بیمه مرکزی به مالکان وسایل نقلیه که فاقد بیمهنامه شخصثالث هستند، هشدار داده که کارتهای سوخت آنان به زودی قفل خواهد شد. این اقدام با گسترش زیرساختهای دیتایی و اتصال به شبکه ستاد حملونقل و سوخت صورت خواهد گرفت. مالکان این وسایل تا زمانی که بیمهنامه برای وسیله نقلیه خود تهیه نکنند، قادر به استفاده از کارتسوخت نخواهند بود. در اینجا به بررسی بیشتر این موضوع پرداختهایم.
ماده ۴۸ قانون بیمه شخصثالث چیست؟
یکی از بندهای مهم در قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در برابر شخصثالث، الزام استفاده از بیمهنامه برای تمامی دارندگان این وسایل به منظور حمایت از افراد در برابر حوادث رانندگی است. این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند. سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۵ نفر قربانی این حوادث در کشور شدند و بیش از ۳۹۱ هزار نفر نیز مجروح شدند.
بر اساس آمار، از ۱۳ میلیون موتورسیکلت فعال در کشور، حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت فاقد بیمهنامه شخصثالث هستند که در صورت بروز حادثه، خسارات جبرانناپذیر جانی و مالی برای مالکان این وسایل به همراه خواهد داشت. همچنین، حدود یک میلیون خودرو فاقد بیمهنامه شخصثالث در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود ۳۰ هزار دستگاه آن تاکسی هستند. برای الزام این گروه به خرید بیمهنامه، قانونگذار تدابیری را در نظر گرفته است. بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخصثالث، ستاد مدیریت حملونقل و سوخت موظف است از صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه جلوگیری کند. اما برای اجرای این بخش از قانون، به زیرساختهای مناسب نیاز است و باید دستگاههای متولی، از جمله بیمه مرکزی و ستاد مدیریت حملونقل و سوخت، تعامل بیشتری داشته باشند.
ضرورت تشکیل سامانه جامع حوادث رانندگی
مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی در خصوص ایجاد زیرساختهای مناسب برای این موضوع، اظهار داشت که یکی از چالشهای اصلی کشور در زمینه فناوری اطلاعات، تبادل دادهها میان دستگاهها است. بسیاری از دستگاهها در بخشهای مختلف سامانههای مناسبی دارند، اما بستر مناسب برای اتصال این دستگاهها وجود ندارد. این مشکل یکی از مسائل عمده در تبادل اطلاعات کشور است.
مهدی قمصریان اشاره کرد که از سال ۹۵ طبق ماده ۴۱ قانون بیمه شخصثالث، باید سامانه جامع حوادث رانندگی راهاندازی میشد تا تمامی دستگاههای مرتبط مانند وزارت راه، اورژانس، بیمه، پلیس و غیره، اطلاعات مربوط به تصادفات را در این سامانه ثبت کنند. این سامانه راهاندازی شده، اما هنوز اطلاعاتی در آن ثبت نشده است.
قطع سهمیه کارت سوخت برای خودروهای فاقد بیمهنامه شخصثالث
مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی گفت که طبق ماده ۴۸ قانون بیمه شخصثالث، ستاد حملونقل سوخت موظف به جلوگیری از صدور و شارژ کارتسوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه است. اگرچه این قانون از دو سال پیش برای وسایل نقلیه نفتی و گازی اجرایی شده، ولی برای خودروهای بنزینی قرار بود به صورت مرحلهای اجرایی شود. ابتدا با تاکسیها و وانتبارها شروع شد و از میان ۳۶۰ هزار دستگاه تاکسی، حدود ۳۰ هزار دستگاه بیمه شخصثالث نداشتند.
وی افزود که نزدیک به یک میلیون وانتبار در کشور وجود دارد که کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه آن بیمهنامه شخصثالث ندارند و ستاد حملونقل سوخت، بیش از ۲۰۰ هزار کارتسوخت مربوط به این خودروها را باطل کرده است.
وضعیت کارتسوخت موتورسیکلتها
مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی همچنین بیان کرد که در کشور ۱۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد و از این تعداد حدود ۱۲ میلیون در حال تردد هستند. طبق برآوردها، حدود ۶ میلیون موتورسیکلت دارای کارتسوخت هستند. با این حال، وضعیت کارتسوخت برای سایر موتورسیکلتها همچنان مشخص نیست. قمصریان تصریح کرد که پس از تکمیل زیرساختها، این قانون برای تمامی وسایل نقلیه اجرایی خواهد شد.
وی تاکید کرد که در صورت نداشتن بیمهنامه، کارتسوخت وسایل نقلیه غیرمجاز مسدود خواهد شد و پس از تهیه بیمهنامه شخصثالث، کارتسوخت مجدداً فعال خواهد شد.