جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

نسل دوم هیوندای کونا

نسل دوم هیوندای کونا در دسامبر از حالت طبقه بندی خارج شده و اطلاعات آن منتشر گردید. این یک خودرو در بازار داخلی کره جنوبی است که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم. فروش این مدل جدید بلافاصله آغاز شد. نسخه های بنزینی و هیبریدی و همچنین نسخه الکتریکی در بازار مشاهده می‌شود. با این حال برای کشورهای دیگر تقریباً یکسان خواهند بود. نسل دوم کونا رشد چشمگیری نسبت به مدل قبلی خود یعنی بایون (Bayon) داشته است.
فاصله بین دو محور 60 میلی‌متر و طول 150 میلی‌متر و عرض 25 میلی‌متر و ارتفاع 30 میلی‌متر افزایش یافته‌اند و به ترتیب 2660 میلی‌متر و 4355 میلی‌متر و 1825 میلی‌متر و 1580 میلی‌متر اندازه‌ی آنها است. در گذشته رینگ‌های 19 اینچی فقط برای نسخه شارژی قابل سفارش بود، اما اکنون می‌توان آنها را برای مدل‌های معمولی هم سفارش داد.

هیوندای مدعی است که طراحی اولیه‌ی جدیدی برای نسخه الکتریکی کونا ایجاد شده است و بر اساس این طراحی اولیه تغییرات دیگر هم ایجاد شده است. شاسی بلند الکتریکی ظاهر ساده‌ای دارد و موضوع پیکسل‌ها و نشانه‌ها و برچسب‌ها به طور گسترده‌ای در آن پخش می‌شود. آنها برای جلوپنجره و سپر عقب نیز استفاده می‌شوند و هیوندای می‌گوید برای نسخه الکتریکی کونا طراحی جدید شده است و انواع دیگری در اطراف آن ایجاد شده است. آنها برای جلوپنجره، سپر عقب و رینگ‌ها استفاده می‌شوند و برای نسخه الکتریکی یک نوار گسترده‌ی چراغ به جای جلوپنجره ساخته است. در سایر تغییرات، این نوار به طور یکنواخت می‌درخشد.
کونای بنزینی و هیبریدی دارای آسترهای مشکی بزرگ بر روی رکاب‌ها و قوس چرخ‌ها می‌باشد. آنها طراحی متفاوتی از ورودی هوای جلو دارند که به دریچه‌های قابل کنترل و همچنین چرخ‌های دیگر مجهز شده است. برای تمام مدل‌ها یک کیت ورزشی نیز ارائه شده که شامل سپرهای محکم، خطوطی بر روی رنگ بدنه و یک دریچه بزرگ در درب پنجم است، و در خودروهای با موتورهای احتراق داخلی یک اگزوز دو لوله‌ای طراحی گردید.
مشخصات و جزییات نسخه الکتریکی هنوز علنی نشده است و در ماه مارس در بازار عرضه خواهد شد. هم اکنون سه مدل با موتورهای بنزینی در کره موجود است. مدل اصلی و پایه کونا یک موتور 2000cc دارد که با استاندارد اقتصادی اتکینسون (موتور درون سوز) کار می‌کند و 149 اسب بخار قدرت و گشتاور 180 نیوتن‌متری تولید می‌کند، به یک متغیر IVT دیفرانسیل جلو متصل می‌شود. مدل دیگر موتور 1600cc توربو GDi که 198 اسب بخار قدرت و گشتاور 265 نیوتن‌متر تولید می‌کند و با متغیر هشت سرعته‌ی اتوماتیک جفت می‌شود، در این مورد امکان انتخاب بین دیفرانسیل جلو یا تمام چرخ متحرک وجود دارد. در مورد دوم، به جای یک میله در عقب، یک سیستم تعلیق چند قلاب مستقل نصب شده است.

نسخه سوم هیوندای کونا هیبریدی است. واحد قدرتش را از مدل قبلی دریافت کرده است یعنی موتور 1600cc توربو GDi با 105 اسب بخار قدرت و گشتاور 147 نیوتن‌متری همراه با یک موتور الکتریکی 44 اسب بخار و 170 نیوتن‌متری که به یک متغیر اتوماتیک شش سرعته متصل می‌گردد. حداکثر بازدهی سیستم 141 اسب بخار و 265 نیوتن‌متراست. امکان شارژ مجدد باتری از پریز وجود ندارد و فقط دیفرانسیل جلو است.

فضای داخلی جدید بر اساس خودروی الکتریکی هیوندای آیونیک 5 (Ioniq 5) می‌باشد. بر روی داشبورد یک صفحه نمایش ابزار و سیستم‌های رسانه‌ای ترکیبی با صفحه‌ی 12.3 اینچ وجود دارد. در شکل اولیه صفحه نمایش از دو صفحه دیجیتالی یکسان و یک کامپیوتر سفری بین آنها تشکیل شده است، اگرچه همه اینها به عنوان یک صفحه نمایش بزرگ جلوی چشم نیستند. انتخاب‌گر گیربکس از مرکز به سمت فرمان حرکت کرده تا فضا برای جا لیوانی‌ها باز شود. یک پنل کنترل آب و هوا هم دارد. در نسخه اصلی از سه دسته چرخان تشکیل شده است. در نسخه‌های گران قیمت، دکمه‌ی کنترل آب و هوای وجود دارد.

کونا جدید به طور قابل توجهی جادارتر از مدل قبلی است. فاصله بین ردیف صندلی‌ها 77 میلی‌متر و ارتفاع در ردیف عقب 11 میلی‌متر افزایش یافته است. افزایش حجم صندوق عقب طبق استاندارد SAE تا سقف 723 لیتر است. در پنجم الکتریکی است و ارتفاع باز شدن آن در منوی سیستم رسانه قابل تنظیم می‌باشد. از جمله گزینه‌ها می‌توان به تهویه و صندلی‌های جلو برقی، گرمکن برای همه صندلی‌ها، دوربین‌های دید دایره‌ای و مجموعه‌ی کامل ابزارهای الکترونیکی (از جمله کروز کنترل تطبیقی) اشاره کرد.
در کره جنوبی، شاسی بلند پایه هیوندای کونا نسل دوم 20 هزار دلار قیمت دارد. برای مدل هیبریدی 25700 دلار لازم است. در کشورهای دیگر به احتمال قوی در بهار عرضه شوند، زیرا کونا سابق در عرصه بین المللی موفق بوده است. به عنوان مثال، در سال گذشته در بازار اروپا، 97 هزار دستگاه شاسی بلند فروخته شد و 64 هزار دستگاه دیگر به ایالات متحده رف

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار