اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشینآلات تهران با ارسال نامهای به سرپرست سازمان وزارت صمت، خواهان مهلتی ۵ ماهه برای ثبت نام و اخذ کد رهگیری شد.
به گزارش قطعات خودرو، طبق آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف اخذ و نصب شناسه رهگیری برای عرضه قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه و همچنین تعیین تکلیف قطعات یدکی و مصرفی فاقد شناسه رهگیری در سطح بازارها و انبارها، صنف لوازم یدکی با توجه به محدودیت زمانی برای ثبت کالاهای خود در سامانه جامع تجارت وزارت صمت، با مشکلات زیادی مواجه شد.
عدم آشنایی فروشندگان و عرضه کنندگان لوازم یدکی و البته زمانبر بودن فرآیند دریافت کد رهگیری، موجب شد تا بسیاری از فروشندگان بدون شناسه رهگیری اقدام به فروش کنند و بر طبق قانون مصوب، کالای بدون کد رهگیری قاچاق محسوب میشود.
به همین دلیل در نامه اتحادیه به وزارت صمت آمده است: در اولین قدم در شروع فرآیند ثبت نام و اخذ کد رهگیری، این اتحادیه اقدام به ایجاد میز خدمت سامانه جامع تجارت نموده و پس از آموزشهایی که از طرف ادمین سامانه در استان تهران به کارمند این اتحادیه داده خواهد شد، اعضای صنف میتوانند کلیه خدمات لازم برای اجرای این طرح را از این میز دریافت کنند.
در این نامه همچنین آمده: همانطور که در جلسه مورخه 28/01/1401 در محل اتحادیه مطرح شد کلیه اعضایی که به دلیل اینکه سفارشات خود را از طریق تولید کنندگان صنفی تامین میکنند و یا اعضایی که فاکتور خرید از گذشته دارند و یا اساسا به هر دلیلی کالایی در انبارهای خود دارند که قابلیت پیدا کردن وارد کننده و یا تولید کننده آن را ندارند آمادگی کامل دارند که لیست موجودی خود را جهت اخذ شناسه رهگیری اعلام و با تایید اتحادیه برای سازمان صمت استان تهران ارسال نمایند.
در نامه ارسالی اتحادیه ضمن تشریح فرآیند زمانبر ثبت کالا، از وزارت صمت مهلت ۵ ماهه تا تاریخ 31/06/1401 خواسته شده تا این اتحادیه بتواند با آرامش و بدون وارد کردن هرگونه شوکی به بازار، طرح مدیریت و اجرا شود.
همچنین در این نامه تاکید شده کوچکترین شوکی به نظام تامین و توزیع قطعات یدکی باعث کمبود و بالا رفتن قیمتها خواهد شد.