جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

افزایش دو برابری هزینه طرح ترافیک برای تاکسی‌های آنلاین «پلاک شهرستان»

افزایش دو برابری هزینه طرح ترافیک برای تاکسی‌های آنلاین «پلاک شهرستان»: چالش‌ها و ابهامات

هزینه ورود تاکسی‌های آنلاین با پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک تهران طبق تصمیم اخیر شورای شهر، دو برابر سایر خودروها شد. این مصوبه، اگرچه به ظاهر محدودکننده به نظر می‌رسد، اما سه ابهام اصلی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. مهم‌ترین این ابهامات معافیت پلاک‌های شهرستان از جرایم طرح ترافیک است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که تغییر عوارض طرح ترافیک نمی‌تواند مشکلات ناشی از حضور این خودروها در شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران را حل کند. همچنین، احتمال انتقال بار هزینه‌ای اضافی به دوش شهروندان تهرانی به‌عنوان مسافران این تاکسی‌ها وجود دارد.

تاکسی‌های آنلاین و چالش طرح ترافیک

طبق گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای‌اقتصاد، شورای شهر تهران روز گذشته مصوبه‌ای برای افزایش دوبرابری عوارض طرح ترافیک برای تاکسی‌های آنلاین با پلاک شهرستان برای سال آینده تصویب کرد. بر اساس بررسی‌ها، حداقل ۳۰ درصد از خودروهای فعال در سامانه‌های آنلاین، پلاک شهرستان دارند. اخیراً آمار منتشر شده از دوربین‌های ترددشمار در تهران نیز نشان می‌دهد که حدود ۲۸ درصد از خودروهای شهر تهران پلاک شهرستان دارند. در چنین شرایطی، مصوبه شورای شهر برای دریافت عوارض بیشتر از این خودروها، به‌منظور کاهش یا کنترل حضور آنها در تهران وضع شده است، اما این تصمیم با چند چالش روبرو است.

چالش‌های تصمیم جدید شورای شهر

  1. بار اقتصادی و معیشتی برای ساکنان حومه: بخش بزرگی از رانندگان تاکسی‌های آنلاین که پلاک شهرستان دارند، روزانه به تهران تردد می‌کنند. تصمیم شورای شهر برای وضع عوارض دوبرابری ممکن است هزینه‌های این گروه را افزایش دهد و چالش‌های اقتصادی و معیشتی برای آنها ایجاد کند.
  2. افزایش هزینه حمل‌ونقل برای تهرانی‌ها: با افزایش هزینه‌های رانندگان تاکسی‌های آنلاین، به احتمال زیاد این هزینه‌ها به مسافران منتقل خواهد شد. با توجه به ضعف شدید حمل‌ونقل عمومی، بسیاری از شهروندان به تاکسی‌های آنلاین مراجعه می‌کنند. این تصمیم می‌تواند هزینه حمل‌ونقل در تهران را برای شهروندان افزایش دهد.
  3. ضعف در نظارت و کیفیت خدمات: بسیاری از شهروندان از کیفیت و هزینه‌های تاکسی‌های آنلاین ناراضی هستند. افزایش هزینه‌ها ممکن است وضعیت خدمات این سامانه‌ها را بدتر کند و مشکلات موجود در بازار تاکسی آنلاین را تشدید نماید.

ملاحظه در مورد جرایم طرح ترافیک

یکی از ابهامات بزرگ این تصمیم این است که آیا خودروهای پلاک شهرستان از جرایم طرح ترافیک معاف خواهند ماند؟ گفته می‌شود که سیستم اعلام خلافی طرح ترافیک تنها برای معاملات در محدوده شهر تهران اعمال می‌شود. در صورتی که این موضوع درست باشد، احتمالاً ایراداتی در سیستم اجرایی این مصوبه وجود دارد که باید اصلاح شود.

تصمیمات جدید شورای شهر در مورد خودروهای پلاک شهرستان

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، در توضیح جزئیات این مصوبه گفت: بر اساس این تصمیم، اگر خودرویی در طول ماه یک تا سه روز وارد طرح ترافیک شود، افزایش هزینه نخواهد داشت. اما در صورت تردد بیش از سه روز، عوارض به‌صورت تدریجی افزایش می‌یابد و اگر تردد خودروها بیشتر از ۱۰ روز باشد، عوارض دو برابر می‌شود.

چشم‌انداز بهبود حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا

در همین جلسه، تشکری هاشمی نسبت به وضعیت آلودگی هوا اعتراض کرد و تقویت حمل‌ونقل عمومی را به‌عنوان راهکار اصلی حل این مشکل معرفی کرد. وی تاکید کرد که از این پس باید بررسی شود که آیا برنامه‌های مدیریت ترافیک در سال ۱۴۰۴ قادر به کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی هستند یا خیر.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار