جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ماشین هیوندای الانترا

مزایا و معایب هیوندای الانترا

مزایا  : طراحی زیبا بدنه و کابین، استهلاک پایین، آپشن‌های کافی در مدلهای فول، بازار دست دوم مناسب

معایب : پیشرانه ضعیف‌تر از سراتو و الانترا نسل شش، فضای سرنشینان عقب کوچکتر و سواری اندکی خشک‌تر از تویوتا کرولا

 

بررسی اجمالی

اکثر محصولات هیوندای که قدم به سرزمین ما گذاشته‌اند مورد اسقبال هموطنان قرار گرفته‌اند و به غیر از چند مورد استثنا، همگی در امر فروش موفق ظاهر شده‌اند. در این بین اما هیوندای الانترا یکی از محبوب‌ترین‌هاست؛ از مدلهای قدیمی دهه نودی این محصول که بگذریم، به نسل سوم میرسیم که برای مدتی با نام دیگرش یعنی اوانته در کرمان موتور مونتاژ میشد. بعد از آن هم شاهد ارائه مدلهای اولیه و سپس فیس لیفت نسل پنجم و در نهایت نسل ششم بودیم، تا اینکه آغاز تحریم‌ها و قطع واردات، ادامه این روند و عرضه نسل هفتم را مختل نمود. در میان تمامی مدلهای الانترا عرضه شده در جهان، نسل پنجم یا همان MD از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که این محصول اولین نسخه از الانترا بود که موفق شد از لحاظ طراحی ظاهری، ایمنی و سطح امکانات، رقبای مطرح خود از کمپانی‌های تویوتا و هوندا و.. را به چالش بکشاند و به نوعی در بازارهای جهانی خودی نشان بدهد. البته مدلهای قبلی این محصول هم از لحاظ کیفیت و کارایی و استهلاک و قیمت و هزینه‌های نگهداری، خودروهای خوب و قابل اعتمادی بودند اما هیچ کدامشان مثل مدل MD در پارامترهای گوناگون قدر ظاهر نشده بود.

 

بررسی هیوندای الانترا

هیوندای النترا MD یک سدان جمع و جور خانوادگی است که میتواند از نظر طراحی ظاهری و داخلی، امکانات جانبی، سطح ایمنی و همچنین ارگونومی و راحتی کابین به راحتی شما را راضی نگاه دارد. البته اگر به دنبال یک خودرو خیلی چالاک با قابلیت‌های اسپرت باشید گزینه‌هایی نظیر مزدا3 و ام‌جی 6 انتخاب‌های سریع‌تر و در بحث فرمان‌پذیری خوش دست‌تری هستند. همچنین قابلیت‌های خانوادگی امثال تویوتا کرولا با توجه به سواری نرم‌تر و فضای جادار کابین، مقداری برتر از الانترا است؛ اما وقتی قرار باشد تمامی پارامترهای مورد انتظار از یک خودرو بی‌دردسر و کارآمد را در کنار هم قرار دهیم نمره الانترا کمتر از رقبایش نخواهد شد. مثلاً درست است که هندلینگ مزدا3 را ندارد اما در عوض مقداری نرم تر می‌باشد و اگر در بحث شتاب از ام‌جی 6 جا می‌ماند در عوض با پیشرانه تنفس طبیعی خود میتواند با بنزین‌های وطنی سازگارتر و در بحث استهلاک مطمئن‌تر ظاهر شود. همچنین در قیاس با تویوتا کرولا و در مدلهای مشابه آپشن‌های بیشتری را با قیمت ارزانتر به شما ارزانی میدارد.
پس به نوعی میتوان گفت، هیوندای الانترا در برخی پارامترها مثل طراحی کابین و ایمنی بسیار خوب ظاهر شده و در آنهایی هم که عالی نبوده (مثل شتاب) به راحتی نیازهای معمول شما را پاسخ خواهد داد و اجازه نمیدهد که کمبود خاصی احساس کنید.

