پیشرانه– تقریباً همه میدانند که سری ۲ اکتیو تورر نزد طرفداران سنتی و عشاق سینهچاک ب ام و خودروی چندان محبوبی نیست و رشد بازار شاسی بلندها در سالهای اخیر از یکسو و افت فروش و کاهش حجم بازار خودروهای MPV از سویی دیگر، باعث شده بود تا زمزمههایی مبنی بر احتمال کنار گذاشته شدن این سری از سبد محصولات ب ام و به گوش برسد.
به گزارش وبسایت خبری «پیشرانه» حالا اما نسل جدید ب ام و سری ۲ اکتیو تورر اینجاست و ظاهراً میزان تقاضا در بازار مینی ون های جمعوجور و لوکس آنقدر بوده تا مدیران ب ام و را برای اعطای شانسی دوباره و حیاتی تازه به سری ۲ اکتیو تورر متقاعد سازد؛ چراکه از زمان معرفی نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۴ تا به امروز، سری ۲ اکتیو تورر بیش از ۴۳۰ هزار نفر خریدار را روانه نمایندگیها و شعب فروش ب ام و کرده است و تحقیقات نشان میدهد که ۸۰ درصد از خریداران این سری، پیشازاین مشتری ب ام و نبودهاند و به بیانی سادهتر، طراحی و عرضه این خودروی MPV و دیفرانسیل جلو علیرغم برخی انتقادات از سوی کارشناسان و طرفداران سنتی ب ام و (نسل اول سری ۲ اکتیو تورر اولین خودروی دیفرانسیل جلو تاریخ ب ام و بهحساب میآمد)، باعث شده تا طیف جدید و نسبتاً گستردهای از خریداران جذب محصولات این برند شوند. علاوه بر اینها، فراموش نکنید که رقیب ابدی – ازلی و اشتوتگارتی ب ام و یعنی مرسدس-بنز نیز هنوز از مدل B-Class خود قطع امید نکرده است. B-Class ازجمله رقبای مستقیم سری ۲ اکتیو تورر محسوب میشود که سومین و جدیدترین نسل آن در سال ۲۰۱۸ توسط مرسدس رونمایی و با مدل ۲۰۱۹ روانه بازار شد.
نسل جدید ب ام و سری ۲ اکتیو تورر بر روی همان پلتفرمی توسعهیافته که پیشازاین مبنای توسعه جدیدترین نسل کراس اوورهای X1 و X2 نیز بوده است و حالا سری ۲ اکتیو تورر جدید در طول، عرض و ارتفاع بدنه، به ترتیب ۳ سانتیمتر بلندتر، ۲ سانتیمتر عریضتر و ۳ سانتیمتر بلندتر از نسل پیشین خود است. همانند شمار زیادی از محصولات جدید ب ام و، در نمای جلوی این خودرو نیز با رشد چشمگیر ابعاد جلوپنجره مواجه هستیم که حالا علاوه بر کارکرد سنتی و همیشگی (خنکسازی و تهویه مجموعه قوای محرکه)، رادارهای ایمنی را نیز در خود جایداده است.
نکته جالبتوجه این است که سری ۲ اکتیو تورر جدید، برخی از جزییات و کلیات در طراحی نمای ظاهری و داخلی را از خودروهای الکتریکی ب ام و به عاریت گرفته است؛ برای مثال دستگیرههای درب خودرو در نمای ظاهری یادآور همین بخش در ب ام و i4 هستند و طراحی مینیمال پنل کاربری و چیدمان جلوداشبورد خودرو نیز کموبیش طراحی همین بخش در ب ام و ix را در ذهن تداعی میکند.
در کنسول میانی دیگر خبری از سلکتور تعویض دنده معروف و متفاوت ب ام و نیست و با سلکتوری مواجهیم که شباهت چشمگیر و غیرقابلانکاری با همین بخش در نسل جدید آئودی A3 دارد. خریداران و مشتریان در این سگمنت همواره انتظار بسیار زیادی از خودروی خود در بحث فضای بار و سرنشینان دارند و طراحان و مهندسان ب ام و نیز از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این انتظارات فروگذار نکردهاند (فراموش نکنید که یکی از اصلیترین دلایل روی آوردن به آرایش دیفرانسیل جلو در نسل اول و دوم سری ۲ اکتیو تورر، تأمین بهترین و بیشترین فضای ممکن برای سرنشینان بوده است).
حجم صندوق بار خودرو در حالت عادی برابر با ۴۷۰ لیتر است که با خواباندن صندلیها، قابلیت افزایش تا حداکثر ۱۴۵۵ لیتر را نیز دارد. البته این آمار و ارقام مربوط به نسخه دیزلی خودرو است (۲۱۸d) و در نسخههای مجهز به قوای محرکه هایبرید خفیف و همینطور نسخههای پلاگین-هایبریدی، این ارقام با کاهش مواجه خواهند شد.
نگاهی به طیف پیشرانههای بنزینی خودرو نسل جدید ب ام و سری ۲ اکتیو تورر خواهیم انداخت که در اقدامی جالبتوجه، همگی به یک سیستم هایبرید خفیف ۴۸ ولتی مجهز شدهاند. سری دو اکتیو تورر در نسخه پایه که با کد ۲۱۸i شناخته میشود، به یک پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر و ۱.۵ لیتری توربوشارژر دار مجهز است که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و قادر است شتاب صفر تا صد حدوداً ۹ ثانیهای را به ثبت برساند. در نسخه میانی خودرو که با کد ۲۲۰i شناخته میشود، خروجی قدرت و گشتاور به ترتیب به ۱۷۰ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتنمتر میرسد که شتاب صفر تا صد ۸.۱ ثانیهای را در پی خواهد داشت؛ اما نسخه ۲۲۳i سری ۲ اکتیو تورر به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو مجهز است که قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۲۱۸ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتنمتر همراه با شتاب صفر تا صد حدوداً ۷ ثانیهای را برای این مینی ون ب ام و به ارمغان خواهد آورد. تنها قوای محرکه دیزلی قابل سفارش برای خودرو اما یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری است که در مدل ۲۱۸d بکار گرفته میشود و حداکثر قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۱۵۰ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتنمتر را در اختیار راننده قرار میدهد. گفتنی است که تمامی این پیشرانهها با یک گیربکس ۷ سرعته و دو کلاچه خودکار جفتوجور میشوند.
دو نسخه مجهز به قوای محرکه پلاگین-هایبرید از این خودرو تحت کدهای ۲۲۵ و ۲۳۰ به بازار عرضه خواهند شد که دراینبین بالاترین تیپ و گرانترین و قدرتمندترین نسخه سری ۲ اکتیو تورر ۲۳۰e xDrive خواهد بود که مجموعه قوای فنی بکار گرفتهشده در آن، خروجی خیرهکنندهای معادل ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۷۷ نیوتنمتر گشتاور را برای این خودرو به ارمغان میآورد. به لطف بهرهمندی از نسل پنجم تکنولوژی eDrive ب ام و، نسخههای پلاگین هایبرید سری ۲ اکتیو تورر تنها با اتکا به پیشرانه الکتریکی قادر به طی کردن مسافتی بالغ بر حداکثر ۷۹ کیلومتر خواهند بود که رقم قابلاعتنایی است.