جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

اولین ملاقات جاده های روسیه و اومودا سی پنج Omoda C5

اولین ملاقات جاده های روسیه و اومودا سی پنج Omoda C5

حروف برجسته “OMODA” بر روی کاپوت این حس را القاء میکند که با عجله و یک نوار چسب دو طرفه چسبانده شده باشند. این نشان ناقص با عجله مخصوص روسیه طراحی شده چراکه در چین، استرالیا و نیوزیلند، که این شاسی بلند در حال حاضر به فروش می رسد، آن را فقط چری اومودا (Chery Omoda) مینامند. و چرا ما به سایر برند های چيني احتياج داريم؟

شرکت ژاپنی اینفینیتی (Infiniti) به تازگی روسیه را ترک کرده و 17 سالن نمایش خالی و 120 تا هم بابت رفتن نیسان ایجاد شده، دفتر روسی چری فکر کرد این خطای بزرگی است که از این وضعیت بهره نبرد. در این شرایط، فروشندگان روسی برای قراردادها صف کشیدند و 100 جای خالی برای اومودا وجود داشت، در عین حال بیش از 400 درخواست در حال حاضر دریافت شده است! در واقع دومین شاسی بلند بزرگ این برند که تا کنون تنها به عنوان یک تصویر گرافیکی در یک برنامه ثبت اختراع شناخته شده است، چری تیگو ۷ پلاس (Chery Tiggo Plus 7) است.

بسیار خوب، نامه هاي فروش ماشين ها بايد اصلاح شود. اما برای ترخیص چه باید کرد؟ اندازه ی حفاظ پلاستیکی محفظه موتور 190 میلی متر اعلام شده، اما اندازه گیری من تنها 150 میلی متر را نشان میدهد. عجیب است، با این که چری تیگو 4 Proو چری اکسید LX با چری اومودا C5 هم پلت فرم هستند اما فاصله از زمین بسیار بیشتری دارند. به هر حال اومودا C5 هم در اندازه و هم قیمت ها دقیقاً بین آن ها قرار دارد. قیمت رسمی اومودا 2429900 روبل است، و کامل ترین مدل 2699900 روبل هزینه دارد. در عین حال تفاوت ها تنها به رنگ و تجهیزات مربوط می شود و از نظر فناوری دارای یک موتور توربو 1500cc با ظرفیت ۱۴۷ اسب بخار، یک واریاتور (تغییر دهنده ی سرعت) CVT25 و دیفرانسیل جلو هستند.

سوئیچ زیبایی دارد که بر آن Omoda حک شده. مثل چری تیگو4 Pro بدون بیب بیب های تند و تیز است. همچنین می توان پنجره ها را از راه دور کنترل کرد. آب بندی درها باعث تمیز ماندن درگاه ها است، سمت جلو پنجره ها دوبل میباشد، و در کابین بر روی کنسول دو تخت برای گوشی های هوشمند وجود دارد و سمت چپی قابلیت شارژ القایی دارد. شگفت انگیز است که چرا چنین راه حل هایی در اتومبیل های گران تر وجود ندارد و تلفن ها همیشه در محفظه ی فنجان قرار میگیرند.
صندلی با زیر سری یکپارچه خوب هستند و حتی در صورت عدم تنظیم پشتیبان کمری، کمر خسته نمی شود. صندلی ها گرمکن دارند و تهویه ی سه وضعیته در دو سطح وجود دارد. دو نمایشگر ده اینچی روی داشبورد با گرافیک قابل قبول و عملکرد خوب هم دارد. بله، حتی اتصال بی سیم از طریق برنامه ی اپل کارپلی (Apple CarPlay) دارد. بیشتر از همه از آکوستیک خوشحال شدم. صداهای خارجی به خوبی متعادل هستند.

صندوق عقب با حجم ۳۷۸ لیتری چندان بزرگ به نظر نمی رسد و در واقع این ارقام بر روی اتومبیل هایی با یک طبقه (dock) به دست آمده و در نسخه روسی کف صندوق بالا میاید و در زیر آن چرخ زاپاس با قطر ۱۸ اینچ قرار میگیرد. مطمئنم برای مخاطب هدف خیلی مهم تر خواهد بود درب صندوق عقب موتور الکتریکی برای باز و بسته شدن داشته باشد، بصورتی که را بتوان بدون برداشتن کلید از جیب، درب را با فشار یک دکمه باز کرد.
من یکماه بروی ترکیب چینی مطالعه کردم، موتور توربو Acteco با ظرفیت 1500cc و واریاتورCVT25 بروی چری اکسید LX ، سپس چری تیگو 4 Pro، و اکنون Omoda C5. اما تجربه ام هنوز کامل نشده چراکه برنامه های کنترل متفاوت هستند. اگر در چری تیگو 4 Pro واریاتور شبیه ساز عجیب است، اما در امودا اسپرت من جذب پدال شتاب دهنده شدم که با یک اشاره روی 5000 rpm میرود. بله، این از دیدگاه کارایی و بهره وری منطقی است، اما از نظر احساسی بسیار پسندیده تر است که بر روی اومودا به دلایلی تنها در حالت سازگاری با محیط زیست در دسترس باشد.

با فشار دادن دو ثانیه دکمه جانبی بر روی اهرم دنده الکترونیکی حالت دستی به شیوه ای عجیب فعال می شود و میتوانید با عقب یا جلو بردن اهرم دنده الکترونیکی به دور دلخواه دست پیدا کنید، اما باید بدانید در حالت های عادی واریاتور تنبل نیست و به شما اجازه می دهد تا با اعتماد به نفس رانندگی کنید و بدون استرس سبقت بگیرید. با این حال ، باید به یاد داشته باشید که ترمز با لنت قرمز کمرنگ و مقاوم در برابر حرارت همان است که در چری تیگو 4 Pro وجود داشت.
اگر بخواهید رانندگی فعالی داشته باشید این احساس وجود دارد که کارایی و فرمان پذیری آنطور که میخواهید نیست، مثل چری تیگو 4 Pro خیلی مصنوعی به نظر میاید البته در سرعت کم تا 50 کیلومتر در ساعت این خیلی احساس نمیشود اما پس از ۸۰ کیلومتر در ساعت بیش از حد خودش را نشان میدهد و این بخاطر هماهنگی لنزها با پیچ و خم های جاده است. برای ارتقاء نرم افزار و رفع این مشکل، خوب است از برنامه تقویت کننده در چری اکسیدLX استفاده شود. اگر فرمان مصنوعی شما را آزار نمی دهد، نیازی به ارتقاء نرم افزار هم نخواهید داشت.

تعلیق عقب نیمه مستقل و مثل چری تیگو 4 Pro بدون حاشیه و مشکلی است. در زمستان استفاده از لاستیک های ران فلت با ابعاد 215/55 R18 توصیه میشود. (ران فلت: خاص و مقاوم که حتی در حالت پنچری و ترکیدگی نیز قابل استفاده هستند)

تعلیق ایده آل نیست اما ناهمواری های کوچک جاده را نشان نمیدهد گرچه بر روی موانع بزرگتر هم سکته مغزی و افت شدت انرژی ندارد. سواری امودا C5 اگر بهتر از چری تیگو 4 Pro نباشد، از آنها کمتر هم نیست. در نهایت میتوان گفت حتی بر روی آسفالت مسطح، اومودا کمی تکان دارد.
اما در کمال تعجب، تمام قطعات تعلیق، از جمله استروت های تثبیت کننده و جاذب های شوک، به مدت سه سال یا 100000 کیلومتر گارانتی دارد، و به همین میزان ضمانت برای عدم تغییر شکل صندلی در اثر سیستم گرمایشی دارد و گارانتی «عمومی» پنج ساله (یا ۱۵۰ هزار کیلومتر) است.

آیا اومودا موفق خواهد بود؟ فروشندگان برای معرفی یک برند جدید با یکدیگر در حال رقابت هستند، آنها از هنر و مردم شناسی و طراحی و البته مد و شاید مکان مقدس استفاده میکنند. بعید است مرسدس بنز در آینده ای پیش بینی شده به روسیه بازگردد. بنابراین بهتر است ما به مد چینی عادت کنیم. Omode

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار