بازار؛ گروه بورس: در حالی که شاخص کل بورس روز دوشنبه با رشدی بیش از ۲۰ درصدی دوباره وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شد اما دو نماد خودرو و خساپا هنوز بازگشایی نشده اند و تنها دو روز از زمانی که ناظر بورس تعیین کرده فرصت مانده تا این دو نماد بازگشایی شوند.
در حالی که مدیران این دو خودروسازی امیدوار هستند تا در این دو روز باقی مانده ستاد تنظیم بازار میزان افزایش قیمت خودرو را مصوب کند و بعد از آن نماد را دربورس بازگشایی کنند اما هنوز هیچ خبری نیست و پیگیری های خبرنگار بازار هم از مسئولان به این جمله ختم شد که به زودی بازگشایی خواهند شد اما زمان دقیق معلوم نیست. در حال حاضر سهامداران این دو خودروسازان با توجه به رشد نمادهای دیگر گروه خودرو امیدوار هستند که خودرو در محدوده ای مثبت ۲۰ درصد و خساپا در محدوده ای ۳۰ بازگشایی شود یعنی نماد خساپا با قیمت ۲۲۰ تومان به بالا و نماد خودرو هم با قیمت ۲۴۰ تومان به بالا بازگشایی شوند.
نوعی ترس در بازار حاکم است و حتی با وجود اینکه خبر افزایش قیمت خودرو قطعی است و از طرف دیگر در قبال صادرات قطعه امکان واردات خودرو به شرکت ها داده شده با این حال هنوز عده ای نگران آینده بازار هستند و مانند سال گذشته بدون ترس در صف های خرید نمی ایستند
هرچند وضعیت معاملات در روز دوشنبه هم نشان داد که تقاضا برای خرید سهام بیشتر شده و شاید بتوان ادعا کرد که شاخص کل بورس در محدوده حمایتی قرار داد و کمی پایین تر از این برای آن نمی شود متصور بود، با این حال خودرویی ها متعادل معامله شدند و حتی برخی از آنها هم منفی بودند و این مساله نشان می دهد که نوعی ترس در بازار حاکم است و حتی با وجود اینکه خبر افزایش قیمت خودرو قطعی به نظر می رسد و از طرف دیگر در قبال صادرات قطعه امکان واردات خودرو به شرکت ها داده شده با این حال هنوز عده ای نگران آینده بازار هستند و مانند سال گذشته بدون ترس در صف های خرید نمی ایستند.
وضعیت بنیادی دو نماد خودرویی ایران
از نظر بنیادی بر همگان واضح است که صنعت خودروی ایران کاملا زیان ده است زیرا با سیستم قیمت گذاری دستوری مواجه است و سود دلالان و سوداگران بازار خودرو چندین برابر خودروسازان و سهامداران است، حتی برخی از مواقع خودروسازان نمی توانند بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کنند و همه فرایندهای تولید به صورت چکی و معوق انجام می شود و این مساله حکایت از این دارد که بنیاد این دو نماد خودروساز تنها به زمین و دارایی های آنها و تصمیمات دخالتی دولت در بازار و قیمت وابسته هستند و نمی توانند روی سودسازی تولید حساب بازکنند، مساله ای دیگری که وجود دارد این است که این دو نماد سال ۹۸ برای اینکه از شرایط ورشکستی قانون تجارت خارج شود افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را انجام داده اند و بنابراین امتیاز تجدید ارزیابی با درصد بسیار بالا را هم اکنون ندارد و تنها عاملی که می تواند بازار سهام خودرو را با روندی مثبت روبرو کند افزیش قیمت خودرو و کم کردن فاصله شرکتی و بازار و نیز سیاست گذاری در مسیر افزایش تولید است.
در هفته های اخیر مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که تولید و عرضه ۷ مدل جدید خودرو برای سال آینده در نظر گرفته اند که این مساله می تواند علاوه بر افزایش تیراژ تولید به سودسازی شرکت هم کمک کند، هرچند این مساله منوط به عدم کارشکنی دستگاه های دولتی برای قیمت گذاری دستوری است
در هفته های اخیر مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که تولید و عرضه ۷ مدل جدید خودرو برای سال آینده در نظر گرفته اند که این مساله می تواند علاوه بر افزایش تیراژ تولید به سودسازی شرکت هم کمک کند، هرچند این مساله منوط به عدم کارشکنی دستگاه های دولتی برای قیمت گذاری دستوری منوط است. این مسیر از سوی دیگر خودروساز دولتی هم دنبال شده و پیش بینی می شود افزایش تولید ۲۰ تا ۴۰ درصدی محقق شود، بنابراین سهامداران به این دو مقوله توجه دارند حالا باید دید که در نخستین گام یعنی افزایش قیمت خودرو دولت چقدر انعطاف پذیر خواهد بود.
از نظر تکنیکالی هم نماد خساپا قبلا از متوقف شدن سیگنال مثبت اندیکاتور مک دی را داشته اما از نظر «آر اس آی» و کامودیتی موقعیت مناسبی قرار نداشته، با این حال با توجه به اینکه این نماد بزرگ بازار در سه ماهه گذشته با وجود تورم ها افتی ۱۳ درصدی داشته و در یکساله هم بازدهی بیش از ۳۰ درصد منفی داشته لذا به نظر می رسد با بازگشایی رشد قیمت حداقل ۳۰ درصدی خواهد داشت.
همچنین نماد خودرو در حال حاضر از نظر تکنیکالی شرایط مشابه با خساپا دارد، به عبارت دیگر سیگنال مثبت مک دی صادر شده، اما از نظر کامودیتی و آر اس آی موقعیت خیلی مناسبی ندارد و تنها یک سیگنال خبری مانند افزایش قیمت خودرو می تواند آنها را به محدوده های مقاومتی بعدی بکشاند. این نماد هم در سه ماهه گذشته ۶ درصد و در یک ساله ۴۸ درصد افت قیمت داشته است.
اگر دو خودروساز با حمایت حقوقی ها بازگشایی شوند می توانند از مقاومت های بعدی یعنی سقف نخستین کندل عبور کنند اما با توجه به وضعیت معاملات اخیر گروه خودرو این دو نماد در همان محدوده رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی و در زیر کندل بازگشایی خواهند شد و اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع در روزهای بعد از بازگشایی بورس با یک نوسان معامله خواهد شد
یکی از برنامه هایی که دو خودروساز امیدوار بودند اجرایی شود و به واسطه آن زیان فروش محصولات آنها کاهش یابد، عرضه خودرو با مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا بود که براساس آن مقرر شده ایران خودرو نخستین محصولات گروه بهمن را از این طریق عرضه کند و همین مساله باعث شده که نماد خبهمن هم در چند هفته اخیر معاملات پرتراکنشی را داشته باشد، البته نماد خپارس نماد وابسته به گروه سایپا در روزهای اخیر متوقف بوده و نتوانسته در این گروه و در غیاب دو غول خودرویی میدان داری کند، بنابراین در دو هفته اخیر سرگردانی هایی هم در گروه خودرویی وجود داشته زیرا خاذین دیگر نماد گروه سایپا نتوانسته نماینده خوبی برای این گروه باشد و به نوعی لیدری گروه سایپا را به خوبی مدیریت نکرد، اما در گروه ایران خودرو دو نماد خبهمن و خگستر نقش مهمی در لیدری گروه و حتی بازار داشتند و شاید اگر حقوقی خاذین عرضه های آبشاری از اواخر هفته گذشته آغاز نمی کرد می توانست در غیاب خساپا نماینده این گروه باشد و مانع از تشکیل صف های فروش در ابتدای هفته جاری باشد، حالا باید دید آیا دو خودروساز با حمایت حقوقی ها می توانند از مقاومت های بعدی یعنی سقف نخستین کندل عبور کنند یا در همان محدوده رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی و در زیر کندل بازگشایی خواهند شد؟ اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع در روزهای بعد از بازگشایی بورس با یک نوسان معامله مواجه خواهد شد.