جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ماشین ام وی ام X22 پرو دنده ای

بررسی ام وی ام X22 پرو دنده ای

خودرویی که ما در ایران به نام ام وی ام ایکس 22 می‌شناسیم، در واقع کوچکترین کراس‌اوور خانواده تیگو از سری محصولات چری است. این خودرو در بسیاری از بازارها با نام تیگو 2 شناخته می‌شود و البته تیگو 3x نیز لقب گرفته است، چرا که نسخه اسپرت تیگو 3 یا همان ام وی ام ایکس 33 به حساب می‌آید. البته این خودرو به طور همزمان کوچکترین کراس‌اوور مدیران خودرو در ایران نیز به حساب می‌آید. نسل اول ام وی ام X22 خودرویی بود که برای جلب توجه مشتریان جوان و خانواده‌های کوچک طراحی شده بود. استراتژی چری برای عرضه این محصول موفقیت آمیز بود و توانست کراس‌اوور کوچک خود را در بسیاری از بازارهای صادراتی از جمله ایران، روسیه، کشورهای عربی و آمریکای لاتین عرضه کند. ام وی ام ایکس 22 ترکیبی از ظاهری مناسب به همراه امکانات رفاهی مطلوب را در اختیار مشتریان قرار می‌داد. مدیران خودرو مدتی بعد نیز سیستم کنترل پایداری را به آپشن‌های این خودرو اضافه کرد.

ام وی ام X22 پرو دنده ای

حدود پنج سال پس از عرضه نسل اول تیگو 2، نسل دوم این خودرو با پسوند پرو به بازار عرضه شد. این خودرو در واقع نسخه فیس‌لیفت نسل اول به حساب می‌آید اما از نظر فنی تغییرات گسترده‌ای در آن پدید آمده است. مدیران خودرو نسل دوم این محصول را نیز با نام ام وی ام X22 پرو از مدتی پیش به بازار عرضه کرد که از ترکیب موتور یک لیتری سه سیلندر توربو و گیربکس CVT بهره می‌برد. حال با توقف تولید نسل اول ایکس 22، نسل دوم این خودرو با گیربکس دنده‌ای نیز به بازار عرضه خواهد شد. ام وی ام X22 پرو دنده ای یکی از کراس‌اوورهای مقرون به صرفه و کوچک بازار ایران خواهد بود که انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور، موفقیت نسل اول این خودرو را تکرار کند.

داخل ام وی ام X22 پرو دنده ای

همانند نسخه اتوماتیک، کابین ام وی ام X22 پرو دنده ای نیز دستخوش تغییرات گسترده‌ای در مقایسه با نسل نخست آن شده است. طراحی داخلی این خودرو اکنون شباهت بسیاری به برادر بزرگترش یعنی ام وی ام X55 پرو دارد. نمایشگر جدید و فرمان دی‌کات، دو تغییر محسوس ام وی ام X22 پرو دنده ای در مقایسه با نسل اول این خودرو هستند.ز

ام وی ام X22 پرو دنده ای

داشبورد خودرو از قسمت میانی اندکی به سمت راننده متمایل شده است تا او کنترل بیشتری بر اجزای کابین داشته باشد. مجموعه نشانگرهای خودرو نیز کاملا تغییر کرده‌اند و اکنون طرح معمول آنالوگ را در این بخش شاهد هستیم. همراه با تغییر سایر ادوات کابین، تنظیمات سیستم تهویه نیز کنترلرهای جدیدی دارند. با این حال طرح روکش صندلی‌ها و تو دری‌ها، همانند نسل اول این خودرو از دو رنگ مشکی و نارنجی تشکیل شده است. ام وی ام X22 پرو دنده ای همانند نسل اول آن، یک کراس اوور فوق‌العاده جمع‌وجور یا هاچ‌بک کراس محسوب می‌شود. فاصله بین دو محور این خودرو 2555 میلیمتر است که این خودرو را به گزینه‌ای مطلوب برای جوانان و خانواده‌های کوچک تبدیل کرده است. خوشبختانه به لطف سقف بلند این خودرو، سرنشینان فضای کافی را برای سر خود در اختیار خواهند داشت. حجم فضای بار این خودرو نیز در کاتالوگ رسمی شرکت مدیران خودرو، معادل 420 لیتر عنوان شده است که برای یک مسافرت کوتاه خانوادگی مناسب به نظر می‌رسد.

طراحی ام وی ام X22 پرو دنده ای

ام وی ام X22 پرو دنده ای از ظاهری شبیه به نسخه اتوماتیک بهره می‌برد و بنابراین تغییری بین این دو تیپ مشاهده نمی‌شود. همان‌طور که اندکی پیش اشاره کردیم، ام وی ام ایکس 22 پرو در واقع نسخه فیس لیفت نسل اول این خودرو به حساب می‌آید. طراحان چری برای خلق ظاهر ام وی ام X22 پرو نیم نگاهی به کراس‌اوورهای کوچک کره‌ای از برند هیوندای داشته‌اند. چراغ‌های روشنایی اصلی که در نسل اول بزرگ و مربعی شکل بودند، اکنون با نواری از دی‌لایت‌ها جایگزین شده‌اند. چراغ‌های روشنایی اصلی نیز به قسمت‌های جانبی سپرها منتقل شده‌اند که درون یک محافظ پلاستیکی مشکی رنگ مخفی هستند. این سبک طراحی اخیرا در بسیاری از خودروهای آسیایی همچون لاماری ایما و کی ام سی K7 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

ام وی ام X22 پرو دنده ای

در نمای جانبی ام وی ام X22 پرو دنده ای، تغییرات خاصی نسبت به نسل اول این خودرو مشاهده نمی‌شود. طرح رینگ‌های تغییر کرده است و به جز این تفاوت دیگری میان ام وی ام X22 پرو دنده ای و ام وی ام ایکس 22 دنده‌ای ساده نمی‌توان یافت. حجم تغییرات در نمای عقب نیز به همین شکل هستند. الگوی چراغ‌ها همانند قبل است گرچه کاسه چراغ گرافیک جدیدی دارد. روی دیفیوزر پایین سپر نیز دو خروجی اگزوز قرار دارند که البته واقعی نیستند و تنها برای القای حسب اسپرت افزوده شده‌اند.

مشخصات ام وی ام X22 پرو دنده ای

در بخش مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو دنده ای نیز شاهد یک فیس‌لیفت از نسل قبلی هستیم. پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی زیر کاپوت این تیپ قرار دارد که از نسخه قبلی به ارث رسیده است. با این حال پیشرانه ام وی ام X22 پرو دنده ای اکنون قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند. بنابراین برخلاف تیپ اتوماتیک این خودرو که موتور یک لیتری توربوشارژر دارد، در ام وی ام X22 پرو دنده ای از موتور حجیم و تنفس طبیعی استفاده شده است. استفاده از این پیشرانه باعث می‌شود استفاده از این پیشرانه باعث می‌شود تا پیچیدگی‌های فنی ام وی ام X22 پرو دنده ای در مقایسه با نسخه اتوماتیک کاهش یابند و همچنین هزینه‌های نگهداری آن برای مالکان کمتر باشد. بنابراین اگر عادت به رانندگی در ترافیک‌های طولانی ندارید، ام وی ام X22 پرو دنده ای یک هاچ‌بک کراس مطلوب برای شما خواهد بود. حداکثر راندمان موتور ام وی ام X22 پرو دنده ای 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور هستند. این ارقام تفاوت چندانی با خروجی موتور یک لیتری سه سیلندر توربوشارژر نسخه اتوماتیک ندارند، بنابراین در آینده نزدیک شاهد رقابت تیپ دنده‌ای و اتوماتیک ام وی ام X22 پرو از نظر شتاب و کشش خواهیم بود. همان‌گونه که انتظار داریم، گیربکس پنج سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در این خودرو برعهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی ام وی ام X22 پرو دنده ای هنوز اعلام نشده است اما با توجه به شباهت مشخصات فنی این خودرو با نسل اول، انتظار ثبت رکورد اقتصادی را در زمینه مصرف بنزین داریم. باک این خودرو نیز 50 لیتر ظرفیت دارد. شتاب نسخه اتوماتیک ام وی ام X22 پرو حدود 14 ثانیه به دست آمده است و انتظار داریم نسخه دنده‌ای چند ثانیه در زمینه شتاب‌گیری بهتر عمل کند، هر چند حرکت دادن جثه 1.2 تنی با استفاده از موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی کار ساده‌ای نیست.

مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو دنده ای

نام خودرو
ام وی ام X22 پرو دنده ای
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
1402
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1497 سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
116 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
143 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه
جعبه دنده
5 سرعته دستی
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت
وزن
1239 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4200 طول – 1760 عرض – 1570 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2555 میلیمتر

امکانات ام وی ام X22 پرو دنده ای

کیسه هوا
2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو
سیستم صوتی
نمایشگر 9 اینچی، Android Mirror Link، تعداد 4 بلندگو در داخل کابین، بلوتوث، مسیریاب
ترمز و پایداری
ESP – ABS – EBD – EBA – HAC – HDC
دیگر امکانات
رینگ 16 اینچی آلومینیومی، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، کروز کنترل، سنسور باران، سنسور نور، روکش چرمی صندلی ها دو رنگ، فرمان برقی دی کات، روکش چرمی فرمان، سانروف، گرمکن آینه های کناری

رقبای ام وی ام X22 پرو دنده ای در بازار

نسل نخست ام وی ام ایکس 22 در زمان ورود به بازار، با محصولات مختلفی رقابت می‌کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به چانگان CS35، برلیانس کراس و رنو ساندرو استپ وی اشاره کرد. با این حال نسل دوم آن یعنی ام وی ام X22 پرو دنده ای با هیچکدام از خودروهای یاد شده روبرو نیست و تنها هاچ‌بک کراس بازار در این محدوده قیمتی محسوب می‌شود. البته اگر سایپا نسخه دنده‌ای سایپا اطلس را طی مدتی کوتاه به بازار عرضه کند، این دو خودرو به رقیب یکدیگر تبدیل خواهند شد. با این حال تا زمان عرضه یک رقیب جدی، ام وی ام X22 پرو دنده ای در بازار یکه تازی خواهد کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار