معاون توسعه صنایع حملونقل سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) در خصوص فروش سهام ایرانخودرو و سایپا توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت:
سازمان گسترش نیز مانند دیگر سهامداران، تنها یکی از دارندگان سهام شرکتهای ایرانخودرو و سایپا است. در حال حاضر، سهام ما در ایرانخودرو ۵.۷ درصد و در سایپا ۱۶.۸ درصد است. این سهام پس از موافقت دولت، قابل واگذاری خواهند بود.
وی افزود: “سهام ایرانخودرو و سایپا در واقع متعلق به دولت است و هرگونه تصمیمگیری درباره واگذاری این سهام، کاملاً به تصمیم دولت وابسته است. دولت قصد دارد سهام این دو خودروساز را واگذار کند، اما نه با قیمتهای پایین موجود. از سوی دیگر، امکان دارد ارزش سهام آنها در بورس تا چهار برابر افزایش یابد.”
امیرحسین قناتی در ادامه گفت: “سهام تودلی به سهامی گفته میشود که شرکتهای خودروسازی در شرکتهای زیرمجموعه خود نگهداری میکنند و طبق تصمیم هیاتمدیره، خرید و فروش میشود. قانون برنامه هفتم توسعه نیز بر واگذاری سهام دولتی تأکید دارد و برای شرکتهایی که به این تکلیف عمل نکنند، جریمه در نظر گرفته شده است. خودروسازان نیز در راستای اجرای این قانون اقداماتی را انجام دادهاند.”
وی در ادامه توضیح داد که به دلیل ارزش پایین سهام تودلی، واگذاری این سهام برای سهامداران جذابیت چندانی ندارد. به همین دلیل، ایرانخودرو و سایپا در تلاشند تا با اصلاح ساختار مالی خود، ارزش این سهام را افزایش دهند و پس از آن اقدام به واگذاری کنند. این استراتژی تصمیم هیاتمدیره این شرکتها است.
قناتی افزود: “در حال حاضر، بخش قابلتوجهی از سهام این دو خودروساز به صورت سهام تودلی در اختیار شرکتهای زیرمجموعه آنها قرار دارد. دولت به عنوان سهامدار عمده، حق دارد از این سهام به نفع منافع ملی استفاده کند.”