بررسی رانا
در سبد محصولات قابل عرضه ایران خودرو می توان خودروهای متنوعی را پیدا کرد و عموم آنان محدوده قیمتی نزدیک به یکدیگر دارند و همین موضوع باعث شده تا در نبود رقیب خارجی برای خودروسازان داخلی، محصولات ایران خودرو خودشان به عنوان رقیبی برای دیگر محصولات این شرکت معرفی شوند!. در سال 1391، ایران خودرو محصولی جدید با نام رانا معرفی کرد و از آنجایی که مشتریان ایرانی بویژه اقشار متوسط و پایین جامعه چاره ای جز خرید ماشین های ایرانی ندارند، این خودروی تکامل یافته براساس پژو 206 هم با استقبال خوبی در بازار مواجه شد، هرچند فروش آن به پای محصولات پژو نرسید. با این حال شرکت های خودروساز داخلی طی سال ها فعالیت و کسب تجربه کافی، یاد گرفته اند که با اضافه کردن چند امکانات ساده و ایجاد تغییراتی در ظاهر خودرو، می توانند محصولات قدیمی خود را بروزرسانی کرده و به عنوان خودروی مدل روز به بازار عرضه کنند و مشتریان برای خرید آن صف بکشند. به همین دلیل پس از نسخه معمولی رانا و فعالیت چندین ساله آن در بازار، نسخه رانا پلاس رونمایی شد و با تغییراتی ساده و دریافت یکسری امکانات اضافه، به عنوان خودروی مدل روز وارد بازار شده و در دسترس مشتریان قرار می گیرد.
داخل رانا
داستان در بخش طراحی داخل کابین کمی متفاوت است، زیرا پژو 206 صندوقدار یکی از خودروهایی بود که در زمان ورود به بازار ایران، به دلیل داشتن کابینی مدرن و با کیفیت تواست نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. با این حال رفته رفته با آغاز داخلی سازی قطعات کابین، افت کیفیت هم آغاز شد و شاهد تنزل جدی در کیفیت متریال مصرفی در کابین پژو 206 صندوقدار بودیم. این روند در سال 91 و با آغاز تحریم ها و نرسیدن قطعات اصلی پژو به کشور شدت گرفت و قطعات چینی و ایرانی جایگزین قطعات با کیفیت فرانسوی شد.
اما کابین رانا که از طرحی مستقل بهره گرفته است، به عقیده بسیاری از کارشناسان کاملا ناهماهنگ و ناموزون بوده که به هیچ عنوان احساس خوشایندی که درون کابین 206 به سرنشینان منتقل می شد را بازگو نمی کند. موضوع دیگری هم که به وضوح در داخل کابین رانا مشاهده می شود، جنس بی کیفیت و نامرغوب داشبورد آن است که یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف رانا در مقایسه با پژو 206 صندوقدار به شمار می آید. باوجود بازنگری طراحی در رانا، مشکمل کمبود فضای پا برای سرنشینان عقب پژو 206 صندوقدار و هاچ بک به قوت خود باقی مانده و این مشکل همچنان در خودروی رانا هم وجود دارد و از نقاط ضعف آن به شمار می رود.
طراحی رانا
رانا در سال 1391 به عنوان محصول جدید ایران خودرو معرفی شد، اما این خودرو در واقع همان خودروی پژو 206 صندوقدار است که در ظاهر و آپشن های خود تغییراتی تجربه کرده است، هرچند هنوز تعداد زیادی هستند که همان طراحی قدیمی و تخم مرغی جذاب پژو 206 را بیشتر دوست دارند. در نمای جانبی و با نگاهی به فرم بدنه، طراحی درب های خودرو و یا حتی طراحی پنجره ها، می توان خودروی پژو 206 صندوقدار را به خوبی مشاهده کرد، اما ایران خودرو با ایجاد تغییراتی در قسمت جلو و عقب خودرو سعی کرده تا به شما یک خودروی جدید را معرفی کند. در قسمت جلو تقریبا چهره خودرو به طور کامل تغییر کرده و بجای چهره جذاب تر و بروز، شاهد یک طراحی اتوکشیده و ساده تری هستیم که صرفا یک طراحی جدید بر روی پلتفرم پژو 206 صندوقدار ارائه کرده است، اما این طراحی باعث نشده تا جذابیت آن بیشتر از خودروی پژو 206 صندوقدار باشد.
با این حال قسمت عقب طراحی بهتری نسبت به خودروی پژو 206 صندوقدار داشته و در نسخه رانا پلاس این قسمت با نصب چراغ های جدید، جذاب تر از نسخه معمولی شده است. برخلاف طراحی قسمت جلوی پژو 206 صندوقدار، طراحی عقب آن جذابیت و خلاقیت کمتری داشته و همین امر باعث شده تا ایجاد تغییراتی در این بخش موجب بهبود طراحی و افزایش جذابیت آن بر روی رانا شود.
عکس رانا
مشخصات رانا
رانا طبق اعلام شرکت سازنده، طول کلی 4292 میلی متر، عرض 1655 میلی متر، ارتفاع 1456 میلی متر و فاصله بین دو محور 2441 میلی متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن خشک حدودا 1109 کیلوگرمی رسیده است. برای تامین نیروی مورد نیاز این خودروی بیش از 1.1 تنی، پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری بنزینی تنفس طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است که در محدوده 5600 دور بر دقیقه توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت و در محدوده 4000 دور بر دقیقه می تواند خروجی گشتاور 142 نیوتن متری تولید کند، همان موتور معروف TU5 که در خانواده پژو 206 هم مورد استفاده قرار گرفته است. حاصل ارسال این نیرو با استفاده از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو، ثبت حداقل شتاب صفر تا صد 12 ثانیه و حداکثر سرعت 189 کیلومتر برساعت خواهد بود. به صورت ترکیبی، پیشرانه تنفس طبیعی رانا می تواند مصرف سوخت 6.6 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری طبق اعلام شرکت سازنده داشته باشد، این درحالیست که میزان سوخت مصرفی برای پیشرانه یورو 4 بوده و در شرایط کاملا استاندارد خودرو و جاده بدست آمده است که در استفاده های واقعی مصرف سوخت بالاتری خواهد داشت.
مشخصات فنی رانا
تجهیزات رانا
خودروی رانا با دو تیپ EL و LX به بازار عرضه می شوند که تنها تفاوت آن ها در وجود برخی از امکانات رفاهی خواهد بود. رانا EL از نظر امکانات رفاهی از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست و تنها دارای دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینه های جانبی و یا شیشه های دستی برای قسمت عقب است. اما نمونه LX این خودرو دارای امکانات بیشتری نظیر بالابر برقی هر چهار شیشه با قطع کن اتوماتیک و قفل شیشه های عقب، سیستم عیب یابی (مالتی پلکس)، مه شکن جلو و عقب، تنظیم زاویه نور چراغ، تنظیم دستی صندلی های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و کمربندهای سه نقطه ای پیش کشنده است. با این حال پژو 206 صندوقدار V8 به عنوان رقیب اصلی این خودرو دارای امکانات بیشتری نسبت به خودروی رانا EL است که این موضوع برای مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. از امکانات این تیپ می توان به دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب مجهز به سیستم ABS و EBD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن اتوماتیک، قفل شیشه های عقب، فرمان هیدرولیک و تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو اشاره کرد که نسبت به نسخه EL امکانات بسیار بیشتری دارد، اما نسبت به نسخه LX تقریبا در یک سطح قرار می گیرند.