تاریخ خودرو : چاک یگر دیوار صوتی را شکست

چاک یگر دیوار صوتی را شکست. در ظاهر فاصله‌ای از دنیای خودرو است، اما با این وجود بسیار شگفت‌انگیز است زیرا یاز هم پای سرعت در میان است. در روز 21 مهر ماه در سال 1326 خورشیدی برابر با روز 14 اکتبر در سال 1947 میلادی، خلبان جنگ جهانی دوم، چاک یگر نخستین کسی بود که سریع‌تر از سرعت صوت پرواز کرد. یگر پس از اینکه پس از پایان جنگ خلبان آزمایشی شرکت هواپیماسازی بل شد، خود را در صندلی داغ دید. هواپیمای آزمایشی موشکی بل اکس-1 به زودی یگر را وارد کتاب رکوردها کرد. اکس-1 توسط یک هواپیمای بی-29 بر فراز دریاچه راجرز درای در کالیفرنیای جنوبی به بیست و پتج هزار پا (7620 متر) هدایت می شد. اکس-1 دستکم تا 35000 پا (10668 متر) اوج گرفت و از سرعت 662 مایل در ساعت (11065.15 کیلومتر در ساعت) فراتر رفت، یعنی دو مایل در ساعت (3.21 کیلومتر در ساعت) سریعتر از دیوار صوتی در آن ارتفاع. او نخستین کسی بود که دیوار صوتی را در پرواز همسطح شکست. او به حرفه خود در نیروی هوایی ادامه داد و در سال 1353 ش (1974 م) با درجه سرتیپی بازنشسته شد.

آغاز چاک یگر 

بسیار شگفت‌انگیز است زیرا یاز هم پای سرعت در میان است

چاک یگر دیوار صوتی را شکست. در ظاهر فاصله‌ای از دنیای خودرو است، اما با این وجود بسیار شگفت‌انگیز است زیرا یاز هم پای سرعت در میان است. در روز 21 مهر ماه در سال 1326 خورشیدی برابر با روز 14 اکتبر در سال 1947 میلادی، خلبان جنگ جهانی دوم، چاک یگر (Chuck Yeager) نخستین کسی بود که سریع‌تر از سرعت صوت پرواز کرد. یگر پس از اینکه پس از پایان جنگ خلبان آزمایشی شرکت هواپیماسازی بل (Bell Aircraft Company) شد، خود را در صندلی داغ دید. هواپیمای آزمایشی موشکی بل اکس1 (X-1) به زودی یگر را وارد کتاب رکوردها کرد.

فراتر از همه سرعت ها

اکس-1 اوج گرفت و از سرعت 662 مایل در ساعت (11065.15 کیلومتر در ساعت) فراتر رفت

اکس1 توسط یک هواپیمای بی-29 (B-29) بر فراز دریاچه راجرز درای (Dry Lake) در کالیفرنیای جنوبی (Southern California) به بیست و پتج هزار پا (7620 متر) هدایت می شد. اکس1 دستکم تا 35000 پا (10668 متر) اوج گرفت و از سرعت 662 مایل در ساعت (11065.15 کیلومتر در ساعت) فراتر رفت، یعنی دو مایل در ساعت (3.21 کیلومتر در ساعت) سریعتر از دیوار صوتی در آن ارتفاع. او نخستین کسی بود که دیوار صوتی را در پرواز همسطح شکست. او به حرفه خود در نیروی هوایی ادامه داد و در سال 1353 ش (1974 م) با درجه سرتیپی بازنشسته شد.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *