جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ماشین ام وی ام X22 پرو

بررسی ام وی ام X22 پرو

چری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین خودروسازان چینی، محصولات موفق بسیاری را در کارنامه دارد. یکی از این محصولات چری تیگو 3 است، خودرویی که در ایران با نام ام وی ام X33 شناخته می‌شود و تاکنون شاهد عرضه چند نسل از آن به بازار ایران بوده‌ایم. فروش انبوه تیگو 3 شرکت چری را متقاعد کرد تا نسخه‌ای ارزان‌تر و اسپرت‌تر از آن را به بازار عرضه کند، خودرویی که محبوب جوانان باشد و البته قابلیت رقابت با دیگر هاچ‌بک‌ کراس‌های بازار نظیر لیفان X50 یا دانگ فنگ H30 کراس را داشته باشد.
در نتیجه این تصمیم، چری تیگو 3x متولد شد. خودرویی که در برخی بازارها نظیر برزیل و فیلیپین با نام چری تیگو 2 شناخته می‌شود و در کشورمان نیز ام وی ام X22 نام گرفت. نخستین نمایش ام وی ام X22 در نمایشگاه خودرو پکن 2016 صورت گرفت و از آن زمان این خودرو در تیپ‌های گوناگون به بازار عرضه شده است. چری در تولید تیگو 3X کمترین هزینه را متحمل شد، چرا که مهندسان این شرکت موفق شدند با ترکیب ظاهر چری تیگو 3 و مشخصات فنی چری فالوین 2 (ام وی ام 315) در کوتاه‌ترین زمان یک هاچ‌بک کراس خلق کنند، خودرویی که در کوتاه مدت به فروش قابل توجهی دست یافت و به یکی دیگر از محصولات موفق چری تبدیل شد.
چند سال پس از عرضه اولیه چری تیگو 3x، خودروساز چینی تصمیم گرفت تا نسخه بهبود یافته این خودرو را همراه تغییرات اساسی به بازار عرضه کند تا همچنان بتواند شاهد فروش موفق این هاچ‌بک کراس باشد. این خودرو با تغییراتی در ظاهر، امکانات و مشخصات فنی همراه شد و چری تیگو 3x پرو نام گرفت. همزمان با ورود این خودرو به بازار روسیه، مدیران خودرو نیز این خودرو را با نام ام وی ام X22 پرو برای عرضه به بازار ایران معرفی کرده است.

داخل ام وی ام X22 پرو

اگر از ظاهر بدون تغییر ام وی ام X22 پرو در نمای جانبی و عقبی دلسرد شده‌اید، لازم نیست نگران باشید چرا که در کابین این خودرو مشخصه‌های جدیدی انتظار شما را می‌کشند. طراحی داخلی ام وی ام X22 پرو در مقایسه با نسخه قبلی به کلی متفاوت است و جلوه‌ای شبیه به محصولات جدید این شرکت همچون آریزو 5 فیس‌لیفت دارد.

داخل ام وی ام X22 پرو

داشبورد اندکی به سمت راننده متمایل شده است تا وی کنترل بهتری روی ابزارها و ادوات خودرو داشته باشد. بسیاری از کلیدهای فیزیکی نیز حذف شده‌اند و تنها راه ارتباطی کاربر با نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای از طریق لمس ممکن خواهد بود. فرمان دی کات مشخصه جدید دیگری در کابین ام وی ام X22 پرو است که به دکمه‌های کنترلی نیز مجهز شده است. در نهایت پشت آمپر دیجیتالی سبب می‌شود تا بیننده حس کند به راستی با خودرویی مدرن و امروزی مواجه شده است. حجم صندوق عقب این خودرو بدون تغییر باقی مانده و همچنان 420 لیتر فضا برای قرار دادن لوازم خود در اختیار خواهید داشت، همچنین کابین برای قرارگیری چهارسرنشین بزرگسال فضای کافی را ارائه می‌کند به شرطی که سرنشینان عقب بیش از حد بلندقد نباشند!

طراحی ام وی ام X22 پرو

طراحی خودروهای اقتصادی همواره چالش برانگیز بوده است چرا که طراحان باید خودرویی جذاب را خلق کنند و در عین حال نیم نگاهی به کاهش هزینه‌های تولید داشته باشند. در حال که نسخه اصلی ام وی ام X22 با نیم نگاهی به ام وی ام X33s طراحی شده بود، طراحان چری تصمیم گرفتند تا برای ظاهر ام وی ام X22 پرو از هیوندای کونا الهام بگیرند.

طراحی ام وی ام X22 پرو

ظاهر ام وی ام X22 پرو در نمای جلو شباهت غیرقابل انکاری به هیوندای کونا دارد اما طراحان با استفاده از چند المان ساده، موفق شده‌اند تا خود را از اتهام کپی برداری تبرئه کنند. جلوپنجره جدید محصولات چری موسوم به طرح کهکشانی در نمای جلو ام وی ام X22 پرو به چشم می‌خورد و ظاهر این خودرو را به محصولات گران‌تر شبیه کرده است. چراغ‌های اصلی نیز به نواحی جانبی سپر منتقل شده‌اند و دو چراغ باریک و تیز روی کاپوت تنها نقش دی‌لایت را ایفا می‌کنند.
بیشترین تغییرات ظاهری ام وی ام X22 پرو در مقایسه با نسخه پیشین، سهم قسمت جلو اتومبیل شده است و نواحی جانبی و عقبی تغییرات چندانی را تجربه نکرده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که به جز تغییر طرح رینگ‌ها و انتقال چراغ مه شکن به زیر سپر عقب، تفاوت دیگری میان ام وی ام X22 پرو و ام وی ام X22 معمولی نخواهید یافت. مساله‌ای که به شما ثابت می‌کند با خودرویی اقتصادی مواجه هستید و بودجه بیشتری برای خلق تغییرات در دسترس طراحان نبوده است!

مشخصات ام وی ام X22 پرو

سومین تغییر بزرگ ام وی ام X22 پرو نسبت به نسخه پیشین زیر کاپوت این خودرو قرار دارد. موتور یک لیتری توربوشارژر سه سیلندر جایگزین موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی قبلی شده است تا عملکرد خودرو اقتصادی‌تر و پاک‌تر از گذشته شود. همچنین گیربکس اتوماتیک CVT با نه دنده مصنوعی وظیفه انتقال قدرت را در ام وی ام X22 پرو برعهده دارد و جایگزین گیربکس چهارسرعته اتوماتیک قبلی شده است. این گیربکس پیش از این در چری آریزو 6 و چری آریزو 5 جدید نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

موتور ام وی ام X22 پرو

پیشرانه یک لیتری سه سیلندر ام وی ام X22 پرو اکنون 98 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به واسطه بهره‌مندی از سیستم توربوشارژر، حداکثر گشتاور از دورهای پایین در دسترس راننده قرار خواهد داشت. مصرف سوخت ترکیبی ام وی ام X22 پرو حدود 8.5 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود و شتاب صفر تا صد رسمی آن نیز 14.2 ثانیه اعلام شده است. ام وی ام X22 پرو همانند بسیاری دیگر از هاچ‌بک کراس‌ها یک خودرو اقتصادی و مناسب برای مصارف روزمره است و نباید انتظار یک خودرو اسپرت را از آن داشته باشید. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو به همراه سیستم تعلیق میله پیچشی در عقب نیز قدرت چندانی برای دفع حرکات کابین در مانورهای ناگهانی ندارند و بایستی هنگام گذر از پیچ‌ها با این خودرو مدارا کنید. با این حال اگر سطح انتظارات شما از ام وی ام X22 پرو در حد یک هاچ‌بک کراس اقتصادی باشد، این خودرو می‌تواند در حد توان خود نیازهای شما را برطرف کند.

مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو

نام خودرو
ام وی ام X22 پرو
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
2020
موتور
3 سیلندر 12 سوپاپه
حجم موتور
998 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
102 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
150 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده
اتوماتیک CVT
شتاب 0 تا 100
14.2 ثانیه
حداکثر سرعت
172 کیلومتر در ساعت
وزن
1220 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4200 طول – 1760 عرض – 1570 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2555 میلیمتر

امکانات و تجهیزات ام وی ام X22 پرو

جذاب‌ترین بخش خودروهای چینی برای مشتریان ایرانی، امکانات رفاهی و ایمنی آن‌ها است. البته باید انتظارات خود را از ام وی ام X22 پرو مدیریت کنید، چرا که این خودرو کوچک‌ترین و ارزان‌ترین کراس‌اوور در سبد محصولات مدیران خودرو است و بنابراین از نظر امکانات در سطح حداقلی قرار دارد.
از جمله امکانات رفاهی و ایمنی ام وی ام X22 پرو می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی، ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ به همراه سیستم ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و کنترل پایداری، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم تهویه با تنظیم دستی، آینه‌های برقی، سانروف، سنسور پارک عقب و رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی.

امکانات ام وی ام X22 پرو

کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتی
سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 9 اینچی
ترمز و پایداری
ترمزهای دیسکی جلو و عقب، مجهز به ABS – EBD – ESP
دیگر امکانات
دی‌لایت – سیستم تهویه دستی – آینه‌های برقی

رقبای ام وی ام X22 پرو در بازار

مطابق شنیده‌ها و حدس و گمان‌ها، قیمت تقریبی ام وی ام X22 پرو در بازار حدود 550 میلیون تومان خواهد بود. در حال حاضر برای خرید نسخه قبلی این خودرو یعنی ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت با مدل 1400 به بودجه‌ای حدود 500 میلیون تومان نیاز خواهید داشت، بنابراین طبیعی است که قیمت نسخه جدیدتر با اختلاف قابل توجهی نسبت به نمونه قبلی تعیین شود.
روزگاری نه چندان دور در کشورمان رقابت داغی میان هاچ‌بک کراس‌ها در جریان بود و ام وی ام X22 به طور همزمان با چانگان CS35، دانگ فنگ H30 کراس، لیفان X50 و جک S3 رقابت می‌کرد. امروزه و به دلیل بازگشت تحریم‌ها بسیاری از این رقبا حذف شده‌اند و تنها جک S3 در بازی باقی مانده است.
جک S3 از سال 1396 با همین مشخصات و چهره به تولید می‌رسد و از نظر قیمتی نیز در سطحی مشابه با ام وی ام X22 قرار دارد. رقابت ام وی ام X22 پرو و جک S3 در آینده نزدیک رقابت ظاهر و پیشرانه خواهد بود. ام وی ام X22 پرو با ظاهر جذاب و اسپرت و پیشرانه توربوشارژر توجه دوست‌داران شتاب را به خود جلب می‌کند، در حالی که جک S3 با پیشرانه تنفس طبیعی کم‌دردسر و فضای بزرگتر مصرف‌کنندگان محتاط را به سمت خود می‌کشاند. همچنین بد نیست از سایپا آریا به عنوان یکی از رقبای احتمالی ام وی ام X22 پرو یاد کنیم، خودرویی که هنوز به بازار عرضه نشده است اما در صورت قیمت‌گذاری مطلوب می‌تواند بار دیگر هیجان را به این بخش از بازار برگرداند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار