در یکی از مرگبارترین حوادث مرتبط با تکنولوژی خودران، چند سال پیش خودرو تسلا به دلیل بیمبالاتی راننده با خودرویی دیگر تصادف کرد که منجر به کشته شدن دو نفر شد. هرچند مقامات دولتی هیچ اتهامی به تسلا وارد نکردند، اما خانواده قربانیان از این شرکت شکایت کردند.
این اولین بار نیست که چنین حوادثی رخ میدهد. در سال ۲۰۱۸، شرکت اوبر در حال آزمایش ناوگان خودران خود بود که یکی از خودروها باعث مرگ یک عابرپیاده شد و راننده به قتل از روی سهلانگاری متهم شد. او در زمان حادثه مشغول تماشای تلویزیون بود.
پروندههای این حوادث هنوز باز هستند و بررسیهای دادگاه هنوز ادامه دارد. حالا سوال اصلی این است که در تصادفهای مرتبط با خودروهای خودران، مقصر کیست؟ در مورد تصادف اوبر، مقامات اعلام کردند که راننده مقصر است. اوبر اجازه آزمایش خودروهای خودران را گرفته بود، اما طبق قوانین راننده باید همیشه به جاده توجه داشته باشد.
در حادثه تسلا نیز مقامات اعلام کردند که مسئولیت بر عهده راننده است، نه شرکت سازنده. تسلا در تبلیغات خود سیستم اتوپایلوت را به گونهای معرفی کرده که باعث ایجاد این سوءتفاهمها شده است. این ویژگی نیاز به نظارت دائمی راننده دارد و نمیتواند بهطور کامل جایگزین انسان در پشت فرمان شود.
چالشهای آینده، به خصوص در دوران ریاستجمهوری ترامپ، ممکن است باعث افزایش حمایتهای دولتی از شرکتهایی مانند تسلا شود، اما در نهایت مسئولیت رانندهها خواهد بود.
در حالی که اتوپایلوت تسلا یکی از بهترین کروزکنترلهای فعال موجود است، استفاده از آن بدون نظارت کامل راننده میتواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. نامگذاری اشتباه این سیستم به عنوان “اتوپایلوت” باعث ایجاد تصورات غلط در میان مردم شده است که گویی خودرو بهطور کامل خودران است.
در نهایت، بهنظر میرسد رانندگان باید در هنگام استفاده از سیستمهای خودران، همچنان مراقب جاده و شرایط اطراف خود باشند. بدون این دقت، آنها مسئول هر حادثهای خواهند بود.
این نکته که مقصر نهایی در تصادفات خودران کیست، هنوز باز است، اما بر اساس قوانین فعلی، مسئولیت بر دوش راننده است. خودروهای خودران میتوانند در آینده به پیشرفتهای چشمگیری برسند، اما تا آن زمان، رانندگان باید در هنگام استفاده از این تکنولوژیها، همیشه به جاده توجه داشته باشند.