قوی ترین مزدا: CX-60 جدید
مزدا برای اولین بار از فناوری هیبریدی پلاگین در یک خودروی تولیدی استفاده کرد و CX-60 با قدرت 327 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتنمتر به قدرتمندترین مدل تولیدی تاریخ این شرکت تبدیل شد. صندلی و فرمان به طور خودکار با زمزمهای بسیار ملایم متناسب با قد راننده تنظیم میشوند. بسیار خوب، استایل فوقالعاده نیست، اما صندلی راننده با کنترل دما و تهویه کاملاً خودکار فوراً با بدن راننده تطابق پیدا نمیکند، بنابراین ممکن است لازم باشد دکمهای را فشار دهد تا صندلی چرمی قابل تنظیم برقی را در مناسبترین موقعیت تنظیم کند. پس از تنظیمات وقتی سر خود را به چپ و راست میچرخاند، وضعیت بهینه نشستن فعلی ذخیره میشود و دفعه بعد که وارد خودرو شود، میتواند راننده را از طریق تشخیص چهره بشناسد و صندلی را در وضعیت مربوطه تنظیم کند. به نظر میرسد راننده بیش از حد تنظیمات انجام داد، شاید، اما مطمئناً بلافاصله احساس خوبی در موردCX-60 خواهد داشت.
این شاسی بلند از روکش چرمی مشکی زیادی بهره میبرد. تزیینات داخلی در مدل هامیورا (Homura) مشخص است. ردیف عقب بسیار جادار است و تریم درها از آلیاژ آلومینیوم متالیک ساخته شده و دارای مقدار زیادی روکش پلاستیکی نرم است. همه اینها بسیار زیبا، خوش ساخت و کاربردی به نظر میرسند. پشتی صندلیهای عقب را میتوان با کنترل از راه دور به سه تخت مستقل و مسطح تبدیل کرد. درب پنجم برقی است. صندلیهای عقب نیز گرمکن دارند و زاویه پشتی قابل تنظیم است. راحتی صندلیهای عقب و در عین حال لذت بردن از فضای جلوی پا ویژگی فوقالعادهای است. برای منظره دلپذیرتر، یک سانروف پانوراما نیز وجود دارد.
CX-60 تهویه مطبوع منطقهای در جلو برای راننده و سرنشین جلو فراهم میکند که توسط دکمهها و سوئیچهای فیزیکی قابل استفاده است. همچنین کار کردن با سیستم سرگرمی داخل خودرو نیز راحت است، زیرا نه تنها از طریق صفحه نمایش لمسی، بلکه با دکمه چرخشی نیز قابل استفاده است. چیزی که باید از آن شکایت کرد، همان سیستم تشخیص گفتار نسل قبل است، حتی اگر چندین بار تلاش کند، باز هم نمیتواند بسیاری از دستورالعملها را درک کند.
خودروی الکتریکی : آرامش قبل از طوفان
CX-60 اولین خودروی هیبریدی پلاگین مزدا است و طبق استاندارد WLTP، به لطف باتری ولتاژ بالا با ظرفیت 17.8 کیلووات ساعت در زیر خودرو، می تواند 63 کیلومتر در حالت الکتریکی خالص دوام بیاورد. توان خروجی موتور الکتریکی 129 کیلووات است که به آن امکان سفر راحت را می دهد، اما صدای مشابه صدای قطارهای مترو همیشه شنیده می شود.
موتور الکتریکی در داخل جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک مزدا قرار دارد و مستقیماً روی شفت ورودی گیربکس عمل میکند و مبدل گشتاور را با یک کلاچ چند صفحهای روغنی جایگزین میکند. موتور سنکرون آهنربای دائم نه تنها هنگام ترمزگیری انرژی را بازیابی میکند، بلکه از نیروی موتور احتراق داخلی نیز استفاده میکند تا باتری 355 ولتی را زمانی که نشان میدهد مقدار کمی شارژ دارد، با کلیک یک دکمه دوباره شارژ کند.
این به نظر پیچیده نیست؟ درست است که این دو قدرت، حداقل در مدل پیش تولید، خیلی راحت با هم کار نمیکنند. هنگامی که موتور احتراق داخلی روشن یا متوقف میشود، هر از گاهی مکث خواهد داشت. سیستم کمک راننده نیز روان کار نمیکند. در اولین وسیله نقلیه آزمایشی، چراغ هشدار به شدت چشمک میزند، و توسط ماشین آزمایشی دوم، سیستم کمکی میتواند به همان اندازه که ما با آن آشنا هستیم، برای رانندگی ایمن حتی در شرایط شلوغ با حفظ فاصله ایمن از سایر شرکت کنندگان در ساعات شلوغی ترافیک، قابل اعتماد عمل کند.
6 ثانیه تا شکستن سرعت 100 کیلومتر بر ساعت
خوشبختانه با پر پیچ و خم شدن جادههای خارج از شهر، تردد بدون مانع میشود. اکنون سوئیچ کاملاً دیجیتالی انتخابگر حالت رانندگی قرمز شده و آماده است ازحالت الکتریکی “EV” به حالت نرمال “Normal” یا حالت ورزشی “Sport” تنظیم شود. در زیر کاپوت بلند خودرو، موتور 2500cc چهار سیلندر متصل به سیستم چهار چرخ متحرک سنتی قرار دارد، جعبه انتقال مرکزی حدود 90 درصد گشتاور را به محور عقب منتقل میکند. به گفته مزدا، سیستم فعلی دارای 327 اسب بخار قدرت و گشتاور 500 نیوتنمتر است که می تواند در 5.8 ثانیه سرعت را به 100 کیلومتر در ساعت برساند. این گفته قابل قبول به نظر می رسد، اما مزدا حداکثر سرعت را به 200 کیلومتر در ساعت محدود میکند. علاوه بر این، مزدا با استفاده از شیفترهای پدال اجازه میدهد تا در منطق تعویض دنده مداخله کند و حتی به گیربکس اجازه می دهد تا خط قرمز موتور را نادیده بگیرد یعنی تعویض دنده اتوماتیک را متوقف می کند و دنده فعلی را حفظ کند.
در حالیکه CX-60 ظاهری اسپرت دارد اما با این حال، به نظر میرسد که احساس واقعی چندان هیجان انگیز نیست. وزن این خودرو حدود 2100kg است اما فرمان دقیقی دارد و تنها در نیمه دوم پیچ تا حدودی کم فرمان میشود، اما عملکرد شاسی از همان ابتدا آب سردی بر «حس اسپرت» ریخته است. در پیچها، ترمزهای چرخهای عقب قرار است لرزش بدنه را مهار کنند، اما تأثیر آن از نقطه نظر عملکرد به سختی احساس میشود. این خودرو هنگام مواجهه با چالهها و درپوشهای چالهها، چه در سرعت بالا یا پایین، متزلزل میشود، سطوح جادهای با موج بلند باعث بالا و پایین رفتن آن میشوند، و هنگام عبور از دستاندازهای ظریف باعث میشوند که احساس پرش کنید.
در مورد CX-60 میتوان از کیفیت بالا، خوش ساخت، زیبا و راحت برای کار نام برد. با این حال، کار بیشتری در مورد تنظیم شاسی و همچنین تنظیم و رفع اشکال پیچیده موتور هیبریدی پلاگین، مورد نیاز است. مزدا CX-60 مانند سایر مدلها گارانتی 6 ساله یا 150هزار کیلومتری ارائه دارد.
مشخصات فنی این شاسی بلند پنج نفره بطور خلاصه: دارای طول 4745 و عرض 1890 و ارتفاع 1680 و فاصله بین دو محور 2870 میلیمتر است. حجم محفظه بار از 570 تا 1726 لیتر با خواباندن صندلیهای عقب قابل تنظیم است. وزن بار قابل تحمل برایش 672kg تخمین زده شده، از موتور 4 سیلندر خطی با حجم 2488 سانتی متر مکعب و حداکثر قدرت 141 کیلو وات (191 اسب بخار) با 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 261 نیوتن متر و 4000 دور در دقیقه و همچنین موتور سنکرون آهنربای دائم با حداکثر قدرت 129 کیلو وات و حداکثر گشتاور 270 نیوتن متر استفاده میکند. توان کل سیستم 241 کیلووات (327 اسب بخار) و 500 نیوتنمتر است. ظرفیت باتری لیتیوم یون 17.8 کیلووات ساعت میباشد. گیربکس جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک چهار چرخ متحرک است. سیستم تعلیق شاسی از فنرهای جلو دوبل جناغی و فنرهای سیم پیچ مولتی لینک و ترمزهای دیسکی جلو و عقب استفاده میکند. مشخصات تایر: 235/50R20. شتاب رسمی برای رسیدن به 100 کیلومتر در ساعت 5.8 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت، ترکیبی از 1.5 لیتر و 22.9 کیلووات ساعت در 100 کیلومتر است. برد الکتریکی خالص63 کیلومتر است. قیمت آن بسته به آپشنها اندکی بالاتر یا پایینتر از 50هزار یورو است.