گوردون واگنر، طراح ارشد مرسدسبنز، از تاثیرات هوشمصنوعی در صنعت خودرو میگوید.
گوردون واگنر، طراح ارشد مرسدسبنز، اعتقاد دارد که هوشمصنوعی ممکن است در آیندهای نهچندان دور، یعنی در حدود ۱۰ سال آینده، طراحان انسانی را از عرصه طراحی خودرو حذف کند. او در یک رویداد تازه در ساختمان مرسدسبنز در میامی، به این موضوع حساس اشاره کرد و گفت: از زمانی که صنعت خودرو بهوجود آمده، طراحان همواره نقش حیاتی داشتهاند.
این طراحان با تکیه بر دانش طراحی و تسلط بر مهندسی و نحوه کار اجزا در خودرو، موفق به خلق برخی از مشهورترین و پرفروشترین خودروهای تاریخ شدند. با این حال، در دوران جدیدی که خودروهای برقی در حال ظهور هستند، انقلابهای بزرگی در طراحی خودرو به وجود آمده است. این تحولات جدید، آغازگر ورود هوشمصنوعی به بخشهای مختلف صنعت، حتی هنر، خواهند بود. اگرچه با برقیشدن خودروها، نقش طراحان اهمیت بیشتری یافته است، بسیاری از آنها و طرفداران صنعت خودرو معتقدند که استفاده از هوشمصنوعی میتواند هویت خودروها را از بین ببرد.
جانشینان غیرانسانی
امروزه حتی واگنر نیز باور دارد که روزی جانشین او در مرسدسبنز ممکن است یک مدل هوشمصنوعی باشد. در مصاحبهای با رسانههای آمریکایی، او گفت: «هماکنون در حال همکاری با هوشمصنوعی هستیم، اما هنوز ۹۹ درصد خروجیها بیفایده هستند. مشکل اینجاست که هوشمصنوعی خروجی زیادی دارد، اما باید بتوانیم از میان آنها، مفیدترینها را پیدا کنیم. تنها یک درصد از این خروجیها ارزش استفاده دارند و باید از آن یاد بگیریم.»
او ادامه داد: «من مطمئن هستم که تا ۱۰ سال آینده، بسیاری از طراحیها توسط هوشمصنوعی انجام خواهد شد و دیگر نیاز به طراحان انسانی نخواهیم داشت. حتی جانشین من هم ممکن است یک ماشین باشد که هزینههای کمتری برای شرکت خواهد داشت.»
انقلاب هوشمصنوعی، بزرگتر از انقلاب خودروهای برقی
این تغییرات که بهنظر میرسد انقلابی در صنایع مختلف ایجاد کنند، به مرزهای ترسناک و جدیدی رسیدهاند. اگرچه هوشمصنوعی هنوز با مشکلات زیادی روبرو است و نمیتواند طرحهای موفقیتآمیزی در زمینههای هنری ارائه دهد، ولی بهطور قطع، آیندهای متفاوت در انتظار صنعت خودرو و دیگر صنایع است.
اسکلاسی که برقی شد!
واگنر همچنین درباره آینده مرسدسبنز و خودروهای برقی صحبت کرد. او اظهار داشت که این برند همچنان به تولید خودروهای مجهز به کنترلهای فیزیکی ادامه خواهد داد. در این راستا، مرسدسبنز بهتازگی مدلهایی از سدانهای لوکس کلاس S و EQS را با فناوری خودران سطح ۳ به بازار عرضه کرده است. واگنر در ادامه افزود: «آیندهای که بهطور کامل خودران باشد، هنوز بهنظر میرسد بیشتر شبیه یک رویای علمی-تخیلی است و بهدلیل هزینههای بالا، بسیاری از شرکتها هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند.»
او در مورد مدل EQS توضیح داد: «ما میخواستیم کاری متفاوت انجام دهیم و به همین دلیل، EQS را بهوجود آوردیم. این خودرو، از نظر ظاهری بسیار آیندهنگرانه و آیرودینامیک است که برای خودروهای برقی اهمیت زیادی دارد.»
آیندهای بدون فرمان؟
واگنر در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مرسدسبنز روزی محصولاتی بدون فرمان و دنده تولید کند، گفت: «شاید در آینده چنین چیزی را انجام دهیم، اما در حال حاضر، ما هنوز به وجود فرمان در خودروها نیاز داریم.»
هوشمصنوعی و نقش آن در آینده طراحی خودرو
واگنر در پایان صحبتهای خود به اهمیت روزافزون هوشمصنوعی در طراحی خودرو اشاره کرد و گفت: «ما در حال کار با هوشمصنوعی هستیم و هر روز میآموزیم. اگرچه بیشتر خروجیهای آن مفید نیست، اما همان یک درصد از طرحهای موفق، برای ما درسهای بزرگی به همراه دارد.»