جنرال موتورز، گام بزرگی در عرصه خودروهای الکتریکی برداشت
در سال گذشته، جنرال موتورز توانست فروش خودروهای الکتریکی خود را به میزان چشمگیری افزایش دهد و به نزدیکترین رقیب تسلا تبدیل شود. این شرکت که سالها تلاش کرده است تا مسیر تولید خودروهای برقی و هیبریدی را به طور جدی دنبال کند، به نظر میرسد در حال آماده شدن برای جلب اعتماد مشتریان نسبت به خودروهای برقی است.
رشد چشمگیر فروش خودروهای برقی جنرال موتورز
براساس گزارش تحلیلگران، جنرال موتورز در سهماه چهارم سال گذشته، سهم خود از بازار خودروهای الکتریکی در آمریکا را به ۱۲ درصد رسانده است که دو برابر نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این شرکت بعد از تسلا با سهم ۴۴.۴ درصدی، در جایگاه دوم قرار گرفت. یکی از نمادهای این موفقیت، رشد سه برابری فروش کادیلاک لیریک، یکی از مدلهای برقی جنرال موتورز، بود که در سال گذشته به ۲۸،۴۰۲ دستگاه رسید.
همچنین، فروش خودروهای برقی ارزانقیمت شورولت اکوئیناکس و بلیزر نیز در سهماه چهارم سال گذشته افزایش چشمگیری داشت. این دو خودرو به ترتیب ۲۲ درصد و ۴۰ درصد از مجموع تحویلهای این دوره را به خود اختصاص دادند. این رشد، نشاندهنده تعهد قوی جنرال موتورز به توسعه خودروهای برقی، علیرغم ضررهای مالی سنگین و رقابت سخت با شرکتهایی نظیر فورد و تویوتا است که بیشتر روی خودروهای هیبریدی تمرکز دارند.
چالشها و فرصتهای جنرال موتورز
جنرال موتورز همچنین با چالشهایی نظیر تهدید تعرفههای ۲۵ درصدی ترامپ بر محصولات تولیدی در مکزیک روبهرو است. این تعرفهها میتواند تأثیرات منفی بر تولید خودرو در مکزیک داشته باشد، چرا که این خودروساز هزاران خودرو در این کشور تولید میکند.
در سوی دیگر، تویوتا که مدتهاست در بازار خودروهای هیبریدی تسلط دارد، هنوز به طور جدی به تولید خودروهای برقی نپرداخته است. این شرکت معتقد است که فناوری خودروهای برقی هنوز برای عموم مردم مقرون به صرفه یا پیشرفته نیست. فروش خودروهای هیبریدی در تویوتا در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد از ۲.۳ میلیون خودروی فروختهشده در آمریکا را تشکیل داد. فورد نیز با فروش هیبریدیهایی که ۴۰ درصد افزایش داشتهاند، به حدود ۱۸۷ هزار دستگاه رسید، در حالی که فروش خودروهای برقی این شرکت تنها ۹۸ هزار دستگاه بود.
آینده جنرال موتورز در دنیای خودروهای برقی
جنرال موتورز در مجموع، ۱۱۴،۴۳۲ دستگاه خودروی برقی در سال گذشته به فروش رساند. این خودروساز قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، خودروهای پلاگین هیبریدی را به عنوان یک راهکار کوتاهمدت برای رعایت مقررات آلایندگی معرفی کند، اما هیچ برنامهای برای تولید خودروهای هیبریدی سنتی با هزینههای کمتر و نیاز نداشتن به شارژ ندارد.