 

داخل هیوندای الانترا

با ورود به داخل کابین با فضایی مدرن و زیبا روبرو میشویم که هنوز بعد از گذشت سالها جذابیت‌های زیادی دارد. وجود آپشن‌های پر شمار و طراحی فانتزی کنسول مرکزی در ترکیب با خطوط جسورانه داشبورد و پشت آمپرهای اسپرت، حس بسیار خوبی به راننده و سرنشینان هدیه میکنند. از نظر ارگونومی هم شرایط تا حد زیادی قابل قبول است، هرچند در نسل ششم طراحان هیوندای تصمیم گرفته‌اند مقداری از زیبایی‌ و شلوغ‌کاری کابین بکاهند و با ساده سازی به ارگونومی بهتری دست یابند. فضای کابین نیز برای یک خانواده عادی مناسب است اما اگر سرنشینان عقبی قد بلندی داشته باشند از نظر فضای بالای سر با محدودیت نسبی مواجه خواهند شد.

 

داخل هیوندای النترا

در خصوص کیفیت متریال مورد استفاده هم اگر بخواهیم با محصولات قدیمی‌تر هیوندای مقایسه کنیم، میزان پیشرفت محسوس می‌باشد اما همچنان در مقایسه با برخی از خودروهای خوش نام ژاپنی نظیر هوندا سیویک وضعیت از حالت ایده‌آل فاصله دارد. ضمن اینکه کابین الانترا کمی زودتر از امثال سیویک و کرولا به صدا می‌افتد.

 

طراحی هیوندای الانترا

عرضه این نسل از هیوندای الانترا با آغاز یک عصر جدید در طراحی محصولات هیوندای همراه بود. دوره‌ای که در آن خودروساز کره‌ای از مدلهای محافظه‌کارانه و ساده قبلی فاصله گرفت و با ارائه محصولاتی مدرن با خطوط سیال و زیبا موفق شد توانایی‌هایش را به رخ جهانیان بکشاند. البته طرح‌های پیچیده و اغواگرایانه یک مشکل هم دارند و آن اینکه معمولاً زودتر از مدلهای ساده از مد می‌افتند؛ به عنوان مثال طراحی نسل ششم که در آن از خطوط ساده و منطقی استفاده شده ماندگارتر از نسل پنجم از کار درآمده است

 

هیوندای النترا

با این حال میتوانیم از الانترا MD هم به عنوان خودرویی خوش قیافه و جوان‌پسند یاد کنیم که با خطوط سیال بدنه و چراغهایی که به شکل اغراق‌آمیزی تا روی گلگیرها کشیده شده‌اند، حس پویایی را به بیننده منتقل میکند. همچنین استفاده از رینگ‌های جذاب و جلوپنجره بزرگ، جلوه‌ای اسپرت به ماشین بخشیده‌اند که هرچند خیلی با مشخصات فنی خودرو همخوانی ندارد اما حس خوبی به مخاطب ارزانی میدارد.

 

مشخصات هیوندای الانترا

هیوندای الانترا با یک موتور 1.8 لیتری تفنس طبیعی قدم به سرزمینمان گذاشته که این پیشرانه قادر است در بهترین حالت 148 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌های جلویی نماید. این مجموعه به شتاب صفر تا صد رسمی حدود 10.5 ثانیه منتهی شده که هرچند برای استفاده‌های معمول کافی است اما در مقابل رقبایی نظیر کیا سراتو 2 لیتری یا مزدا 3 مقداری ضعیف‌تر می‌باشد.

 

موتور هیوندای النترا

در پارامترهایی نظیر عملکرد جعبه‌دنده، ترمزها، عایق‌بندی کابین، تعلیق، مصرف سوخت و سایر مشخصات فنی هم میتوان به الانترا امتیاز قابل قبولی بخشید، هرچند این ماشین نکته فنی خارق العاده‌ای ندارد و تمرکز اصلی خود را روی خصلت‌های اقتصادی، استهلاک پایین و ایمنی بالا قرار داده است.

 

مشخصات فنی هیوندای الانترا

نام خودرو : هیوندای الانترا

کشور سازنده : کره جنوبی

سال (طراحی) : 2011

 

مشخصات فنی

موتور : 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور : 1797 سی سی

تنفس موتور : تنفس طبیعی

انتقال نیرو : دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت : 148 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور : 178 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه

جعبه دنده : 6 دنده خودکار تیپ ترونیک

شتاب 0 تا 100 : 10.2 ثانیه

حداکثر سرعت : 202 کیلومتر در ساعت

وزن : 1269 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر) : 4530 طول – 1775 عرض – 1435 ارتفاع

فاصله بین دو محور : 2700 میلیمتر

 

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر : 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر : 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی : 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک : 50 لیتر

