بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده در رقابت برای کاهش انتشار کربن، مشوقهایی برای افزایش فروش خودروهای برقی به کار میگیرند که چین سالها از آن استفاده میکرد و به بزرگترین بازار خودروهای برقی روی زمین تبدیل شد. موفقیت پکن تعجبآور است. خودروهای برقی سال گذشته یکچهارم کل خودروهای سواری فروختهشده در چین را به خود اختصاص دادند که بسیار بیشتر از نسبت حدود یکهفتم در ایالاتمتحده و یکهشتم در اروپا است و این سرعت در حال افزایش است.
اچاسبیسی بانک اروپا شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی انتظار دارد ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی در دومین اقتصاد بزرگ جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۹۰درصد برسد. فروش خودروهای پاک در چین در سال ۲۰۲۲ با احتساب خودروهای پلاگین هیبریدی، به ۵.۶۷میلیون رسید که بیش از نیمی از کل تحویلهای جهانی است. بلومبرگ پیشبینی میکند که این کشور حدود ۶۰درصد از فروش ۱۴.۱میلیون خودروی برقی مسافری جدید جهان را در سال جاری به خود اختصاص دهد. نتایج نشان داد تنها خرید نیست و تولید نیز رونق پیدا کرده است و برندهای چینی تقریبا نیمی از کل خودروهای الکتریکی فروختهشده در سطح جهان را تشکیل میدهند. بر اساس گزارش ژاپن تایمز، بدیهی است زیرساخت کافی به پذیرش خودروهای الکتریکی کمک میکند. چین با بزرگترین شبکه شارژ در جهان، ۶۴۹هزار شارژر عمومی در سال ۲۰۲۲ اضافه کرد که بیش از ۷۰درصد از کل موارد نصبشده در سراسر جهان در آن سال بود.