فورد فیستا همیشه به عنوان یک هاچبک کارآمد و کمدردسر شناخته شده و در بازار اروپا طرفداران بسیاری دارد. تاکنون هفت نسل از فیستا توسط فورد تولید شده است که نسل هفتم آن در سال ۲۰۱۷ وارد بازار جهانی شد.
طراحی خارجی جذاب
فیستا نسل هفتم با بهرهگیری از زبان طراحی جدید فورد، ظاهری مدرنتر و زیباتر از مدلهای پیشین به خود گرفته است. این نسخه بهقدری مورد توجه قرار گرفت که در اواخر سال ۲۰۲۲، فورد نسخه فیسلیفت آن را معرفی کرد.
هدف از این فیسلیفت رقابت با هاچبکهای مطرح اروپایی بود. پس از معرفی مدلهای جدید فولکسواگن پولو و ایبیزا، فورد نسخه بهروز شده فیستا را به بازار عرضه کرد تا در رقابت با این خودروها قرار گیرد.
نسخه فیسلیفت فیستا در سه مدل مختلف عرضه میشود: معمولی، اکتیو و ST. تغییرات ظاهری این خودرو بهگونهای بوده که به جذابیت آن افزوده، در حالی که ابعاد بدنه تغییرات چندانی نداشتهاند.
چند تغییر کلیدی در طراحی فیستا شامل چراغهای LED جدید جلو و عقب، جلوپنجره و سپرهای بازطراحی شده با ورودیهای هوا جدید میشود. در مدل ST، رنگ سبز خاصی بهعنوان گزینه جدید معرفی شده است. نکته جالب در فیسلیفت فیستا طراحی جدید چراغهای آن است که با خطوط نرم و D شکل در جلوپنجره، ظاهری جذاب و مدرن به خودرو بخشیده است.
خطوط تیز و رینگهای ۱۷ و ۱۸ اینچی در کنار طراحی مناسب بدنه، این خودرو را به یکی از خوشاستایلترین هاچبکها تبدیل کردهاند. در نمای عقب، طراحی جدید چراغها و اضافه شدن دیفیوزر و خروجیهای اگزوز کرویشکل، استایل اسپرت آن را تقویت کرده است.
فضای داخلی زیبا و مدرن
با ورود به داخل فیستا، شما با یک کابین جذاب و مینیمال روبهرو میشوید که توانسته استانداردهای زیبایی و ارگونومی را در این کلاس به خوبی ارائه کند. طراحی داخلی فیستا بهقدری موفق بوده که خودروسازانی مانند هیوندای از آن الهام گرفتهاند. از تغییرات برجسته داخلی میتوان به صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی کلاستر و صندلیهای ارگونومیک جدید اشاره کرد.
در کنار این، یک نمایشگر ۷ اینچی برای کنسول میانی با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی نیز وجود دارد. طراحی کمجمعیت و نورپردازی LED در قسمتهای مختلف از جمله شارژر بیسیم و سقف سانروف، فضای دلنشینی برای سرنشینان فراهم میکند.
عملکرد فنی قوی و اقتصادی
در بخش فنی، فیستا همچنان بهعنوان یکی از کممصرفترین و کماستهلاکترین خودروها شناخته میشود. قویترین پیشرانه موجود در نسخه ST یک موتور ۱.۵ لیتری سهسیلندر تویینتوربوشارژ EcoBoost است که ۲۰۰ اسببخار قدرت و ۲۹۰ تا ۳۲۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. همچنین مدلهای با پیشرانههای یک لیتری ۳ سیلندر با قدرتهای ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۴۰ اسببخاری نیز برای این خودرو قابل انتخاب هستند.
در نهایت، نسخههای هیبرید و هیبرید متوسط نیز برای این مدل در دسترس هستند. قیمت پایه فیستا جدید از ۳۲ هزار و ۲۹۰ دلار آغاز میشود.