استاندارد آلایندگی : یورو 4

میزان تولید CO2 : ه 169 گرم در هر کیلومتر

استاندارد امنیت : –

 

امکانات و تجهیزات هیوندای الانترا

نسل پنجم النترا در نسخه‌های فول آپشن نیوفیس (چه وارداتی و چه شرکتی آسان موتور) با امکانات رفاهی و ایمنی خوبی به بازارمان عرضه شده است. از جمله این امکانات میتوان به مواردی نظیر: سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESC, BA, VSM، کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای، نمایشگر مرکزی، دوربین دنده عقب، بلوتوث، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایش فشار باد تایرها، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، چراغها و برف‌پاک‌کن هوشمند، سانروف برقی، روکش‌های چرمی صندلی‌ها و فرمان، گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو و تهویه مطبوع اتوماتیک بهمراه دریچه مجزا برای سرنشینان پشتی و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.
البته بد نیست بدانید که نسخه‌های وارداتی کم آپشن هم در بازار یافت میشوند اما در عوض فول‌ترین مدلهای موجود نیز از نوع وارداتی هستند که علاوه بر گزینه‌های مورد اشاره، از گرمکن فرمان و گرمکن صندلی‌های عقبی نیز بهره میبرند.
در بحث ایمنی هم با مشاهده گزارش موسسه تست تصادف “IIHS” امریکا متوجه شدیم که اوضاع روبه‌راه است چرا که الانترا به غیر از آزمون Small Overlap که نماینده هیوندای در آن نمره قابل قبول را کسب کرده در سایر پارامترها موفق به دریافت امتیاز خوب شده است.

 

امکانات هیوندای الانترا

ترمز و پایداری  : VSM – ESC – TCS – ABS – EBD – BA
کیسه هوا : کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده‌ای
سیستم صوتی : سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 به همره 6 بلندگو – ورودی iPod و USB و AUX – تجهیزات قابل

سفارش :  آمپلیفایر 360 واتی – نویگیشن به همراه صفحه نمایش 7 اینچی – بلوتوث به همراه سیستم تشخیص صدا – دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
دیگر تجهیزات : گیربکس 6 سرعته خودکار – سیستم Active ECO – نشان دنده باد لاستیک‌ها – چراغ مخصوص روز – آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن – رینگ 16 اینچی – تنظیم صندلی راننده در 6 جهت – کروز کنترل – تجهیزات سفارشی: سانروف – مه‌شکن جلو – روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) – رینگ 17 اینچی – سیستم ورود بدون کلید – دکمه استارت موتور – دوربین عقب – روکش چرمی صندلی‌ها – گرمکن صندلی‌های جلو – گرمکن صندلی‌های عقب – روکش چرمی فرمان و دسته دنده – سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو

 

رقبای هیوندای الانترا در بازار

از جمله رقبای هیوندای الانترا MD میتوان به محصولاتی نظیر تویوتا کرولا، مزدا 3 و برادرش کیا سراتو YD اشاره کرد. در این بین نماینده تویوتا اندکی گرانتر است و از نظر سطح آپشن هم در برخی پارامترها ضعیف‌تر از الانترا ظاهر میشود اما در عوض با کیفیت سواری بهتر و فضای کابین (بویژه روی صندلی عقب) جادارتر میتواند در نقش یک خودرو خانوادگی، گزینه راحت‌تری باشد.
مزدا3 هم بدلیل مونتاژ در کشور از نظر کیفیت رنگ اندکی ضعیف‌تر از الانترا MD عمل نموده و از نظر راحتی فضای کابین نیز نمره پایین‌تری میگیرد. هرچند تعلیق خشک و اسپرت مزدا در نهایت به فرمان‌پذیری و هندلینگ بهتر منتهی شده است. ضمن اینکه نماینده ژاپنی با موتور قویتر 2 لیتری از نظر توانایی‌های حرکتی چالاک‌تر از الانترا ظاهر میشود و خصلت‌های اسپرت‌تری دارد.
در خصوص سراتو جدا از بحث طراحی که یک امر سلیقه‌ای است باید گفت شرایط دو اتومبیل در بسیاری از پارامترها بهم نزدیک می‌باشد؛ فقط اینکه برای خرید محصول کیا باید اندکی بیشتر هزینه کنید اما در عوض پیشرانه قویتری دریافت میکنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار