. از سال 2019، موتور ارتقاء و بهبود یافت و به یک گیربکس 6 سرعته متغیر پیوسته متصل میشود. در سال 2016 مدل الکتریکی با نام Haima @3 EV با قیمت 119800 یوان با احتساب یارانه عرضه شد که یک موتور الکتریکی است با 95 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت دارد. باتری ها قادر به برد 200 کیلومتر هستند و شارژ با منبع تغذیه 220 ولت 7 ساعت طول می کشد. یک نسخه بازسازی شده و بهبود یافته بعداً با سپرهای جدید شده معرفی شد.
4 – هایما فامیلیا M5 یک سدان جمع و جور است که از سال 2014 تحت سری محصولات فامیلیا در برند هایما عرضه شده و در کنار هایما M6 با اندازه مشابه به فروش میرسد. این مدل که در ابتدا به عنوان نسل سوم سدان هایما فامیلی عرضه شد، بعداً به هایما فامیلیا M5 تغییر نام داد و جایگزین خودروهای کامپکت هایما 3 یا خانواده هایما شد. قیمت M5 که در اواخر سال 2013 معرفی شد و به طور رسمی در می 2014 عرضه شد، از 74900 یوان تا 118900 یوان متغیر است. هایما M5 با دو موتور جدید شامل یک موتور 1600cc با قدرت 125 اسب بخار و 151 نیوتنمتر و با گیربکس 6 سرعته دستی یا گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جفت می شود و یک موتور 1500cc توربو با قدرت 160 اسب بخار و 210 نیوتنمتر فقط با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جفت میشود. هایما M5مدل بازسازی و بهبود یافته در سپتامبر 2016 را برای سال 2017 عرضه کرد که عمدتاً سپرهای جلو و عقب و جلوپنجرههای جلو و بهروزرسانیهای سیستم اطلاعات سرگرمی چندرسانهای داخلی را تغییر داد. این خودرو در حال حاضر با نام هایما فامیلیا F5 از سال 2018 به فروش می رسد.
5 – هایما M6 یک سدان جمع و جور است که از سال 2013 در چین با نام تجاری هایما تولید شده و جایگزین خودروهای کامپکت هایما 3 یا خانواده هایما می شود. نمونهی اولیه هایما M6 در نمایشگاه خودرو شانگهای در آوریل 2013 نمایش داده شد و عرضه رسمی در بازار آوریل 2015 بود. هایما M6 از همان موتور هایما M5 بهره میبرد که دارای موتور 1500cc توربو چهار خطی با قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتنمتر است که به گیربکس شش سرعته دستی یا CVT متصل میشود. کمی بعد در سال 2016 یک بهبود یافتهی کوچک با تراز قیمت هایما M6 از 69800 یوان تا 102800 یوان راه اندازی شد. هایما M8 یک سدان سایز متوسط است که از سال 2013 تا 2017 با موتور 1800cc توربو عرضه شد.
6 – هایما فریما (Haima Freema) یک مینی ون فشرده است که توسط سازنده چینی هایما ساخته شده است. نسل اول آن از سال 2004 تا 2011 و نسل دوم آن از سال 2011 تا 2014 تولید شد. نسل اول هایما فریما به عنوان نشان مجدد مزدا پریمسی (Mazda Premacy) فروخته شد و نسل دوم فریما همچنان از همان ساختار استفاده کرد. هایما 12 نسخهای از نسل اول فریما را به عنوان بخشی از آزمایش میدانی به خودروهای الکتریکی تبدیل کرد و بعداً فریما الکتریکی را در سال 2011 روانه بازار کرد. نسل اول هایما فریما با یک موتور 1800cc که 122 اسب بخار قدرت تولید میکند و با یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای جلو نیرو میدهد. نسل دوم فریما از موتورهایی مانند موتور بنزینی 1600cc با توان تولید 120 اسب بخار و موتور بنزینی 1800cc با توان تولید 122 اسب بخار استفاده میکند که هر دو موتور به گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT متصل میشوند. از لحاظ ابعاد، در نسل دوم هایما فریما فاصله بین دو محور نسبت به نسل اول فریما افزایش یافته و این امکان را برای اینکه یک خودروی هفت نفره باشد را فراهم ساخته است. طراحی قسمت جلوی نسل دوم هایما فریما پیش از بازسازی بسیار بحث برانگیز است زیرا شباهت زیادی به قسمت جلوی تویوتا کمری XV40 دارد. نسل دوم فریما در سال 2014 بازسازی و بهبود یافت که عمدتاً قسمت جلویی را با سپرها و جلوپنجرههای تازه به روز میکرد. تولید فریما الکتریکی بر اساس نسل دوم فریما حتی پس از توقف نسخه موتور احتراق داخلی ادامه یافت.
7 – هایما S5 یک شاسی بلند غیر آفرودی فشرده است و نسل اول آن در سال 2014 با محدوده قیمتی 89800 یوان تا 107800 یوان عرضه شد و تا سال 2017 به فروش رسید. نسل دوم هایما S5 که در سال 2018 عرضه شد همچنان بر اساس همان ساختار است و از نظر فنی یک بازسازی و ارتقاء گسترده نسبت به مدل نسل اول است. نسل دوم این خودرو در نمایشگاه خودرو پکن 2018 عرضه شد. از ژانویه 2021، یک نسخه هیبریدی پلاگین به نام هایما 6P بر اساس مدل نسل دوم راه اندازی شد که البته سبک ظاهری تغییری نداشت.
هایما S5 نسل اول با یک موتور 1600cc بنزینی تنفس طبیعی با قدرت 120 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتنمتر به یک جعبه دنده پنج سرعته دستی متصل شد. یک نسخه توربو هم با خروجی 163 اسب بخار و 223 نیوتنمتر متصل به گیریبکس CVT دارد. نسل دوم هایما S5 با موتور 1600cc بنزینی متصل به گیربکس 5 سرعته دستی یا یک موتور 1500CC توربو بنزینی متصل به گیربکس 6 سرعته دستی یا یک موتور 1500CC توربو بنزینی متصل به CVT یا یک موتور 1200CC توربو بنزینی با گیربکس 6 سرعته دستی، یک موتور 1200CC توربو بنزینی با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و یک موتور 1200CC بنزینی توربو متصل به یک گیربکس 7 سرعتهیDCT در دسترس است.
یک نسخه هیبریدی پلاگین به نام هایما 6P در فوریه 2021 عرضه شد. 6P بر اساس نسل دوم مدل هایما S5 ساخته شده است و در عین حال از همان سبک ظاهری اولیه استفاده میکند. هایما 6P دارای یک موتور 1200CC توربو همراه با موتورهای الکتریکی مغناطیسی دائمی متصل به گیربکس 7 سرعته DCT مرطوب است. به گفته مقامات، شتاب 7.5 ثانیه برای سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت 1.38 لیتر برای پیمایش 100 کیلومتر است. باتری یک ماژول باتری NCM811 ارائه شده توسط CATL با چگالی 142 وات ساعت بر کیلوگرم است.
هایما S5 یانگ (Haima S5 Young) یک شاسی بلند ساب کامپکت است که در ردهی شاسی بلند کامپکت هایما S5 قرار گرفته است. هایما S5 یانگ کوچکتر از هایما S5 است و بر ساختار متفاوتی قرار دارد و از موتورهای متفاوتی استفاده میکند و در بخش پایینتری به فروش می رسد. محدوده قیمت شاسی بلند هایما S5 یانگ از 75800 یوان تا 79800 یوان متغیر است. هایما S5 یانگ قبلا در مرحله توسعه با نام هایما S3 شناخته میشد. هایما S5 یانگ از یک موتور 1600CC با توان تولید 122 اسب بخار متصل به گیربکس دستی شش سرعته استفاده میکند یا یک موتور توربو با قدرت 163 اسب بخار متصل به گیربکس CVT دارد.
7 – شاسی بلند هایما S7 یا هایما 7 در نمایشگاه خودرو چین در سال 2010 با نام هایما 7 معرفی شد و از جولای 2010 در چین به فروش میرسد. هایما S7 از یک موتور 2000CC چهار سیلندر با 150 اسب بخار قدرت و گشتاور 180 نیوتنمتر با حداکثر سرعت 165 کیلومتر در ساعت (103 مایل در ساعت) استفاده میکند که به گیربکس 5 سرعته دستی و یا اتوماتیک متصل میشود. شتاب S7، 14.9 ثانیه برای سرعت 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت است. تغییر نام به S7 در سال 2011 انجام شد و یک بازسازی ظریف در سال 2013 دریافت کرد و در نمایشگاه خودرو شانگهای در آوریل 2013 معرفی شد. این خودرو برای دومین بار در سال 2015 اصلاح و بازسازی شد و سومین بازسازی شده در اکتبر 2016 در بازار خودرو چین عرضه شد.
8 – هایما F7 یا Family F7 یک MPV فشرده (دارای ظرفیت 7-5 صندلی) است. در نمایشگاه خودروی پکن 2016 با نام هایما V70 با قیمت از 79800 تا 129800 یوان معرفی شد. هایما F7 از یک موتور 2000cc با قدرت 152 اسب بخار و گشتاور 185 نیوتنمتر و یا یک موتور 1500cc توربو با قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتنمتر استفاده میکند. گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک قابل اتصال هستند. در سال 2017 به Family F7 تغییر نام یافت تا زیر مجموعه محصولات Family قرار گیرد.
9 – هایما 8S یک شاسی بلند جمع و جور در جولای 2019 در بازار چین عرضه شد و بر اساس ساختار HMGA (معماری جهانی هایما) ساخته شده است. هایما 8S از موتور بنزینی 1600CC توربو تزریق مستقیم (TGDI) با قدرت 195 اسب بخار (145 کیلووات) و گشتاور 293 نیوتنمتر متصل به گیربکس 6 سرعته دستی یا نیمه اتوماتیک و یا گیربکس7 سرعته DCT بهره میبرد. مدلهای هیبریدی قرار است در آینده عرضه شوند.
هایما 8S مجهز به سیستم ایمنی فعال (ADAS) و کمک دوربین 360 درجه، سیستم نظارت بر فشار تایر(TPMS)، سیستم ایمنی ضد قفل چرخها و ثبات الکترونیکی در ترمزهای ناگهانی و شدید (ESP)، سانروف پانوراما، استارت دکمهای، تعویض دنده الکترونیکی با پدال تعویض کنندههای نصبشده روی فرمان، سیستم کروز تطبیقی ( ACC)،سیستم ترمز اضطراری خودکار AEB، صندلیهای قابل تنظیم الکترونیکی، درب عقب برقی و شارژ بیسیم تلفن همراه.
10 – هایما 7X یک وسیله نقلیه چند منظوره 7 صندلی (MPV) در نوامبر 2019 در نمایشگاه گوانگژو به عنوان جایگزینی برای هایما F7 و برای کمک به افزایش فروش این شرکت معرفی شد و در آگوست 2020 با محدوده قیمتی 130.000 تا 150.000 یوان عرضه شد. 7X در نمایشگاه خودروی هند در ماه فوریه 2020 به نمایش گذاشته شد و پیشنمایش ورود و فروش MPV در این کشور بود. به گفته هایما، 7X توسط شرکت ایتالیایی Pininfarina طراحی شده است و دارای طرحی با تم قایق با الهام از قایق های تفریحی لوکس ایتالیایی است. طراحی 7X بر اساس کانسپت VF00 2018 است که در نمایشگاه پکن در آوریل 2018 معرفی شد. هایما 7X از موتور 1600CC توربو با 190 اسب بخار قدرت و گشتاور 293 نیوتنمتر با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می برد. 7X بر اساس ساختار معماری جهانی هایما (HMGA) طراحی شده است. 7X دارای 7 صندلی و پیکربندی 2 2 3 صندلی است.