جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

توسعه بخش فولاد برای صنعت خودرو ضروری است

دنیای اقتصاد – سیدرضا فاطمی‌‌امین، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های خود برای چهار سال پیش رو افزایش تولید خودرو و رسیدن به تولید ۳میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ را در دستور کار قرار داده است.

اما با توجه به شرایط موجود در صنعت خودرو شاید تحقق این هدف کمی ‌دشوار بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر، افزایش تقاضا و تامین مواد اولیه مورد نیاز باشد.

در واقع تامین مواد اولیه پاشنه آشیل توسعه در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو محسوب می‌شود به همین دلیل اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال توسعه و افزایش تولید در صنعت خودرو است باید برای تامین مواد اولیه نیز برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

این در حالی است که  کشورهای دیگر دنیا برای توسعه صنعت خودرو بخشی از نیاز خود را از طریق واردات مواد اولیه تامین می‌کنند، در واقع لزومی ‌ندارد برای توسعه یک صنعت صفر تا صد مواد اولیه مورد نیاز را در داخل کشور تولید کرد، اما این موضوع برای ایران کمی ‌متفاوت است.

وضع تحریم‌های ظالمانه علیه کشور توانست واردات بسیاری از مواد مورد نیاز را سخت کرده و شاید با دور زدن تحریم در نهایت با افزایش قیمت تمام شده مواجه شویم. این در حالی است که خزانه ارزی کشور نیز با کمبود مواجه بوده و نمی‌توان ارز زیادی به موضوع واردات اختصاص داد و در بسیاری از حوزه‌ها تخصیص ارز برای واردات زمانبر و با مشکلاتی همراه است.

در نتیجه تنها گزینه مانده روی میز، تولید مواد اولیه در داخل کشور است که می‌تواند توسعه هرچه بیشتر در صنایع مختلف را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل تامین مواد اولیه صنعت خودرو در داخل کشور که در راس آن فولاد قرار دارد در دستور کار قرار گرفت.

در واقع نقطه مشترک صنعت فولاد و خودروسازی در چنین شرایطی پررنگ‌تر از گذشته شد و تولید ورق‌های مورد نیاز صنعت خودرو در دستور کار فولادسازان به ویژه فولاد مبارکه قرار گرفت.

خودروسازی از سه بخش اصلی بدنه‌سازی، رنگ و مونتاژ تشکیل می‌شود و با توجه به اهمیت بدنه در خودرو، بیشترین ماده مورد استفاده این صنعت، فولاد است.

اما در آن سوی ماجرا صنعت فولاد که در تلاش برای تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی از جمله صنعت خودرو و لوازم خانگی است به دلیل محدودیت‌های برقی اعمال شده در تابستان با ضرر و زیان بسیار همراه شد و بخشی از تولید تحت تاثیر قرار گرفت و البته فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در کشور با شروع محدودیت‌های برقی این اطمینان را به خودروسازان داد که هیچ اختلالی در تامین ورق مورد نیاز آنها ایجاد نخواهد شد، اما قیمت‌ها با توجه به آنکه متاثر از قیمت‌های جهانی و ارز است ممکن است با نوساناتی همراه باشد. از سوی دیگر راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲  این مجموعه نیز می‌تواند به کمک نیاز صنعت خودرو آمده و نقش مهمی ‌در تولید هدف‌گذاری شده ایفا کند.

صنعت خودروی کشور مبتنی بر فولاد است در نتیجه توسعه این صنعت ارتباط مستقیم با توسعه صنعت فولاد و تولید ورق‌های باکیفیت خودرویی دارد.

اگر صنعت خودرو به دنبال حضور در بازارهای جهانی است باید کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهد، این در حالی است که عمده کیفیت یک خودرو در نگاه اول به ورق فولادی به کار رفته و رنگ آن باز می‌گردد.

به همین دلیل توسعه صنعت فولاد و حرکت به سمت افزایش تولید ورق‌های خودرویی با استانداردهای جهانی می‌تواند قدرت رقابت‌پذیری این صنعت را در بازارهای جهانی افزایش دهد.

نباید فراموش کرد صنعت فولاد نیز برای توسعه و افزایش تولید نیازمند تامین زیرساخت‌ها و ارز خواهد بود. خوشبختانه حضور پررنگ این صنعت در بازارهای صادراتی در سال‌های اخیر بخشی از نیاز ارزی را برای طرح‌های توسعه تامین کرده است اما متاسفانه چالشی همچون برق و کمبود سنگ‌آهن برای سال‌های پیش رو می‌تواند تولید را تحت تاثیر قرار دهد. درنتیجه وزارت صمت به موازات توسعه صنعت خودرو باید موانع موجود در مسیر توسعه صنعت فولاد را از میان بردارد. درواقع توسعه صنعت خودرو به طور مستقیم وابسته به صنعت فولاد است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار