جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ماشین سمند LX سال

بررسی سمند LX سال

در سالهای اخیر تنوع خوبی در بازار خودرویی کشور ایجاد شده اما متاسفانه عمده محصولات جدید، در رده قیمتی بالاتر از سطح درآمد عموم مردم جای گرفته‌اند. در چنین شرایطی اگر یک خانواده کم جمعیت و یا استفاده‌های صرفاً شهری داشته باشید، سایپا گزینه‌های زیادی از خانواده پراید و تیبا به شما پیشنهاد خواهد کرد اما برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر مجبوریم به سراغ دیگر پلتفرم از رده خارج ملی یعنی خانواده 405 برویم. در این بین یکی از ارزان‌ترین انتخاب‌ها سمند است. پس از همین ابتدا باید بدانیم که مشغول صحبت در مورد یکی از ارزان‌ترین سدان‌های خانوادگی (با ابعاد بزرگ‌تر از خانواده تیبا) هستیم و باید انتظاراتمان را در همین حدود نگاه داریم. در این رده سمند LX با بهره‌مندی از شبکه گسترده خدماتی ایران خودرو، قطعات یدکی فراوان و نسبتاً ارزان، اتاق و صندوق جادار و کیفیت سواری مناسب میتواند انتخاب قابل قبولی محسوب شود. بخصوص که این ماشین در بازار دست دوم‌ها نیز شرایط خوبی دارد و به راحتی به پول نقد نزدیک میگردد. البته سمند از آپشن‌های رفاهی و ایمنی چندانی بهره نبرده و با پیشرانه XU7 از نظر مصرف سوخت هم شرایط ایده‌آلی ندارد اما با این حال قادر است حس سواری نسبتاً خوبی به سرنشینان هدیه کند که برای این رده قیمتی راضی کننده است. از نظر ایمنی هنوز آزمایشات رسمی روی سمند صورت نگرفته اما تست‌های غیر رسمی نشان از ضعف‌هایی داشتند. البته این نقطه ضعف‌ شاید در برابر رقیبی مثل برلیانس H230 که 5 ستاره موسسه CNCAP چین را در چنته دارد (و البته مقداری گرانتر از سمند LX است) یک امتیاز منفی به حساب آید اما در قیاس با سایر رقبای این رده قیمتی چیز عجیبی نیست! تازه به نظر میرسد که سمند از نظر استحکام ستون‌ها و بدنه از دیگر اعضاء خانواده خود یعنی پژو 405 و پارس مقداری برتر باشد. یکی دیگر از مزیت‌های سمند نسبت به خودروهای ارزان قیمت این بخش از بازار در پایداری قابل قبول در سرعت‌های بالاتر نهفته است. البته سمند بدلیل نبود آپشن کنترل پایداری هوشمند نمیتواند در این پارامتر هم نمره کامل را دریافت کند اما در قیاس با رقبایی نظیر تندر 90 عملکرد نسبتاً بهتری دارد. هرچند علیرغم تمامی این نکات مثبت مشکلاتی مثل وزن سنگین خودرو که در نهایت به شتاب کمتر و مصرف سوخت بیشتر منجر شده میتواند خریداران LX را نا امید سازند. بخصوص که پیشرانه قدیمی 8 سوپاپ XU7 در قیاس با مدل EF7 اشتهای بیشتری برای بلعیدن سوخت از خود نشان میدهد. مشکل دیگر سمند در افت کیفیت متریال کابین و به صدا افتادن زودهنگام اتاق است که البته بدلیل کیفیت متغیر محصولات عرضه شده این موارد تا حدودی به شانس شما هم بستگی خواهد داشت. در هر صورت سمند در میان انتخاب‌های بسیار محدود این رده و با وجود تمامی کمبودهایی که دارد، همچنان میتواند برای استفاده‌های خانوادگی و سفرهای برون شهری انتخاب نسبتاً قابل قبولی به حساب آید.

داخل سمند LX سال

با ورود به داخل کابین با فضایی قدیمی مواجه میشویم که بدلیل حالت ساده و دموده خود، حس هیجان خاصی به بیننده منتقل نمیکند. البته فرم کلاسیک استفاده شده در کابین به نوعی با ظاهر بیرونی سمند همخوانی دارد و خطوط کلی داشبورد و رودری‌ها از طرحی منطقی بهره میبرند، اما در هر صورت فضای داخلی ماشین نمیتواند اقتصادی بودن خودرو را مخفی نماید و چیزی فراتر از انتظار به شما ارائه نماید. حتی سمندهای مجهز به داشبورد جدید هم از این حیث شرایط ایده‌آلی ندارند اما این مدل دیگر جدای از بحث قدیمی بودن، تکراری و خسته کنند هم شده است.

داخل سمند LX سال

صندلی‌های سمند نشیمن قابل قبولی دارند و فضای کلی اتاق هم برای استفاده‌های خانوادگی کافی به نظر میرسد. همچنین به علت حالت حجیم داشبورد و ستون‌های بزرگ ماشین، در داخل سمند احساس امنیت بیشتری در قیاس با 405 خواهید داشت، هرچند همین موارد به کاهش دید نسبی در قیاس با محصولات پژو منتهی شده است. صندوق عقب LX سال هم فضای مناسبی در اختیار قرار میدهد که برای مسافرت‌های خانوادگی عالی است.

طراحی سمند LX سال

در قسمت ظاهری تفاوت‌ها با نسخه‌ اولیه سمند بسیار اندک است. جلوپنجره جدیدتر، رنگ شدن قسمت پایین سپرها، حذف لنز چراغهای جلو و چراغهای عقب کوتاه‌تر از جمله نشانه‌های ظاهری سمند LX سال در قیاس با مدل ساده قدیمی هستند. به طور کلی تم طراحی سمند برای این روزها کاملاً از مد افتاده شده و با معیارهای زیبایی روز همخوانی چندانی ندارد.

سمند LX سال

شایسته بود که ایران‌خودرو بجای عرضه دنا به عنوان یک خودرو جدید، آنرا به عنوان نسخه فیس لیفت شده سمند معرفی مینمود اما در هر صورت با توجه به شرایط کشور و اختلاف قیمت میان سمند و دنا میتوانیم بالاجبار از همین طراحی قدیمی هم ابراز رضایت نسبی داشته باشیم. بخصوص که طراحی سمند هرچند تکراری شده اما از خطوط اصولی و هماهنگ بهره برده است.

مشخصات سمند LX سال

زیر کاپوت سمند LX سال با همان پیشرانه نام آشنا و بسیار قدیمی XU7 روبرو میشویم. البته این موتور در طول زمان دست خوش اصلاحات کوچک شده و از برخی جهات مثل آلایندگی پیشرفت‌هایی داشته است؛ اما در مجموع ساختار کلی و پرفورمنس نهایی این موتور مشابه نسخه‌های قدیمی است و با 100 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور، عملکرد کاملاً متوسطی از خود نشان میدهد. پیشرانه XU7 با 1761 سی‌سی حجم و 8 سوپاپ، در قیاس با نسخه 16 سوپاپ EF7 چیزی در حدود 13 اسب بخار قدرت و 2 نیوتن‌متر گشتاور ضعیف‌تر است و با توجه به حجم بیشتر و راندمان پایین‎‌تر، در هر صد کیلومتر رانندگی ترکیبی حدود 0.85 لیتر بنزین بیشتری از باک طلب خواهد کرد؛ اما با تمامی این صحبت‌ها پیشرانه قدیمی سمند همچنان طرفداران خاص خودش را دارد. اولین نکته این است که نسخه مجهز به موتور XU7 ارزانتر می‌باشد و در نتیجه اختلاف هزینه بابت مصرف سوخت در همین ابتدای کار تاحدی جبران میشود. نکته دوم هم در بحث هزینه‌های نگهداری است، چرا که به اعتقاد برخی موتور XU7 جان‌سخت‌تر بوده، ضمن اینکه از قطعات یدکی ارزانتری هم بهره میبرد و تعمیرات ساده‌تری دارد. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه در دور موتور پایین‌تری نسبت به موتور EF7 به دست می‌آید و همین باعث شده که علیرغم شتاب اولیه ضعیف‌تر، شاهد کشش مناسبی از جانب این موتور باشیم.

مشخصات فنی سمند LX سال

نام خودرو
سمند LX سال
کشور سازنده
ایران
سال (طراحی)
1388
موتور
4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور
1800 سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
جعبه دنده
5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100
14.2 ثانیه
حداکثر سرعت
185 کیلومتر در ساعت
وزن
1220 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4502 طول – 1903 عرض – 1460 ارتفاع
فاصله بین دو محور
0 میلیمتر

امکانات و تجهیزات سمند LX سال

سمند LX در طول این سالها از تکنولوژی‌های روز جا مانده است. در واقع سمند نه تنها به آپشن‌های عادی خودروهای امروزی تجهیز نشده بلکه حتی برخی از گزینه‌های استاندارد قدیمی خود نظیر رینگ‌های آلومینیومی را هم از دست داده است و حال باید آنها را در لیست آپشن‌های سفارشی جستجو کنیم. در حال حاضر امکانات رفاهی و ایمنی سمند LX به گزینه‌های عادی نظیر: ترمزهای جلو دیسک و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، سیستم تهویه مطبوع دستی دارای دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تنظيم پشتي صندلي‏ راننده و سرنشين جلوبرقي (آپشن) محدود میشود که هرچند از نسخه SE بهتر است اما هنوز هم کمبودهای زیادی دارد.

امکانات سمند LX سال

کیسه هوا
سیستم صوتی
دستگاه پخش DVD سامر قابل سفارش
ترمز و پایداری
ABS – EBD
دیگر امکانات
فرمان هیدرولیک – تجهیزات قابل سفارش: قفل عصایی دنده و ترمز دستی – رینگ چرخ آلومینیومی – لاستیک کف صندوق عقب سمند – روکش صندلی طرح نسترن – رینگ چرخ آلومینیومی طرح شهاب – فیلتر هوای استاندارد – کوئیک شیفتر – آنتن سقفی اسپرت – پارکابی سمند نقره‌ای – لوگو رینگ بورل – رینگ چرخ آلومینیومی 5 پره دوبل رونال – رینگ چرخ آلومینیومی 10 پره رونال – جاروبرقی فندکی خودرو – قفل عصایی فرمان مدل 6008HSP – کاهش مصرف سوخت – رینگ چرخ IK008 و مدل IK009 – محافظ ECU – قاب محافظ پلاک خودرو – رینگ چرخ آلومینیومی سالسا – هندزفری موتورولا – مجموعه آینه برقی تاشو – لوگو آلومینیومی طرح رونال – رینگ چرخ آلومینیومی اروند – پارکابی چرمی مدل سیلور – جک و آچار الکتریکی – پک مسافرتی – سامانه افزایش قدرت – موبایل هندزفری فندکی – موکت رو داشبورد پلی‌آمید

رقبای سمند LX سال در بازار

در این رده قیمتی خودروهای سدان خانوادگی چندانی حضور ندارند که دستمان را برای انتخاب باز بگذارند. مثلاً با قیمت سمند ال ایکس سال میتوان پژو 405 و رانا ساده را خریداری کرد. پژو 405 که بدلیل مشخصات فنی و پلتفرم مشترک، شباهت‌های زیادی با سمند دارد. فقط به علت وزن سبک‌تر مقداری چالاک‌تر است اما در عوض ضخامت ورق‌ها و ستون‌های سمند مقداری قویتر به نظر میرسند. کیفیت سواری سمند هم اندکی بهتر است. در خصوص رانا هم باید گفت که این ماشین از نظر شتاب اولیه، مصرف سوخت و ترمزگیری برتری‌هایی نسبت به سمند LX XU7 دارد اما در عوض بدلیل کیفیت ساخت بسیار پایین کابین و محدودیت فضا برای سرنشینان عقب قادر نیست به خوبی رقیبش به خانواده‌ها سرویس دهد. از نظر کیفیت سواری هم میتوان برتری نسبی را به سمند اعطا کرد. البته با مقداری افزایش بودجه گزینه‌ دیگری مثل برلیانس H230 هم به لیست خرید اضافه میشود. خودرویی که با طراحی اندکی جدیدتر، 5 ستاره ایمنی موسسه C-NCAP و پیشرانه بهینه با مصرف سوخت کمتر، میتواند گزینه شایسته‌ای در بازار محدود داخل به حساب آید؛ هرچند در این بین قیمت گرانتر لوازم یدکی و بازار دست دوم ضعیف خودروهای چینی ممکن است شما را از خرید این محصول پشیمان کند. بخصوص که در همان ابتدای کار هم باید پول بیشتری برای تهیه نماینده برلیانس پرداخت نمائید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار