علی جدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره تصمیم وزارت صمت مبنی بر افزایش کارخانهای قیمت خودرو، گفت: خودروسازان و وزارت صمت راحتترین روش یعنی افزایش قیمت خودرو را انتخاب کنند زیرا معتقدند با افزایش قیمت، خودروساز تیراژ تولید را بیشتر کرده و در ادامه با رشدتولید و عرضه به بازار قیمتها تعدیل میشود حال آنکه این روش موجب پیچیدهتر شدن مشکل خواهد شد و منطقی نیست.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خودروسازی هزینه نیروی انسانی 7 درصد و هزینههای مالی 12 درصد است، افزود: باید بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو را جای دیگری جستجو کرد زیرا هزینه تولید برخی قطعه سازیها-که به نوعی انحصاری هستند-بسیار بالاست.
زیان انباشته خودرو با افزایش قیمت کارخانهای خودرو برطرف نمیشود
وی اضافه کرد: زیان انباشته خودرو با افزایش قیمت کارخانهای خودرو برطرف نمیشود زیرا قطعهسازان، بهای قطعه را مجدد افزایش میدهند. برای رفع مشکلات موجود در این حوزه در وهله نخست باید اصلاح ساختار و رقابت شکل گیرد و التهاب بازار رفع شود سپس تصمیمات اساسی اخذ شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در شرایطی که تقاضا در حوزه خودرو بسیار بوده اما عرضه چندانی در بازار خودرو صورت نمیگیرد، افزایش قیمت خودرو مشکلی را رفع نمیکند، ادامه داد: این موضوعات موجب شد که مجلس با تصویب واردات مدیریت شده خودرو، زمینه ساماندهی بازار را فراهم کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بطور مثال اگر 50 هزار خودرو وارد کشور شود، بازار ساماندهی شده و رقابت شکل میگیرد، تصریح کرد: با وضعیت فعلی نه تنها هر تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو مشکلی از خودروسازان را حل نمیکند بلکه از آنجا که تولید به میزان عرضه نیست، گرانی خودرو در کارخانه به بازار منتقل میشود