جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

چالش‌های واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا

چالش‌های واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا: از جذابیت دولتی تا مخالفت‌ها و موانع

واگذاری سهام خودروسازان کشور به‌ویژه ایران‌خودرو و سایپا، باوجود پیگیری‌های دولت و مجلس، همچنان با موانع جدی روبه‌رو است. اظهارات اخیر مقامات دولتی همچون معاون ایدرو و رئیس سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد که دولت همچنان از جذابیت این شرکت‌ها برای خود بهره می‌برد و این عامل، مانع اصلی در روند خصوصی‌سازی به‌ویژه در بخش صنعت خودرو است.

موضوع خصوصی‌سازی که از سال‌ها پیش مطرح بوده، با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسید و هدف آن واگذاری ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی به بخش خصوصی است. باوجود گذشت نزدیک به دو دهه از ابلاغ این سیاست‌ها، صنعت خودروسازی هنوز در کنترل دولت قرار دارد و واگذاری‌ها در این بخش به کندی پیش می‌رود.

با اینکه کارشناسان بر مزایای خصوصی‌سازی تاکید دارند، دو خودروساز بزرگ کشور که سهم بزرگی از تولید خودرو را به خود اختصاص داده‌اند، همچنان با مشکلاتی چون زیان انباشته و ناکارآمدی مدیریت دولتی مواجه‌اند. به‌رغم تلاش‌های دولت و مجلس، هنوز مدیریت دولتی بر این دو شرکت حاکم است.

معاون ایدرو اخیراً به‌طور صریح بیان کرده که واگذاری سهام خودروسازان با قیمت پایین و قبل از اصلاح ساختار مالی آن‌ها، ممکن است به تضییع اموال عمومی منجر شود. همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی از عدم تصمیم‌گیری نهایی در خصوص قیمت‌گذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا خبر داده است.

این در حالی است که مقامات اجرایی همچون رئیس قوه قضائیه نیز بر لزوم کاهش تصدی‌گری دولت در صنایع و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی تاکید کرده‌اند. از طرف دیگر، کمیسیون صنایع مجلس نیز در حال بررسی طرح‌هایی برای واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا روند واگذاری سهام به‌صورت کامل و سریع پیش نمی‌رود و این مسئله موجب اتلاف منابع ملی و افزایش مشکلات در صنعت خودروسازی شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار