جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

مشخصات و تاریخچه Volkswagen فولکس واگن AG

مشخصات و تاریخچه Volkswagen فولکس واگن AG

فولکس واگن AG به تولید خودرو مشغول است. عملکرد فولکس واگن در بخش های مختلفی می باشد. تولید اتومبیل های مسافری و وسایل نقلیه تجاری سبک، کامیون ها و اتوبوس ها، مهندسی برق و خدمات مالی را می توان نام برد و هم چنین بخش خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک، توسعه وسایل نقلیه و موتورها، تولید و فروش خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک و تجارت قطعات اصلی مربوطه را پوشش می‌دهد. بخش کامیون‌ها و اتوبوس‌ها شامل توسعه، تولید و فروش کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، تجارت قطعات اصلی و خدمات مرتبط است. بخش مهندسی نیرو شامل توسعه و تولید موتورهای دیزلی با حفره های بزرگ، کمپرسورهای توربو، توربین‌های صنعتی و سیستم‌های راکتور شیمیایی، و همچنین تولید یونیت‌های دنده، قطعات پیشرانه و سیستم‌های آزمایش می باشد. بخش خدمات مالی درگیر تامین مالی فروشنده و مشتری، لیزینگ، بانکداری و فعالیت های بیمه و همچنین مدیریت ناوگان است. این شرکت در 28 می 1937 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ولفسبورگ آلمان Wolfsburg, Germany می باشد.

تاریخچه گروه فولکس واگن

1937 تا 1945
فولکس واگن در 28 مه 1937 با نام Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (انجمن آماده سازی ماشین مردم آلمان، به اختصار Gezuvor ) توسط جبهه ملی سوسیالیست Deutsche Arbeitsfront (جبهه کارگری آلمان) تاسیس شد. هدف این شرکت تولید خودروی فولکس واگن بود که در ابتدا با نام پورشه تایپ 60 و سپس فولکس واگن تیپ 1 شناخته می شد و معمولاً فولکس واگن بیتل Volkswagen Beetle نام داشت. این وسیله نقلیه توسط شرکت مشاوره فردیناند پورشه Ferdinand Porsche طراحی شده است و این شرکت با حمایت آدولف هیتلر پشتیبانی Adolf Hitler شد. در 16 سپتامبر 1938، Gezuvor به Volkswagenwerk GmbH تغییر نام داد. (شرکت با مسئولیت محدود کارخانه فولکس واگن)

مدت کوتاهی پس از تکمیل کارخانه در نزدیکی فالرسلبن Fallersleben جنگ جهانی دوم آغاز شد و کارخانه عمدتاً Kübelwagen کوبل واگن نظامی (پورشه تایپ 82) و خودروی آبی خاکی Schwimmwagen مرتبط با آن (نوع 166) را تولید کرد که هر دو از فولکس واگن مشتق شده بودند. در این بازه زمانی تنها تعداد کمی از فولکس واگن تیپ 60 ساخته شد. کارخانه فالرسلبن همچنین بمب پرنده V-1 را تولید می کرد که همین امر باعث شد این کارخانه به یک هدف اصلی بمباران برای نیروهای متفقین تبدیل شود. بخش اعظم نیروی کار در این کارخانه را برده‌ها، (عمدتاً از اروپای شرقی) تشکیل می‌دادند.

1945 تا 1970
پس از جنگ در اروپا ، در ژوئن سال 1945 ، سرگرد ایوان هیرست Major Ivan Hirst از Reme) مهندس برق و مکانیک سلطنتی ارتش بریتانیا Army Royal Electrical and Mechanical Engineers کنترل کارخانه ی تخریب شده را به دست گرفت و تولید را مجدداً آغاز کرد و به امید بازسازی و راه اندازی مجدد این کارخانه شروع به کار کرد. با این حال، هیچ خودروسازی علاقمند به همکاری نبود و در این کارخانه قطعات اساسی خودرو سازی دیده نشد و کار و تولیدی در آنجا صورت نگرفت تا بتواند توجه خریداران را به خود جلب کند. در سال 1948 ، فولکس واگن به شرکت Ford Motor Company of USA فورد موتور ایالات متحده پیشنهاد شد ، اما ارنست بریچ Ernest Breech معاون ریاست فورد تمایلی به فولکس واگن نداشت و فکر می کرد که برای سرمایه گذاری ارزشمند نیست. اما بعدها بریچ اظهار داشت كه می تواند به ادغام فورد آلمان و فولكس واگن فکر کند اما پس از جنگ، برای مالکیت این شركت اختلافات زیادی به وجود آمد كه احتمالاً هیچ كس نمی توانست امیدوار باشد تا بتواند مالکیت آن را به دست بگیرد. برای مدت زمانی فولکس واگن به عنوان بخشی از برنامه های صنعتی آلمان تقریبا کنار گذاشته شد. مجموع تولید خودروهای آلمانی حداکثر 10 درصد از میزان تولید خودرو در سال 1936 را شامل می شد اما بعد از مدت کوتاهی این شرکت با تولید اتومبیل برای ارتش انگلیس دوباره احیا شد و در سال 1948 ، دولت انگلیس این شرکت را به کشور آلمان بازگرداند.

هاینریش نوردوف Heinrich Nordhoff رئیس سابق اپل former-Opel chief اداره این شرکت را به عهده گرفت. تولید نوع 60 فولکس واگن و یا همان نوع 1 Type 1 (به دلیل مشکلات پس از جنگ و نیاز به بازسازی کارخانه و به دلیل کمبود مواد اولیه ) با کندی شروع شد ، اما تولید در دهه 1950 و 1960 به سرعت رشد کرد. این شرکت شروع به معرفی مدل‌های جدید بر اساس نوع 1 کرد که همگی دارای پلت‌فرم پایه هوا خنک، موتور عقب و محرک عقب بودند. این موارد شامل فولکس واگن نوع 2 در سال 1950 ، فولکس واگن Karmann Ghia در سال 1955 ، فولکس واگن نوع 3 در سال 1961 ، فولکس واگن نوع 4 در سال 1968 و فولکس واگن نوع 181 در سال 1969 بود.

در سال 1960 ، پس از شناور شدن بخشی از سهام دولت فدرال آلمان در این شرکت در بازار سهام آلمان ، نام این شرکت تبدیل به Volkswagenwerk Aktiengesellschaft شد (که معمولاً به اختصار Volkswagenwerk AG گفته می شد)

فولکس واگن در 1 ژانویه 1965، Auto Union GmbH را از شرکت مادر خود Daimler-Benz دایملر-بنز خریداری کرد. این زیرمجموعه جدید مدت کوتاهی پس از آن اولین مدل های آئودی پس از جنگ، سری آئودی F103 را تولید کرد.
یکی دیگر از تولید کنندگان آلمانی ، NSU Motorenwerke AG ، در تاریخ 26 اوت 1969 در اتحادیه خودرو ادغام شد و یک شرکت جدید به نام Audi NSU Auto Union AG ایجاد کرد (بعدها در سال 1985 به آئودی AG تغییر نام داد).
1970 تا 2000
از اواخر دهه 1970 تا 1992، نام اختصاری VAG توسط Volkswagen AG به عنوان یک نام تجاری برای فعالیت های گروهی، مانند توزیع و اجاره استفاده می شد. برخلاف تصور رایج، “VAG” معنای رسمی نداشت و هرگز نام گروه فولکس واگن نبود. در تاریخ 30 سپتامبر 1982 ، فولکس واگن ورک با امضای توافق نامه همکاری با سازنده خودرو اسپانیایی Spanish car manufacturer SEAT, S.A اولین قدم خود را در خارج از آلمان گسترش داد.

به منظور انعکاس تنوع روزافزون جهانی شرکت از مقر و کارخانه اصلی آن (فولکس واگنورک در ولفسبورگ)، در 4 ژوئیه 1985، نام شرکت دوباره به Volkswagen Aktiengesellschaft (Volkswagen AG تغییر کرد. در 18 ژوئن 1986، فولکس واگن51 درصد از سهام کنترلی SEAT را به دست آورد و آن را به اولین زیرمجموعه غیر آلمانی گروه فولکس واگن تبدیل کرد. در 23 دسامبر همان سال، با افزایش سهم خود تا 75 درصد، سهامدار اصلی شرکت اسپانیایی شد. در سال 1990 – پس از خرید کل سهام خود – Volkswagen AG مالکیت کامل SEAT را به دست گرفت و شرکت را به یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت تبدیل کرد و در 28 مارس 1991 گام دیگری برای گسترش فعالیت های گروه از طریق امضای یک قرارداد مشارکت و همکاری با Škoda automobilová از چکسلواکی، همراه با خرید 30 درصد از سهام این خودروساز چک بود. بعدها در 19 دسامبر 1994 به 60.3 درصد و سال بعد، در 11 دسامبر 1995، به 70 درصد از سهام آن افزایش یافت. سه برند معتبر خودروسازی در سال 1998 به مجموعه فولکس واگن اضافه شدند که شامل بنتلی، لامبورگینی و بوگاتی Bentley, Lamborghini and Bugatti بودند.
2000 تا کنون
در 30 می 2000، فولکس واگن AG، پس از افزایش تدریجی سهم خود، اشکودا خودرو Škoda Auto iرا به یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت تبدیل کرد.
از سال 2002 تا 2007، بخش خودروسازی گروه فولکس واگن بازسازی شد تا دو گروه برند بزرگ با مشخصات متفاوت را تشکیل دهد. یکی گروه برند آئودی با تمرکز بر اسپرت‌ بودن که شامل آئودی، SEAT و لامبورگینی Lamborghini می شد. دیگری گروه برند فولکس واگن با تمرکز بر کلاسیک بودن که شامل فولکس واگن، اشکودا، بنتلی و بوگاتی می شد. تمامی این خودروها و محصولات و عملکرد هایشان تحت مسئولیت و نظارت برندهای آئودی و فولکس واگن قرار داشتند. گروه فولکس واگن در 24 اکتبر 2009 اعلام کرد که پیشنهادی را برای خرید شریک قدیمی و سازنده خودرو آلمانی ویلهلم کارمان جی ام بی اچ Wilhelm Karmann GmbH ارائه کرده است تا از ورشکستگی خارجش کند. در نوامبر 2009، هیئت نظارت فولکس واگن AG تصاحب دارایی های Karmann را تصویب کردند و همچنین اعلام کردند که قصد دارند تولید خودرو در کارخانه اسنابروک Osnabrück خود را در سال 2012 از سر بگیرد. در دسامبر 2009، فولکس واگن 49.9 درصد از سهام دکتر اینگ Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG را خریداری کرد.(معمولاً به عنوان Porsche AG شناخته می شود در اولین گام به سمت “گروه خودرویی یکپارچه” با پورشه.)

ادغام Volkswagen AG و Porsche SE قرار بود در طول سال 2011 انجام شود.
در 8 سپتامبر 2011، اعلام شد که ادغام برنامه ریزی شده نمی تواند در چارچوب زمانی مقرر در توافقنامه جامع اجرا شود زیرا خطرات قانونی غیرقابل سنجشی وجود دارد از جمله تحقیقات پلیسی در مورد تیم مدیریت سابق هلدینگ را می توان نام برد

. هر دو طرف به هدف ایجاد یک گروه خودرویی یکپارچه با پورشه متقاعد شدند که این اتفاق خواهد افتاد. در 4 ژوئیه 2012 گروه فولکس واگن اعلام کرد که نیمی از سهام پورشه را به مبلغ 4.46 میلیارد یورو (5.58 میلیارد دلار) در تاریخ 1 اوت 2012 به پایان خواهد رساند تا از مالیات 1.5 میلیارد یورویی خودداری کند، که در صورت پایان دادن به آن باید پرداخت شود. بعد از 31 ژوئیه 2014 اتفاق افتاد. فولکس واگن AG باقیمانده سهام پورشه AG معادل 100 درصد از سهام پورشه Zwischenholding GmbH را خریداری کرد و عملاً از اول اوت 2012 به شرکت مادر تبدیل شد. فولکس واگن AG خرید 19.9 درصد سهام شرکت سوزوکی موتور را در 15 ژانویه 2010 تکمیل کرد. سوزوکی بخشی از مبلغ دریافتی از فولکس واگن را در 1.49 درصد از فولکس واگن سرمایه گذاری کرد. در سال 2011، سوزوکی شکایتی را در دادگاه داوری در لندن تنظیم کرد و از فولکس واگن درخواست کرد که 19.9 درصد سهام را بازگرداند. در 25 مه 2010، اعلام شد که گروه فولکس واگن 90.1 درصد از طریق زیرمجموعه لامبورگینی هلدینگ SpA از سهام خانه طراحی خودرو ایتالیایی Italdesign Giugiaro را به دست آورده است. تنها در کمتر از سه ماه، این معامله تکمیل شد و شرکت ایتالیایی به عضویت گروه فولکس واگن درآمد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار