فرانتس یوزف پاپ در14 ژانویه 1886 در وین بدنیا آمد و در 29 ژوئیه 1954 در اشتوتگارت از دنیا رفت. او یکی از سه مردی بود که مسئول تأسیس BMW AG و اولین مدیر کل BMW AG از سال 1922 تا 1942 شد.
افراد مختلفی به عنوان “بنیانگذاران” BMW AG مطرح شده اند. کارل رپ، گوستاو اتو، مکس فریز یا کامیلو کاستیلیونی، در تاسیس این شرکت نقش مهمی داشتند و با وجود آنها بود که تاسیس شد اما به جرات می توان ادعا کرد که فرانتس یوزف پاپ عامل اصلی در توسعه این شرکت حمل و نقلی است که امروز می شناسیم. او از زمان تأسیس شرکت «مدیر کل» بود تا اینکه در سال 1942 مجبور به استعفا از سمت خود شد.
سال های اولیه
پاپ در سال 1886 در وین به دنیا آمد و در سال 1901 خانوادهاش به برنو نقل مکان کردند، جایی که او مدرک ورودی دانشگاه خود را در مدرسه گرامر محلی به پایان رساند. او به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک و برق در دانشکده فنی محلی ادامه داد و در سال 1909 مدرک مهندسی را دریافت کرد. هنگامی که به وین بازگشت، فرانتس یوزف پاپ به عنوان مهندس برق به شرکت وین AEG-Union پیوست. خیلی سریع رئیس بخش “قطارهای برقی و لوکوموتیو” شد و یکی از مسئولیت های او توسعه لکوموتیوهای الکتریکی برای راه آهن میتنوالد Mittenwald بود. در آغاز جنگ جهانی اول، پاپ به عنوان مهندس دریایی در پایگاه پولا Pulaدر دریای آدریاتیک Adriatic Sea (در کرواسی Croatia کنونی) به نیروهای هواپیمایی سلطنتی و سلطنتی اتریش-مجارستان پیوست. . او خدمت سربازی خود را به عنوان داوطلب یک ساله در دوره تحصیلی خود در اینجا گذرانده بود. با این حال، سه هفته بعد به او دستور داده شد که به وین برگردد تا بر ساخت و ساز تولید موتور هواپیما نظارت داشته باشد. ابتدا در AEG ( شرکت تولید ابزار الکتریکی) سپس در کارخانه Austro-Daimler واقع در شهر Wiener Neustadt کار کرد. پاپ چندین بار به آلمان سفر کرد تا از بزرگترین تولیدکنندگان موتور هواپیما در رایش دایملر و بنز Reich- Daimler, NAG and Benz بازدید کند. هدف این بود که فرصتهایی برای تولید تحت لیسانس نمونههای اولیه آلمانی در کارخانه Austro-Daimler بررسی شود. متأسفانه این گفتگوهای اکتشافی به جایی نرسید. کارخانه Austro-Daimler به توسعه موتور هواپیمای 12 سیلندر جدید خود برای نیروی دریایی اتریش ادامه داد، اگرچه ظرفیت کافی برای تولید این موتور وجود نداشت ، لازم بود یک کارخانه تولیدی ایجاد شود که بتواند موتور را در مقادیر مورد نیاز مقامات نظامی بسازد. وقتی پاپ در پولا خدمت می کرد، با شرکتRapp Motorenwerke در مونیخ آشنا شد. این شرکت دارای نیروی کار ماهر و امکانات تولیدی لازم برای ساخت موتور هواپیما بود، اما موتورهای هواپیمای این شرکت مورد توجه و رقابتی نبودند. با توجه به این سناریو، پاپ شرکت Rapp را به عنوان یک مرکز تولید ایده آل موتور 12 سیلندر Austro-Daimler در نظر گرفت. او به شدت برای این راه حل لابی کرد و موفق شد مقامات مسئول را متقاعد کند که به پیشنهاد او عمل کنند. در سال 1916، او به عنوان نماینده نیروی دریایی اتریش به مونیخ اعزام شد تا بر تولیدات مجوز دار شرکت Rappنظارت کند. با این حال، پاپ نگران تصمیمات رضایت بخش و اهداف تعیین شده توسط مدیران فنی و تجاری بود. او نگران شد که حجم های تعیین شده به صورت قراردادی رعایت نشود. برای اطمینان از انطباق با اهداف تولید، پاپ عملاً نقش مدیر کارخانه را بر عهده گرفت. پاپ متوجه شده بود که شرکت Rapp واقعا به یک مهندس ارشد با ایده های جدید در مورد ساخت و ساز موتور هواپیما نیاز دارد بنابراین شرکت را متقاعد کرد تا مکس فریز Max Frizرا که یک مهندس جوان بسیار با استعداد بود را استخدام کند . آنها قبلا در Austro-Daimlerبا هم همکار بودند.
مدیر کلی
پس از موفقیت موتورهای هوائی BMW IIIa، هیئت مدیره شرکت Rappتصمیم گرفت که قرارداد کارل رپ را فسخ کند و پاپ به عنوان مدیر عامل شرکت منصوب شد و در همان زمان نام شرکت از Rapp Motorenwerke GmbH به Bayerische Motoren Werke GmbH ( بایریشه موتورن ورک) تغییر یافت. این به معنای آغازی جدید با مسولیت های بزرگتری بود. پس از تبدیل آن به یک شرکت سهامی، پاپ به عنوان رئیس هیئت مدیره بایریشه موتورن ورک، با عنوان مدیر کل، رئیس شرکت بایریشه موتورن ورک بود.
در پایان جنگ جهانی اول، پاپ مسئول تغییر تولیدات شرکت شد. تولید موتور هواپیما به تولید محصولات زمان صلح تغییر یافت. با در نظر گرفتن این هدف، او برای ایجاد یک پیوند با Knorr-Bremse AG تلاش کرد و از سال 1919 به بعد، کارخانه شروع به تولید ترمزهای Knorr برای راه آهن باواریا Bavarian Railway کرد.
در سال 1922، پاپ مسئول انتقال مهم ترین اختراعات، ماشین آلات و پرسنل برای ساخت موتور برای شرکت Bayerische Motoren Werke AG ( بی ام و ) شد. او در این تلاش توسط سرمایه دار اتریشی کامیلو کاستیگلیونی Camillo Castiglioniیاری شد. به این ترتیب، او از Knorr-Bremse AG جدا شد و یک بار دیگر کار ساخت و ساز موتور را راه اندازی کند.
حوزه های جدید کسب و کار
ظهور BMW به یکی از شرکت های بزرگ صنعتی باواریا و آلمان در سال 1922 تحت مدیریت پاپ آغاز شد. طیف محصولات BMW AG گسترش یافت و خیلی سریع از موتورهای صنعت هواپیما فراتر رفت و موتورسیکلت ها را در بر گرفت زیرا بخش وسیع تری از جمعیت به حمل و نقل موتوری روی آورده بودند. پاپ توجه ویژه ای را به این گروه اختصاص داد. تحت ریاست وی، BMW AG دامنه محصولات و دانش خود را در سال 1928 با خرید کارخانه تولید خودرو Fahrzeugfabrik Eisenach (FFE) گسترش داد. این اولین باری بود که خودروها با برند BMW ظاهر و ارائه شدند. در سال 1928، پاپ همچنین یک قرارداد مجوز با شرکت آمریکایی Pratt & Whitneyمنعقد کرد که از BMWمی خواست دو موتور شعاعی هوا خنک تولید کند. این درخواست به این معنا بود که BMW به دانش کلیدی در زمینه ساخت موتور هواپیما با آینده ای عالی دسترسی پیدا کرده است. تخصص به دست آمده از طریق تولید تحت لیسانس به BMW اجازه داد تا در دهه 1930 موتورهای شعاعی هوا خنک را تحت بخار خود توسعه دهد. ساخت کارخانه موتور هواپیمای BMW در آلاچ Allach (1935)، گسترش تأسیسات تولیدی در آیزناخ Eisenach (1937) و خرید کارخانه موتور براندنبورگ (برامو) در برلین-اسپاندائو، Berlin-Spandau شرکت بی ام و را قادر ساخت تا ظرفیت های تولید موتور هواپیما را تحت رهبری پاپ گسترش دهد. پس از خرید برامو در سال 1939، BMW از انحصار تولید موتورهای هواپیماهای خنککننده هوا در آلمان برخوردار بود. این امر، BMW را به یک شرکت استراتژیک کلیدی برای صنعت هوانوردی آلمان تبدیل کرد، زیرا رایش سوم Third Reich دوباره مسلح و پیش بینی جنگ می شد
با این حال، پاپ نسبت به گسترش سریع و تغییر مسیر شرکت به منظور تسلیح آلمان به منظور آماده سازی برای جنگ تردید داشت.
مداخله های سیاسی
او کارهای سیاسی را دنبال نمی کرد. با وجود اینکه پاپ اعتراف کرد که در 1 مه 1933 تحت فشار گاولایتر واگنر، Gauleiter Wagnerرئیس ناحیه اداری باواریا به حزب نازی پیوست، اما از حزب فاصله گرفت. با نگاهی به گذشته، او اظهار داشت که پیوستن به حزب اندکی پس از به دست گرفتن قدرت توسط ناسیونال سوسیالیست ها صرفاً برای جلوگیری از برکناری او از سمت مدیر کل BMW بود. در فوریه 1936، رهبر گروه محلی حزب ناسیونال سوسیالیست اقداماتی را برای حذف پاپ از حزب آغاز کرد. این بر اساس اتهاماتی بود که علیرغم هشدارها، پاپ همچنان به خانوادهاش اجازه میدهد توسط یک پزشک خانواده یهودی معالجه شوند. پس از هشدار رسمی دادگاه حزب مونیخ، برای جلوگیری از تشدید موضوع و به خطر انداختن موقعیت او به عنوان رئیس هیئت مدیره BMW AGپاپ به این موضوع پایان داد. بدبینی پاپ نسبت به تغییر تمرکز تولید در BMW به تولید موتور هواپیما بر این اساس بود که او فکر میکرد که این امر با تمرکز فعالیتهای خود بر تسلیحات در آمادگی برای جنگ، جهت گیری یک طرفه را برای گروه فراهم میکند. اگرچه این فعالیت از نظر مالی سودآور بود، اما به این معنی بود که این گروه به شدت به تصمیمات اتخاذ شده توسط رژیم ناسیونال سوسیالیستی وابسته است. در ژوئن 1940، او به رئیس هیئت نظارت، امیل گئورگ فون اشتاس، Emil Georg von Staussنامه نوشت و توضیح داد که این وضعیت میتواند «در صورت بروز هرگونه عقبنشینی در تولید موتور هواپیما، موجودیت BMW AG را تهدید کند». موقعیت مهم استراتژیک BMW برای تسلیحات هوایی منجر به افزایش دخالت بیشتر آژانس های سیاسی و نظامی می شدکه به نوبه خود دامنه مانورهای کارآفرینی را به طور فزاینده ای محدود می کرد. این امر موقعیت مدیریت گروه را تضعیف می کرد. همچنین موقعیت فرانتس یوزف پاپ را که تا آن زمان شرکت را عمدتاً مستقل و خودکامه اداره می کرد، از بین می برد.
موقعیت متشنج
با پیشروی جنگ، کمبود روزافزون نیروی کار و مواد خام با سیاست تدارکات غیرشفاف وزارت هوای رایش همراه شد تا اطمینان حاصل شود که BMW از میزان تولید درخواست شده عقب مانده است. این فشار بر فضای پرتنش بین پاپ و ارهارد میلچ، Erhard Milchناظر عمومی هوانوردی در وزارت هوا، افزایش یافت. تلاشهای پاپ برای جلب حمایت بخشهای رسمی با نفوذ در برابر خواستههای میلچ و به دست آوردن الزامات واقعی تولید، نتیجه معکوس داشت. ناظر هوانوردی عمومی از اقدامات پاپ احساس ناراحتی کرد و او را به امتناع از انجام وظیفه و خرابکاری متهم کرد. از آنجایی که سبک مدیریتی پاپ پیش از اختلافات با وزارتخانه تنش های قابل توجهی را در هیئت مدیره BMW ایجاد کرده بود، هیئت نظارت تلاش کرد تا با اعطای مرخصی به پاپ در ژانویه 1942، اختلافات را حل کند. برای جلوگیری از گمانه زنی عمومی درباره تغییر مدیریت ،پاپ به عضویت هیئت نظارت منصوب شد اما دیگر قادر به تأثیرگذاری بر اداره روزانه شرکت دراین سمت نبود.
بازگشتی ناموفق
بلافاصله پس از پایان جنگ، در سن 59 سالگی، پاپ مجدداً توسط هیئت نظارت در ماه مه 1945 به سمت هیئت مدیره منصوب شد. یک ماه بعد، متفقین او را به دلیل عنوان رهبر اقتصادی نظامی (در جریان جنگ به او اعطا شده بود)دستگیر کردند. در طی فرآیند نازیزدایی، او بهعنوان «عضو اسمی حزب نازی» تعیین شد و سرانجام پس از درخواست تجدیدنظر، مشخص شد که پاک و سفید است. فرانتس یوزف پاپ یک بار دیگر تلاش کرد تا به هیئت مدیره در Bayerische Motoren Werke ( بی ام و) بپیوندد. با این حال، تلاش های او کاملاً ناموفق بود و انتقال او به اشتوتگارت پایانی بر این جاه طلبی ها بود. پاپ در 29 ژوئیه 1954 در آنجا درگذشت.