قطعات خودرو

از خودروهای برقی چه خبر؟

توسعه خودروهای برقی این روزها به اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده و این در شرایطی است که هدف نهایی سیاستگذار در این عرصه، با زیرساخت‌ها، امکانات (مالی و فنی) و سیاست‌ها سازگار نیست.
با وجود اینکه جهان از چند دهه پیش به فکر جایگزینی برای خودروهای سوخت فسیلی افتاده و بسیاری از کشورها بر سر «مدل‌های برقی» به اجماع رسیده‌اند، در ایران از حدود یک دهه قبل صحبت از طراحی، تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی به میان آمده است.
کلیدواژه اصلی صحبت‌ها و مصاحبه‌های خودرویی علی‌آبادی در این مدت کوتاه، «خودروهای برقی» بوده و بر طراحی، تولید و واردات این خودروها تاکید فراوانی داشته و دارد. علاوه بر وزیر صمت، دیگر مسئولان وزارت صمت نیز کم‌و‌بیش بر توسعه خودروهای برقی تاکید کرده‌اند، از جمله معاون حمل‌و‌نقل این وزارتخانه که اخیرا از برنامه سه‌مرحله‌‌ای شامل فرهنگ‌سازی، همکاری خودروسازان، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بین‌المللی برای طراحی خودروهای برقی در ایران تا ۱۴۰۴ و رقابت‌پذیری برای طراحی و ساخت این خودرو‌ها صحبت به میان آورد.
بسیاری از کشورها سیاست‌های به‌خصوص تشویقی و البته تنبیهی را برای گذار از خودروهای سوخت فسیلی به خودروهای با انرژی پاک، به اجرا درآورده و اکثر قریب به اتفاق بزرگان خودروسازی نیز آینده‌ای برقی را برای خود ترسیم کرده‌اند. شرایط به شکلی است که استقبال شهروندان از خودروهای برقی و هیبریدی پیوسته در حال افزایش است و به تبع شکل‌گیری چنین تقاضایی خودروسازان نیز سهم بالاتری از تولید خود را به چنین محصولاتی اختصاص داده و می‌دهند.
به عنوان مثال، در نروژ حرکت به سمت خودروهای برقی از بیش از سه دهه پیش آغاز شده و نتیجه‌اش این است که در سال ۲۰۲۲ میلادی از هر ۱۰ خودروی فروخته‌شده در این کشور، هشت مورد برقی است. همچنین در این سال در مجموع ۱۵۰هزار دستگاه خودروی برقی در این کشور به فروش رفته است. «ارائه مشوق‌های دولتی»، «سرمایه‌گذاری‌های سنگین در ایجاد ایستگاه‌های شارژ» و «در نظر گرفتن مزایا و معافیت‌های جذاب برای خریداران خودروهای برقی»، دلایل اصلی موفقیت این کشور اروپایی در توسعه خودروهای موردنظر است. در چین، به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، نیز مدل‌های برقی پیوسته در حال گسترش هستند، تا جایی که این کشور با فاصله بزرگ‌ترین بازیگر در حوزه خودروهای برقی است. در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۲درصد خودروهای به‌فروش‌رفته در چین تمام‌برقی بوده‌اند، که بالغ بر ۴.۴میلیون خودرو بوده است.
چینی‌ها به نقش خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا واقف و به دنبال کاهش وابستگی به واردات نفت بودند و این دو موضوع نقش مهمی در شکل‌گیری سیاستِ گذار از خودروهای سوخت فسیلی به برقی داشته‌اند. چینی‌ها برای ترغیب شهروندان به کنار گذاشتن خودروهای سوخت فسیلی و استفاده از مدل‌های برقی، از طرح‌های تشویقی استفاده کردند، از جمله اینکه برای خریداران این خودروها، یارانه و امتیاز مالیاتی در نظر گرفتند. آنها همچنین متناسب با توسعه خودروهای برقی، زیرساخت‌ها و امکانات موردنیاز را ایجاد کردند تا شهروندان چنین خودروهایی را به‌اصطلاح پس نزنند.
در ایران اما تقریبا زیرساخت خاصی برای خودروهای برقی ایجاد نشده و این موضوع به‌نوعی یادآور ماجرای گازسوز شدن خودروهاست. در آن ماجرا نیز شهروندان با کمبود جایگاه‌های گاز مواجه بودند و به‌خصوص در ماه‌های سرد، صف‌های طویل برای سوخت‌گیری ایجاد می‌شد. چالش زیرساخت البته تنها به ایستگاه‌های شارژ مربوط نمی‌شود و مورد دیگر، تقریبا نبود تعمیرگاه‌ها و تعمیرکاران تخصصی خودروهای برقی است.
جدا از این مسائل، ضعف تکنولوژی طراحی و تولید خودروهای برقی نیز مشکل بزرگ دیگری است که سیاستگذار برای اجرای برنامه مدنظر خود با آنها روبه‌روست. به‌‌هرحال کشور با تحریم‌هایی سنگین روبه‌روست و خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی نیز از توان فنی لازم برای طراحی و تولید انبوه مدل‌های برقی و قطعات موردنیاز آنها برخوردار نیستند. در بخش واردات هم سیاستگذار قدرت مانور چندانی برای توسعه برقی‌ها ندارد، زیرا با کمبود منابع ارزی روبه‌روست.
در کنار اینها مسائل دیگری مانند فرسودگی شبکه برقی کشور نیز مطرح است که خود چالش بزرگی برای گذار از سوخت‌فسیلی‌ها به شمار می‌رود. در مجموع با توجه به چالش‌ها و کمبودهای موجود در کشور و مرور آنچه در جهان در عرصه توسعه خودروهای برقی گذشته، به نظر می‌رسد برنامه سیاستگذار برای گذار به این خودروها (با وجود صحیح بودن اصل هدف) بیشتر به یک شوی جذاب می‌ماند تا یک برنامه‌ریزی دقیق و منطقی و قابل‌اجرا که دارای پشتوانه کمی، کیفی، زیرساختی و مالی است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *