جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

آخرین خودروی اِی اِم سی پِیسِر

اِی اِم سی پِیسِر

تاریخ خودرو


12 آذر 1358 – آخرین خودروی اِی اِم سی پِیسِر از خط تولید خارج شد. بحران انرژی و قیمت سرسام آور نفت و گاز در دهه ۱۳۵۰ ش، خودروسازان را مجبور کرد تا در خط تولید خود تجدید نظر کنند. در اواسط دهه 50 ش، علاقه مصرف کنندگان به نیروی قدرت و حجیم و پرمصرف بودن خودروها کاهش یافت، زیرا تمرکز به سمت میزان بهره وری سوخت تغییر کرد. بهترین پاسخ برای این نیاز بازار، خودروی پِیسِر شرکت خودروسازی AMC بود

اِی اِم سی پِیسِر (AMC Pacer)
بحران قیمت سرسامآور نفت و گاز و انرژی در دهه ۱۳۵۰ ش، خودروسازان را مجبور کرد تا در خطوط تولید نسبتاً چند لایه خود تجدید نظر کنند. در اواسط دهه 50 ش، علاقه مصرف کنندگان به نیروی قدرت و معیارهای حجیم و پرمصرف بودن خودروها کاهش یافت،

زیرا تمرکز به سمت ارزش و میزان بهره وری سوخت تغییر کرد. برای این نیاز بازار بهترین پاسخ شرکت خودروسازیAmerican Motors Corporation (AMC) چه بود؟ خودروی پیسر (Pacer).
محصول تازه AMC در سال ۱۳۵۴ ش یعنی زمانی که به بازار عرضه شد،

به نظر می رسید که یک ضربه و شوک نجات بخش فوری را در دستان خود داشته باشد. فقط بیش از یکصد و جهل و پنج هزار دستگاه پِیسِر، در اولین سال تولید آن فروخته شد.

آمارهای خوب فروش

سالیانه به طور متوسط حدود سی وپنج هزار دستگاه از اِی اِم سی پِیسِر به فروش می رسید

خودروی اِی اِم سی پِیسِر مانند همه پدیده های دهه 50 ش، دارای رونقی کوتاه مدت بود که زمانه اش به زودی تمام می شد. از سال ۱۳۵۵ ش تا پایان سال ۱۳۵۸ ش، سالیانه به طور متوسط حدود سی وپنج هزار دستگاه از این خودرو به فروش می رسید. رقم خوب است اما نه برای مقیاسی بزرگ و در رقابت با غول های رقیب.

تولید پِیسِر در روز 12 آذر ۱۳۵۸ ش، 3 دسامبر 1979 به پایان رسید اما تا آن زمان در مجموع حدود دویست و هشتاد هزار دستگاه پیسر، خط مونتاژ تولید را ترک کرده و در بازار به فروش رفته بودند.

اِی اِم سی پِیسِر که به‌عنوان «اولین خودروی کوچک و کم عرض» تبلیغ و معرفی می‌شد

AMC Pacer
، 1354 ش، داخلی و داشبورد.

نخستین خودرو
اِی اِم سی پِیسِر که به‌عنوان «اولین خودروی کوچک و کم عرض» تبلیغ و معرفی می‌شد، دارای سطوحی بود که حدود 37 درصد آن از شیشه بود و باعث شد که به آن لقب «کاسه ماهی پرنده» بدهند.

ضعف ها اِی اِم سی پِیسِر

ضعف های کلی پِیسِر کمبود کلی قدرت و توان نیرو در خودرو، حداقل ذخیره‌سازی سوخت و نوع مصرف آن بود که باعث می¬شد نتواند با اکثر خودروهای رقیب و حتی محصولات وارداتی رقابت کند، و این امر منجر به نابودی پِیسِر شد. با این حال، می‌توان تغییرات فراوانی در پِیسِر برای بهبود قابلیت های آن را مشاهده کرد هرچند اینها با قیمتی گزاف ایجاد می¬شدند.
اِی¬اِم¬سی پِیسِر الکتریکی

مصرف سوخت ضعیف و جثه ریز و پیکره آن، اِی اِم سی پِیسِر را برای تبدیل شدن به خودرویی الکتریکی گزینه ای ایده آل کرده بود

باتری جلویی تنظیم سرعت

جالب اینجاست که مصرف سوخت ضعیف و جثه ریز و پیکره آن، اِی اِم سی پِیسِر را برای تبدیل شدن به خودرویی الکتریکی گزینه ای ایده آل کرده بود. سازندگان برند خودروهای الکتریکی کلیولند (The Electric Vehicle Associates of Cleveland) مدل Change of Pace را ارائه کردند.

خودروی سفارشی ساخته شده، سوخت تغذیه شده پِیسِر را به دوشاخه برق تبدیل کرد. در سال 1357 ش، یک اِی-اِم¬سی پِیسِر تبدیل شده به پِیسِر الکتریکی به بازار بازگشت. شرکت از اِی اِم سی پِیسِر الکتریکی حدود صد نمونه تولید کرد.
پایان اِی اِم سی پِیسِر

پِیسِر D/L الکتریکی یا چیزی که به عنوان یک خودروی کوچک معرفی شد، به چیزی تبدیل شد که بسیاری آن را خودرویی لوکس و جمع و جور می دانستند.

پیسر در مدلی لوکس و جمع و جور

1358 شَ، اِی اِم سی پِیسِر D/L الکتریکی یا چیزی که به عنوان یک خودروی کوچک معرفی شد، به چیزی تبدیل شد که بسیاری آن را خودرویی لوکس و جمع و جور می دانستند. از سال 1357 ش، AMC یک گزینه D/L را ارائه کرد که در تصویر بالا مشاهده می شود.

این امر از منظر زیبایی‌شناسی، نمای مجللی را به خودرو ساده اضافه کرد که شامل داشبورد چوبی، پارچه مخصوص صندلی و روکش چرخ های منحصر به فردی می شد.

خریداران می‌توانستند در دو سال پایانی تولید آن، یعنی سالهای 1358 و 1360 ش، یک پکیج ویژه را نیز انتخاب کنند که با انتخاب آن ، صندلی‌های چرمی و امکاناتی متعدد، مانند قفل‌های برقی و پنجره‌ها و فرمان دلخواه به خودرو افزوده شد.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار