جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

امید خریداران به کاهش قیمت خودرو

ه گزارش خبرنگار مهر، بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از بازار خودرو نشان می‌دهد که بنیان کنونی در بازار بر پایه «انتظار» استوار است. خریداران اگرچه در بازار حضور دارند اما منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و برای خرید دست نگه داشته‌اند. از آن طرف فروشندگان که معامله چندانی انجام نمی‌دهند منتظر ثبات قیمت‌ها هستند تا مصرف کنندگان به خرید ترغیب شوند.

خریداران عقب نشسته‌اند

حسین سالک یکی از خریداران که برای ارزیابی قیمت‌ها به بازار آمده بود، به خبرنگار مهر گفت: قیمت‌ها در بازار خودروهای صفر بالاست و تفاوت فاحشی با قیمت کارخانه دارد. من چند مرتبه در قرعه کشی خودروسازان ثبت نام کردم اما قرعه به نام من نیفتاد.

وی افزود: از همین رو حدود یک ماه است که به دنبال خرید خودرو از بازار هستم؛ اما هر بار که به بازار می آیم اکثر فعالان بازار می‌گویند با توجه به نزدیک بودن اجرایی شدن توافق برجام و استقرار دولت جدید، منتظر کاهش قیمت‌ها بمان. امروز هم یکی از فروشندگان معتقد بود که از روز سه شنبه به بعد قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد.

خرید و فروش خودروهای کارکرده هم در انتظار برای کاهش قیمت‌ها، تقریباً بدون معامله است و مردم صرفاً قیمت‌ها را ارزیابی می‌کنند.

امیرحسین علوی که قصد فروش خودروی خود را دارد، به خبرنگار مهر گفت: از اوایل خرداد ماه به دنبال فروش خودروی خود هستم اما هر کسی زنگ می‌زند فقط قیمت می‌پرسد.

وی افزود: چند نفری هم قصد خرید داشتند اما در نهایت با اعلام اینکه احتمال شکسته شدن قیمت‌ها وجود دارد، از خرید منصرف شدند و خرید را به هفته‌های آتی موکول کردند.

وضعیت قیمت‌ها در بازار

بررسی وضعیت قیمت‌ها نیز حکایت از آن دارد که اگرچه معاملات خاصی در بازار صورت نمی‌گیرد اما استفاده از لفظ صعودی یا نزولی برای بازار درست نیست؛ چرا که قیمت خودروهای پرتیراژ ایران خودرو در بازار روند افزایشی و قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا کاهش نسبی داشته است.

عمده خودروهای گروه خودروسازی ایران خودرو طی یک ماه گذشته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در بازار رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در ۲۳ خرداد ماه ۱۹۳ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۱۹۹ میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۲۳ خرداد ماه ۲۱۰ میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به ۲۱۱ میلیون تومان رسیده است.

قیمت دنا معمولی ۲۳ خرداد ماه ۲۷۵ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۲۸۴ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۳۲ میلیون تومان به ۲۳۶ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت تیبا از ۱۲۷ میلیون تومان در ۲۳ خرداد ماه به ۱۲۹ میلیون تومان در ۶ خرداد ماه رسیده است.

اما قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا شاهد افت نسبتی قیمت در بازار بوده است به طوری که قیمت کوییک دنده‌ای از ۱۵۱ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان، ساینا از ۱۴۵ میلیون به ۱۴۳ میلیون تومان رسیده است؛ اما قیمت سایپا ۱۱۱ از ۱۳۳ میلیون به ۱۳۴ میلیون تومان افزایش یافته و تیبا دو روی ۱۳۷ میلیون تومان ثابت مانده است.

خودرو (مدل ۱۴۰۰)قیمت (۶ تیر ۱۴۰۰)قیمت (۲۳ خرداد ۱۴۰۰)قیمت (۳ خرداد ۱۴۰۰)
سمند LX۱۹۹ میلیون تومان۱۹۳ میلیون تومان۱۸۳ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX۲۰۰ میلیون تومان۱۹۸ میلیون تومان۱۸۹ میلیون تومان
پژو پارس۲۳۶ میلیون تومان۲۳۲ میلیون تومان۲۱۸ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲۲۱۱ میلیون تومان۲۱۰ میلیون تومان۱۹۸ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵۲۵۸ میلیون تومان۲۵۸ میلیون تومان۲۵۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک۳۸۵ میلیون تومان۳۹۷ میلیون تومان۳۸۸ میلیون تومان
رنو تندر ۹۰ E۲۳۳۵ میلیون تومان۳۳۳ میلیون تومان۳۲۳ میلیون تومان
رانا پلاس۲۲۲ میلیون تومان۲۲۲ میلیون تومان۲۲۱ میلیون تومان
دنا معمولی۲۸۴ میلیون تومان۲۷۵ میلیون تومان۲۶۷ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱۱۳۴ میلیون تومان۱۳۳ میلیون تومان۱۲۸ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱۱۲۱ میلیون تومان۱۱۹ میلیون تومان۱۱۲ میلیون تومان
ساینا۱۴۳ میلیون تومان۱۴۵ میلیون تومان۱۴۳ میلیون تومان
تیبا۱۲۹ میلیون تومان۱۲۷ میلیون تومان۱۲۵ میلیون تومان
تیبا ۲۱۳۷ میلیون تومان۱۳۷ میلیون تومان۱۳۳ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای۱۵۰ میلیون تومان۱۵۱ میلیون تومان۱۵۰ میلیون تومان

عاقبت نامشخص صنعت خودرو

به گزارش مهر، این وضعیت قیمت‌ها در بازار و تفاوت فاحش با قیمت کارخانه و البته عدم تمایل مردم به خرید، در حالیست که خودروسازان از حدود دو ماه پیش در حال رایزنی و برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس برای آزادسازی قیمت هستند.

خودروسازان پیشنهاد کرده‌اند که شیوه قیمت گذاری خودرو آزاد شود؛ به شکلی که خودروهای عمومی (خودروهایی که عموم مردم چه در بخش کم‌درآمد و چه با درآمد متوسط جامعه استفاده می‌کنند)، با فرمول بهای تمام شده و در نظر گرفتن حداقل ۵ درصد سود با تأیید و نظارت وزارت صمت و خودروهای اختصاصی (که همان خودروهای اختصاصی یا لوکس تولید داخل هستند که مشابه خارجی هم در جامعه دارند و خودروهای نسبتاً گران‌قیمت محسوب شده و دارای مشتریان خاص هم هستند) با پیشنهاد هیئت مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار تعیین شود. همچنین از آن طرف نیز واردات خودرو بلامانع اعلام شود.

البته با توجه به عودت طرح تحول صنعت خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از صحن به کمیسیون، باید منتظر ماند و دید در نهایت برای بازار خودرو کدام طرح اجرایی می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار