افزایش تولید خودروی ۲ برابری باعثشده خودروسازان از مشتریان درخواست کنند با مراجعهی حضوری نسبت به تحویل خودروی خود اقدام کنند. این خبری بود که در رسانهها دیده میشد در حالی که قیمتها همچنان در بازار خودرو غیرمنطقی است.
در ابتدای دولت سیزدهم، صنعت خودروی کشور وضعیت نامطلوبی داشت بهگونه ای که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ عملا تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه افت کرده بود و پدیده تولید ناقص و انباشتهشدن خودروها در پارکینگ خودروسازان به عارضهای مزمن در صنعت خودروی کشور تبدیل شد.
افت کیفی در بخش تولید صنعت خودرو، محصولات انبارشده در پارکینگ خودروسازان، افزایش بدهی خودروسازان به زنجیره تامین و همچنین تقاضای انباشتهشده در بازار خودروی کشور از چالشهای این صنعت بود که عرضهی غیرشفاف و قطره چکانی خودرو به بازار را به همراه داشت و باعث شد قرعهکشی پیدا کند و بازار خودرو به جولانگاهی برای سوداگری تبدیل شود.
آخرین اخبار در مورد تولیدات خودرو در تیرماه ۱۴۰۲ با تیتر “سایه رشد ۱۹.۳ درصدی تامین برق برای صنعت خودرو ۲۶.۶ درصد افزایش داشته” منتشر شد، با طراحی برنامه که با تحول صنعت خودروی کشور و اجرای گام نخست آن یکی از بالاترین رشدهای تولید در صنعت خودروی کشورمان محقق شد.
در چنین شرایطی بسیاری از ظرفیتهای معطل در سایتهای تولید خودروسازان بهرهبرداری شد، جلوی تولید خودروی ناقص گرفته و در عرضه خودرو نیز با اجرای طرح سامانه یکپارچه نوبت دهی ،شفافیت لازم برای مدیریت تقاضا در حوزه خودرو فراهم آمد. ایجاد سامانه یکپارچه عرضه خودرو، نزدیکشدن قیمت خودرو به نرخهای سال گذشته و سهم ۱۵ درصدی خودروسازان خصوصی از تولید، از اقدامات مهم در این مدت هستند.
به گزارش وزارت صمت، رشد تولید در سال۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خود رشد ۳۹ درصدی را نشان میدهد و به جرات میتوان گفت که تولید بالغ بر یک میلیون و نهصد و ۴۴ هزار و ۱۴۸ دستگاه خودرو از جمله دستاوردهای مهم دولت در طی دوسال اول فعالیت خود بوده است.
روند روبهرشد تولید و عرضه خودرو در کشور باعث گردیده تا علارغم تحریمهای اعمالشده در این حوزه ایران در سال ۲۰۲۲ در رتبه چهاردهم تولید خودرو در جهان قرار بگیرد. این حرکت در سال جاری نیز ادامه یافت به نحوی که آمار و ارقام ارائهشده از سوی وزارت صمت حکایت از آن دارند که در چهار ماه ابتدایی سال جاری تولید انواع خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است به نحوی که در ۴ ماه ابتدای سال گذشته در مجموع ۳۴۰ هزار نوع خودرو تولید شده بود که با توجه به رشد ۳۰ درصدی تولید انواع خودرو در ۴ ماه ابتدای امسال به ۴۲۲ هزار و ۶۸۶ دستگاه افزایش یافت.
با استناد به این آمار و ارقام می توان ادعا کرد که تولید خودروی سواری در چهار ماههی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۷ درصدی را به ثبت رسانده و تولید وانت بار ۵۲ درصد رشد را نشان میدهد. از سوی دیگر تولید ون ۶۰ درصد، تولید مینی بوس و میدل باس ۲۵ درصد و کامیون و کامیون کشنده ۷۷ درصد رشد داشته است.
با همه ی این تفاسیر از اقدامات مهم در حوزه رشد تولیدات خودرو و رفع چالشهای گذشته، مهمترین نکته در صنعت خودروسازی کشور آن است که اگرچه تولید خودرو در حال افزایش است اما همچنان نیمی از خانوارهای ایرانی فاقد هر گونه خودروی شخصی هستند و قیمت خودرو نیزهمچنان بعد غیرمنطقی خود را حفظ کرده است.