ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه واردات خودرو ابزاری برای کنترل عرضه و رفع انحصار در بازار خودرو است، گفت: در شرایطی که تولید کنندگان داخلی میزان عرضه مورد نیاز را نتوانند متناسب با نیاز بازار خودرو داشته باشند، میتوانیم از ابزار واردات خودرو استفاده کنیم.
او در خصوص مزایای آزادسازی واردات خودرو، بیان کرد: واردات میتواند پیامدهایی مانند کنترل عرضه و کنترل قیمت ها و همچنین افزایش کیفیت محصولات داخلی را به همراه داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به معایب آزادسازی واردات خودرو، گفت: نکته ای که در واردات خودرو باید توجه کنیم، این است که در تمام تصمیم گیری ها تولید داخلی کشور را باید محور تصمیم گیری قرار دهیم و نباید در هیچ شرایطی به تولید داخل کشور لطمه وارد شود.
خلخالی در خصوص تامین ارز مورد نیاز واردات، از محل ارز بدون منشا گفت: باید به این نکته توجه کرد که این موضوع تا به حال در کشور تجربه نشده و می تواند چالش های مختلفی را به همراه داشته باشد.
او ادامه داد: به طور مثال؛ تامین ارز بدون منشا از محل رمز ارزها، می تواند تقاضای رمز ارزها را افزایش دهد و رمز ارزهایی مانند بیت کوین که در داخل کشور ما قواعد و قاعده گذاری درستی ندارد، از روش های غیر قانونی تامین شوند و بخش های مختلف کشور مانند بخش انرژی را با چالش هایی رو به رو کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص رفع انحصار خودروسازان، گفت: واردات می تواند ابزار مناسبی برای رفع انحصار باشد، اما بهتر است از ابزار متناسب تری استفاده کرد که می تواند حمایت از خودروسازان در بخش خصوصی باشد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: امروز در بخش خصوصی کشور خودروسازان متعددی را داریم که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت قاعده گذاری درستی در خصوص آنها انجام دهد و حمایت صحیحی در خصوص آنها انجام شود، می تواند سالانه ۳۰۰ هزار خودرو تولید کنند.
او در پایان گفت: اگر ۴ تا پنج خودروساز بخش خصوصی داشته باشیم، می توانیم یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال تولید داشته باشیم.