قطعات خودرو

بی‌وای‌دی سیل رقیب اصلی تسلا 3 معرفی شد

بی‌وای‌دی سیل
BYD Seal

تحریریه «قطعات خودرو» – سدان بی‌وای‌دی سیل (SEAL) دومین مدل از خانواده الکتریکی مارین (Marine) است، اولین مدل از این خانواده چینی بی‌وای‌دی دلفین (Dolphin) هاچ‌بک بود. هر دو مدل روی پلت‌فرم جدید ماژولار نسل سوم ساخته شده‌اند. طراحان بی‌وای‌دی اما اصرار زیادی بر تصمیماتی داشتند که قیمت دلفین را به شدن کاهش دهد. در بی‌وای‌دی سیل توسعه دهندگان آن سعی کردند همه تکنولوژی‌های لازم را در آن تعبیه کنند و جای تعجب ندارد که آن را رقیب اصلی تسلا مدل 3 می‌دانند.

 

بی‌وای‌دی سیل از نظر ابعاد و اندازه بزرگ‌تر از برخی دیگر از سدان‌های این شرکت خودروساز برقی است، طول این اتومبیل 4800 میلی‌متر و فاصله دو محور آن 2920 میلی‌متر است. پلت‌فرم نسل سوم بی‌وای‌دی از یک سیستم الکتریکی 800 ولتی و سیستم یکپارچه تهویه در ساختار بدنه و پیشرانه که دارای یک پمپ حرارتی است،  بهره می‌برد.

 

تیم طراحی ولف‌گانگ اگر (Wolfgang Egger) که هویت فعلی برند بی‌وای‌دی را توسعه داده است، یک مفهوم جدید زیبایی با حس موجودات دریایی را ارائه کرده است. برای مثال، شکاف‌های سپر جلو و رکاب‌ها حس آبشش‌های یک ماهی را القا می‌کند. مثال دیگری از این موضوع در داخل کابین است، جایی که فرمان خودرو و دریچه‌های تهویه اتومبیل به شکل دم و باله‌های ماهی طراحی شده است.

 

تصاویر بدنه بی‌وای‌دی سیل

 

بی‌وای‌دی به صورت کورکورانه‌ای از سیستم داخلی و مینیمال تسلا کپی نکرده و بی‌وای‌دی سیل به صورت استاندارد دارای یک نمایشگر و یک نمایشگر ابزار پشت فرمان کامل و بزرگ است. دکمه‌های فیزیکی جداگانه‌ و درام‌های چرخشی در این سدان چینی حفظ شده و روی کنسول مرکزی آن از یک دسته دنده کریستالی استفاده شده است که وظیفه انتفال و تغییر حالت‌های رانندگی را برعهده دارد. هرچند در این اتومبیل خبری از سیستم خودران تسلا نیست اما تجهیزاتی همچون کروز کنترل تطبیقی و سیستم حفظ خطوط در بی‌وای‌دی سیل تعبیه شده است.

 

تصاویر داخل کابین بی‌وای‌دی سیل

 

هرچند هنوز ظرفیت باتری BYD Seal مشخص نشده است اما به باتری لیتیوم آهن فسفات Blade مجهز است. سه نسخه از این اتومبیل تولید خواهد شد که دو نسخه از آن دیفرانسیل عقب خواهد بود. سدان پایه دارای پیشرانه 204 اسب‌بخاری بوده و قدرت پیمایش اسمی 550 کیلومتر را دارد. نسخه دیگر نیز از پیشرانه 313 اسب‌بخاری بهره برده و 700 کیلومتر قدرت پیمایش آن است. نسخه تمام چرخ محرک دارای پیشرانه 218 اسب‌بخاری بوده روی محور جلو نیز از پیشرانه 313 اسب‌بخاری برخوردار است که در نهایت 530 اسب‌بخار تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد این نسخه 3.8 ثانیه بوده و 650 کیلومتر قدرت پیمایش آن است.

بی‌وای‌دی سیل از ماه مه وارد بازار چین شده و قیمتی معادل 34 تا 43 هزار دلار خواهد داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *