جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

نسلی از افسانه‌ها و چندین حکایت از کارل هان

نسلی از افسانه‌ها و چندین حکایت از کارل هان

در 14 ژانویه 2023، دکتر کارل هان (Karl Hahn)، رئیس سابق گروه فولکس واگن در سن 96 سالگی درگذشت.
زندگی کارل هان خارق‌العاده بود، از جمله احیای برند آئودی در زمان تصدی او به عنوان مدیرعامل گروه فولکس واگن، خرید برندهای سئات (SEAT) و اسکودا (Skoda) و توسعه بسیاری از مدل‌های کلاسیک از جمله پاسات (Passat)، گلف (Golf) و پولو (Polo) .
برای مصرف کنندگان چینی و گروه فولکس واگن، بزرگترین دستاورد او ایجاد تجارت چین و گروه فولکس واگن و تبدیل این شرکت به یکی از رتبه های برتر جهان و حتی تغییر ساختار صنعت خودروسازی جهان است.

داستان کارل هان به عنوان بنیانگذار اولین شرکت‌های خودروسازی با سرمایه گذاری مشترک داخلی در چین، مدت هاست که به طور گسترده خوانده می‌شود، اما علاوه بر این، درباره نقش او پیرامون ماشین، حکایات کمتر شناخته شده زیادی وجود دارد،

مثلا برای ورود به چین، تقریباً به یک دشمن عمومی برای همه‌ی گروه‌های خودرو ساز تبدیل شد، یا برای بهبود موفقیت آمیز رفتار کارمندان آلمانی در چین، او از یک قمار بولینگ استفاده کرد. او اولین مالک برند هونگچی (Hongqi) در اروپا است. با این حکایات شاهکارهای جاودانه او در بین مردم و در چین ثبت می‌شود.

او برای ورود به چین تقریباً به “دشمن عمومی” کل مردم تبدیل شد؟
هنگامی که کارل هان در سال 1982 به گروه فولکس واگن بازگشت، همکاری با چین به اولویت اول او تبدیل شد. اما زمانی که کارل هان این ایده را مطرح کرد، تقریباً با مخالفت یکپارچه گروه فولکس واگن مواجه شد، به این دلیل ساده که صنعت خودرو و بازار مصرف خودرو چین بسیار ضعیف هستند. داده‌ها نشان می‌دهد که در سال 1978، تولید خودرو در چین تنها 180هزار دستگاه بوده است و به دلیل قدرت خرید پایین در آن زمان، بازار چین ظرفیت تولید سالانه این تعداد خودرو را هم نمی‌تواند به طور کامل جذب کند و حجم فروش سالانه 149هزار دستگاه و عرضه از تقاضا فراتر بوده است. از نظر سرانه مالکیت خودرو، چین در آن زمان حتی از نیجریه با میانگین 1 خودرو به ازای هر 2500 نفر هم پایین‌تر بود.

یک قانون محکم در گروه فولکس واگن وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهید خودروهای شخصی را در کشوری محبوب کنید، حداقل آستانه برای درآمد سرانه سالانه در آن کشور، حداقل 4000 دلار باید باشد. طبق داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار، در سال 1982، متوسط درآمد خالص به ازای هر نفر از خانوارهای کشاورز در سراسر کشور چین 270 یوان و متوسط درآمد سالانه خانواده‌های کارگری 500 یوان برای هر نفر بود که از آن برای هزینه‌های زندگی استفاده می‌کردند و به طور کامل قادر به برآوردن شرایط آستانه قانون فولکس واگن نبود.

به گفته کارل هان، “در جلسه هیئت مدیره، تقریباً به اتفاق آرا مخالفت‌هایی در مورد موضوع بازار چین وجود داشت، که باعث شد بارها در مورد اینکه آیا این تصمیم درست است یا اشتباه، فکر کنم.” این بحث بیش از شش ماه به طول انجامید. افکار عمومی را به شدت برای بازار چین درگیر کرد و اکثریت قریب به اتفاق مدیران از طریق کانال‌های مختلف مخالفت خود را اعلام کردند. اگرچه چین اکنون بزرگترین بازار مصرف خودرو در جهان و بزرگترین بازار واحد گروه فولکس واگن در جهان است، اما در دهه های 80 و 90 قرن بیستم هیچ نشانه‌ای از این وجود نداشت و تقریباً تمام شرکت‌های خودروسازی چند ملیتی نسبت به چشم انداز بازار خودرو چین بسیار بدبین بودند.
در واقع، برای گروه فولکس واگن، تصمیم کارل هان برای ورود به چین نتایج چندانی در دوران تصدی وی به همراه نداشت و زمانی که او از سمت مدیرعاملی گروه فولکس واگن کنار رفت، فروش سالانه فولکس واگن شانگهای و فاو-فولکس واگن روی هم تنها 100هزار دستگاه بود.

در دوران تصدی کارل هان علاوه بر ورود به چین، او از خرید یک سری برندها مانند سئات، اشکودا و … نیز دفاع کرد و زمانی که بحران مالی جهان را فرا گرفت، گروه فولکس واگن که از نظر مالی در تنگنا قرار داشت، نیز دچار آشفتگی شد. در هنگام این بحران جهانی، افکار عمومی چنین اظهار نظر داشت که کارل هان “فولکس واگن به هم ریخته” را به جا گذاشته است، که خود او را نیز خشمگین کرد.

تغییر سرنوشت مردم با دستگاه فکس در ویلا
در سال 1987، ویلای تابستانی کارل هان به یک شی جدید به نام دستگاه فکس مجهز شد که سرنوشت گروه فولکس واگن را تغییر داد. در اواسط دهه 80 قرن بیستم، گروه فاو (FAW) شروع به ساخت کارخانه خودروسازی و مذاکره با کرایسلر (Chrysler) کرد. در واقع فاو پیش از این نیز به فکر همکاری با فولکس واگن بود، اما در آن زمان کارگروه فولکس واگن در شانگهای در این زمینه فعال نبود و لذا از همکاری خودداری کرد.
در سال 1987، دوست کارل هان، والتر رایسلر کیپ (Walter Reisler Kipp)، که همچنین عضو هیئت نظارت گروه فولکس واگن بود، به طور اتفاقی در پکن موضوع مذاکره‌ی فاو با کرایسلر را شنید و بلافاصله با کارل هان که در تعطیلات به سر می‌برد، تماس گرفت و کارل به اهمیت این موضوع پی برد. بلافاصله از دستگاه فکس تازه خریداری شده، برای ارسال فکس به مدیر وقت کارخانه فاو آقای گنگ ژائوجی (Geng Zhaojie)، که پویا و قوی بود، برای ابراز تمایل گروه فولکس واگن برای همکاری با فاو استفاده کرد و ظرف 24 ساعت از گنگ ژائوجی دعوت نامه دریافت کرد.

در 20 نوامبر 1990، فاو_فولکس واگن بصورت رسمی تاسیس شد و اولین مدل‌های جتا (Jetta) در پایان سال بعد به روش مونتاژ قطعات (CKD) از خط تولید خارج شدند. در دهه‌های پس از آن، فاو_فولکس به یک بازیگر پیشرو در بازار خودروهای سواری چین تبدیل شده و همچنین نتایج محو نشدنی در بازار جهانی گروه فولکس‌واگن داشته است.
گذاشتن موتور «آمریکایی» روی خودروی آلمانی برای رفع نگرانی‌های فاو

قبل از اینکه دستگاه فکس بالا وارد کار شود، فاو در حال مذاکره با کرایسلر بود. اگر هزینه ورودی 17.6 میلیون دلاری نبود، همکاری دو طرف مدت‌ها پیش مورد مذاکره قرار می‌گرفت. با این حال، فاو موافقت کرد که ابتدا موتور 2200CC تولید شده توسط کرایسلر را معرفی کند و برنامه ریزی کرد تا سدان دوج 600 را بر این اساس معرفی کند و پس از اندکی اصلاح ظاهر، آن را به عنوان خودروی رسمی با نام هونگچی کا750اف (Hongqi CA750F) به ادارات مربوطه تحویل دهد.
زمانی که کارل هان با گنگ ژائوجی تماس گرفت، موتورهای کرایسلر به کارخانه‌ی فاو رسیده بودند. بنابراین، فاو در همکاری سرمایه گذاری مشترک بسیار درگیر شد و البته قصد همکاری آلمانی‌ها را صادقانه‌تر یافت، اما همکاری با فولکس واگن میتوانست به این معنی باشد که موتورهای کرایسلر موجود در کارخانه سربار شود. در 20 اکتبر 1987، زمانی که کارل هان به چانگچون (Changchun) رسید، بهم ریختگی فاو را نیز فهمید و بنابراین او سه تصمیم گرفت. اول، سریع بودن. با توجه به اینکه قرارداد بین فاو و کرایسلر در شرف امضاء بود و کرایسلر وقت یا حوصله‌ای برای پشت سر گذاشتن دور دیگری از مذاکرات ماراتن به سبک فولکس واگن شانگهای را نداشت، کارل هان به گنگ ژائوجی قول داد که در صورت امکان همکاری کند و تمام قراردادها را ظرف مدت پنج ماه امضاء کند. وعده فوق، فاو را شوکه کرد و گنگ ژائوجی بلافاصله با تیم مذاکره کننده در دیترویت تماس گرفت تا از آنها بخواهد، قرارداد همکاری با کرایسلر را امضا نکنند.

سپس کارل هان حرکت دوم را انجام داد و نگرانی طرف مقابل را کاملا برطرف کرد. هنگام صحبت در مورد موتورها، او به گنگ اطمینان داد که موتورها و تجهیزات ذکر شده کرایسلر در واقع موتورهای 4 سیلندر فولکس واگن هستند که تحت لیسانس تولید شده‌اند و می‌توانند کاملاً با مدل‌های مربوط به فولکس واگن سازگار شوند.
بعد، او حرکت سوم زیرکانه را انجام داد. در طول مذاکرات، یکی از خواسته های فاو تولید آئودی 100 در مجوز جایگزینی هونگچی به عنوان یک خودروی رسمی بود و کارل هان سخاوتمندانه پیشنهاد کرد که خط تولید آئودی 100 از کارخانه آفریقای جنوبی به فاو قرض داده شود. اگر دو طرف مایل به ورود به یک سرمایه گذاری مشترک باشند، دارایی را می‌توان بخشی از سرمایه گذاری فولکس واگن در سرمایه گذاری مشترک پس از چند سال در نظر گرفت و اگر سرمایه گذاری مشترک امکان پذیر نباشد، می‌توان پول را بعدا پرداخت کرد.

قبل از مداخله فولکس واگن، کرایسلر به شدت نسبت به طرف چینی مغرور بود، حتی اگر رئیس فاو سه بار از کرایسلر بازدید می‌کرد، نمی توانست رئیس طرف مقابل را ببیند و حتی در صورت ملاقات، زمان بازدید به 30 دقیقه محدود می‌شد. وقتی مشخص شد که فولکس واگن در شرف همکاری با فاو است، دیدگاه کرایسلر بلافاصله تغییر کرد و گفت که همه چیز می‌تواند مورد بحث قرار گیرد، اما دیگر خیلی دیر شده بود. امروزه برند فولکس واگن نامی شناخته شده در چین است و عملکردهای متوالی در بازار را به دست می آورد، در حالی که برندهایی مانند دوج مدت هاست از تاریخ بازار خودروهای سواری چین ناپدید شده اند.

بولینگ در ازای دسترسی کارمندان آلمانی به استخرهای عمومی
زمانی که کارل هان برای اولین بار به چانگچون رسید، حداقل از نظر ظاهر شهر، چیز خوبی ندید. با توجه به خاطرات او، چانگچون در ابتدا با جریان بی پایانی از مردم که در خیابان های وسیع دوچرخه سواری می‌کردند، دنیا را بر سرش خراب کرد.
در 20 اکتبر 1987، هواپیمای کارل هان در چانگچون به زمین نشست و به محض پیاده شدن از هواپیما، صفوف استقبال بزرگی را دید که کاپشن‌های نخی با پرچم قرمز بلند داخلی به تن داشتند. مدت کوتاهی پس از آن، او همان ژاکت نخی را پوشید و تا 24 ساعت جرات نداشت آن را در بیاورد، زیرا چانگچون در اواخر اکتبر بسیار سرد بود و گرما از نوامبر شروع شد.

او در خاطراتش نوشته است: «همه جا به جز اتاقی که اتاق پردازش الکترونیکی اطلاعات کارخانه در آن قرار دارد، استخوان سوز است، این موضوع در مهمان سراهای محقر فاو و همچنین کارخانه‌های کامیون و شهرهای 2 میلیونی با افرادی در لباس‌های خاکستری هم صدق می‌کند».
در آن زمان، اگرچه فاو مدل‌های هونگچی را تولید می‌کرد، اما از دیدگاه فولکس‌واگن، سطح کاردستی نمی‌توانست استاندارد را برآورده کند. هیچ تجهیزات مکانیزه‌ای در کارخانه وجود نداشت و روند نشان داده شده توسط ریخته‌گری فاو حتی برای کارل هان “آکروباتیک” نامیده می‌شد. در محلی که بلوک موتور ریخته می‌شد، اولین وظیفه کارگر ریخته‌گری ایستادن بر روی آن بود. دیگ چدن مذاب بالا رفت و ظرف از بالای سرش منتقل شد که به طور خودکار از درایو طناب برقی ساخت شرکت دیماج (Demag) آلمانی استفاده می‌کرد، سپس متوقف گردید و او مجبور شد سوئیچ آویزان شده در انتهای پایین طناب را بگیرد و این یک کار ورزشی مرگ و زندگی است، پس از آن محتوای مخزن را به داخل بلوک ریخت و ظرف خالی بازگشت.
برای اطمینان از کیفیت محصولات پس از همکاری، فولکس واگن مجبور شد استعدادهای خود را به چانگچون بفرستد، اما در مقایسه با شانگهای، محیط چانگچون در آن زمان دشوارتر بود. برای بهبود رفتار با این کهنه سربازانی که به چین آمده بودند، کارل هان واقعاً برای آن تلاش کرد. به عنوان مثال، برای اینکه کارمندان آلمانی به استخرهای عمومی دسترسی داشته باشند، کارل هان و گنگ ژائوجی شرط بندی بولینگ کردند. کارل میگوید: «کارگردان گنگ، مثل من، چیزی در مورد بولینگ نمی‌داند. اما آن شب او را بردم. این پیروزی به معنای پیشرفتی برای تیم ما بود.»

اعطا شهروند افتخاری چانگچون به کارل
اگرچه اولین برداشت کارل هان از چانگچون متروک بود، اما پس از 10 سال توسعه، ظاهر شهر چانگچون این مرد بزرگ و دنیا دیده را شگفت زده کرده است. در سال 2003، کارل هان به چانگچون بازگشت و به نظر او، این شهر به یک کلان شهر مدرن تبدیل شده است که کاملاً قابل مقایسه با شهرهای ساحلی چین است.
البته پیشرفت سریع چانگچون از ساخت بومی فولکس واگن درفاو نیز بهره‌مند شد و به عنوان یک مروج همکاری بین دو طرف، سهم کارل هان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در این سال عنوان “شهروند افتخاری” شهر چانگچون به وی اعطا شد.
برای خود کارل هان، “شهروند افتخاری چانگچون” چهارمین عنوان افتخاری او پس از ولفسبورگ (Wolfsburg)، کمنیتس (Chemnitz) و زویکاو (Zwickau) است که برای او بسیار ارزشمند است. برای شهر چانگچون، “شهروند افتخاری” بودن، شاخص‌ها بسیار بالا است، از سال 1986 تا کنون تنها 73 نفر و تنها 13 آلمانی توانستند این جایزه را دریافت کنند.

اولین مالک هونگچی (Hongqi)در اروپا
کارل هان رابطه خوبی با برند هونگچی دارد. هنگامی که او برای اولین بار به چانگچون رسید، با یک ماشین لیموزین هونگچی از او استقبال کردند. هنگام نزدیک شدن به فاو، اولین پروژه مذاکره نیز معرفی آئودی 100 برای جایگزینی هونگچی به عنوان یک خودروی رسمی بود. بعدها، برای تشکر از کارل هان برای کمک هایش به صنعت خودروی چین، دولت چین در سال بازنشستگی در سال 1992 یک سدان هونگچی به او هدیه داد و اکنون در موزه اتومبیل ولفسبورگ قرار دارد.
شاید برای او، اولین برداشت از هونگچی چندان خوب نباشد، به هر حال، اساس صنعت خودروسازی چین در دهه‌های 80 و 90 قرن بیستم بسیار ضعیف بود و توسعه برند در دهه‌های بعدی نیز ممکن است متاثر از این “ملی قدیمی” باشد. در سپتامبر 2018، این برند به عنوان یک مرکز طراحی در مونیخ آلمان، بازسازی و به طور رسمی تکمیل شد. در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2019، برند هونگچی با دو مدل S9 و E115 ظاهر سنگینی داشت. نمی دانیم آیا کارل هان به آن نمایشگاه خودرو توجه کرده است یا نه، اما با دیدن توسعه‌ی امروز برند هونگچی، اولین مالک اروپایی آن باید بسیار خوشحال شود.
راز طول عمر از نظر کارشناسان سلامت: کمتر خوردن و بیشتر ورزش کردن
در سال 2018، کارل هان برای دریافت جایزه به مدت 12 ساعت به تنهایی به پکن پرواز کرد و حتی یک روز پس از دریافت جایزه، دو ساعت را در مرکز خرید تایکو لی ‌سانلیتون (Taikoo Li Sanlitun) گذراند و این سومین سفر او به چین در دو ماه گذشته بود که برای پیرمرد 93 ساله در آن زمان بسیار سخت بود.
در مهمانی شامی که بعد از آن برگزار شد، افراد زیادی از او راز طول عمر را پرسیدند و پاسخ او ساده بود: “کمتر بخور و بیشتر ورزش کن.” به گفته کارل هان، اگرچه او در سنین بالا به سر می‌برد، اما هنوز 6 روز در هفته کار می‌کند و سه دور شنای 400 متر در روز دارد و در سفرهای کاری دوچرخه سواری می‌کند. در زمستان اسکی، در تابستان قایقرانی و غواصی می‌کند. همه اینها تصور دنیای بیرون از یک پیرمرد 93 ساله را زیر و رو می کند.
دستور العمل های او نیز بسیار ساده است. “من نمی توانم کالری زیادی در این سن بخورم. صبحانه روزانه من سالاد میوه، املت و نان تست است. سالاد میوه و پنیر برای ناهار و فقط پنیر با دو تکه نان و یک لیوان شراب قرمز برای شام است

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار