جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

حرف‌های تازه سدان کلاس B سایپا؛ ساینا S» دوشادوش «شاهین» بازارگشایی می‌کند

به گزارش سایپانیوز به نقل از روزنامه دنیای خودرو، خودروسازان داخلی اکنون محصولات جدیدی مانند شاهین و تارا را به‌بازار معرفی کرده‌اند که در میان مدل‌های عرضه‌شده از سوی آن‌ها پرچمدار محسوب می‌شوند. اما هریک از خودروسازان، محصولات ارتقایافته دیگری نیز دارند که دوشادوش مدل‌های پرچمدارشان در بازار حرکت می‌کنند. خودروهایی همچون دناپلاس و راناپلاس در ایران‌خودرو و محصولاتی مانند ساینا اس و کوییک اس در سایپا را ازجمله این محصولات می‌توان به‌حساب آورد. درهمین راستا، گروه خودروسازی سایپا طی دو سال گذشته خودروهای باکیفیتی را با رده‌های مختلف قیمتی و کلاس‌های متفاوت و متنوع، تولید و روانه بازار کرده است تا ضمن پاسخگویی به‌نیازها و خواسته‌های مشتریان، رضایت آن‌ها را نیز جلب کند.

ساینا از نوع S

 ساینا S که فیس‌لیفت ارتقایافته‌ای از نسخه پایه این خودرو به‌حساب می‌آید، علاوه‌بر بازطراحی جلوپنجره، سپرها، ورودی هوای جلو، چراغ‌های عقب و الگوی درِ صندوق‌عقب، به‌امکانات و تجهیزاتی همچون دی‌لایت (چراغ روشنایی روز)، چراغ بدرقه، سیستم تهویه نیمه‌اتوماتیک با نمایشگر دیجیتال، فرمان دی‌کات، صفحه کیلومتر جدید، استاندارد محافظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده (GSI) و ترمز کمکی BA مجهز است. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، سیستم صوتی بلوتوث‌دار MP3 و USB با چهار باند، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS، EBD، کامپیوتر سفر، دکمه صندوق‌پران روی ریموت‌کنترل، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و… اشاره کرد.

سیستم ترمز کمکی یا دستیار ترمز (BA) فارغ از میزان فشردن پدال گاز از سوی راننده، بر اساس میزان سرعت خودرو بر فشار روغن ترمز می‌افزاید تا فشار وارده بر ترمزها بیش‌تر شود و مسافت توقف خودرو بسیار کمتر از زمانی باشد که خودرو فاقد این سیستم است.

امتیازات بخش فنی

در بخش فنی ساینا S نیز به‌رغم برخورداری از قوای محرکه مشابه با نسخه پایه، به‌جای استفاده از دریچه‌گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی استفاده شده و بالانسر شفت موتور هم ارتقا پیدا کرده است. همچنین با وجود اینکه بازدهی پیشرانه ساینا S مشابه نسخه پایه است، اما تا حد قابل توجهی لرزش پیشرانه در نمونه فیس‌لیفت نسبت به‌نسخه‌های قبلی کاهش یافته است.

این پیشرانه که در ساینا S به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد، جزو پیشرانه‌های کم‌استهلاک و کم‌مصرف در بازار ایران شناخته می‌شود و سابقه حریق یا خرابی‌های وقت و بی‌وقت واشرسرسیلندر را ندارد.

از دیگر تفاوت‌های فنی ساینا S با نسخه پایه، ساختار برق و الکترونیک این خودرو است که در نمونه فیس‌لیفت از سامانه BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد. این سامانه که در ادامه به‌آن خواهیم پرداخت، سبب می‌شود ساینا S در بخش الکتریکی قوی‌تر از نسخه‌های قبلی باشد و دوام و کارایی بهتری را از خود به‌نمایش بگذارد. وجود این ساختار یکپارچه در ساینای فیس‌لیفت سبب شده است درصورت تمایل امکان نصب اصولی کروزکنترل روی ساینا S فراهم باشد.

از دیگر تغییرات فنی اعمال‌شده برای ساینا S، ارتقای عایق‌بندی کابین و بخش محفظه پیشرانه این خودرو است. این اتفاق سبب شده است نفوذ صدا به‌کابین ساینا S کمتر از نسخه پایه باشد. در بخش ساختار سازه ساینا S هم گفته می‌شود استحکام بخش‌های عقب و جلو این خودرو تا حدی بیش‌تر شده است.

تمایزهای نهان و آشکار ساینا اس

بسیاری از خریداران ساینا اس به‌این مورد اشاره کرده‌اند که در این خودرو برای بالا رفتن عمر دریچه‌گاز، تا کلاچ نگیرید خودرو استارت نمی‌خورد یا وقتی سوئیچ را باز می‌کنید، آمپرها مثل خودروهای خارجی بالا می‌روند و دوباره بازمی‌گردند. ازجمله دیگر موارد مثبتی که توجه خریداران را جلب کرده، این‌که در صورت باز بودن هرکدام از درهای خودرو، مانیتور کوچک وسط صفحه‌کیلومتر (مانند خودرو شاهین) نشان می‌دهد کدام در باز است.

نمایش وضعیت دنده روی پشت‌آمپر و پیشنهاد سبک‌ کردن آن در دورهای بالا که آن ‌هم مشابه خودرو شاهین است، برای مشتریان جذاب بوده است. سیستم سیم کشی مالتی‌پلکس، صندوق‌پران روی سوئیچ، هشدار بوق هنگام باز ماندن درها پس از قفل کردن با ریموت (مشابه دزدگیر)، دی‌لایت و چراغ بدرقه نیز از جمله آپشن‌هایی بوده که در جلب رضایت خریداران موثر بوده است. اما آن‌چه یک خودرو را به‌گزینه مطلوب خرید تبدیل می‌کند، صرفا ویژگی‌های ظاهری یا آپشن‌های آشکار آن نیست. در میان مصرف‌کنندگان نیز عده‌ای هستند که تخصصی‌تر برخورد می‌کنند و ارزش برخی مشخصه‌های فنی و ایمنی و استانداردها را به‌خوبی می‌دانند.

استانداردها و سامانه‌های خاص ساینا نیوفیس

استاندارد محافظت از عابر پیاده و سامانه مدیریت و نظارت عملیاتی بر خودرو (BCM) از جمله استانداردهای بسیار خوب ساینا اس هستند. به‌عنوان مثال وقتی راننده دستور توقف حرکت برف‌پاکن را می‌دهد، سیستم BCM که یک سامانه خدمات هوشمند است، ابتدا کنترل می‌کند که برف‌پاکن در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته باشد و اگر چنین نبود، آن را به‌پایین‌ترین سطح برمی‌گرداند و سپس قفل می‌کند یا هنگامی که راننده دکمه گرمکن شیشه عقب را فشار می‌دهد، BCM زمان لازم را برای راه‌اندازی این قسمت محاسبه کرده و سرعت عملکرد آن را تنظیم می‌کند. این یونیت کنترلی علاوه بر این‌که راننده را نسبت به‌کارکرد صحیح و دور از خطر سیستم‌های خودرو مطمئن می‌کند، میزان سیم‌کشی‌های خودرو را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، ساینا اس علاوه‌بر ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، به‌کمکی ترمز (BA) مجهز است.

این سیستم که با نام دستیار ترمز نیز شناخته می‌شود، در بیشتر خودروهای روز دنیا به‌کار گرفته شده است و در جلوگیری از بروز حادثه در ترمزهای ناگهانی نقش اساسی ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده است بیش‌تر رانندگان درشرایط حساس و ناگهانی نمی‌توانند درخصوص میزان مناسب فشردن پدال ترمز تصمیم درستی بگیرند و عمدتا روی پدال ترمز آن ‌اندازه‌ که لازم است، فشار وارد نمی‌کنند. اما این سیستم فارغ از میزان وارد آوردن فشار روی پدال گاز از سوی راننده، براساس میزان سرعت خودرو بر فشار روغن‌ترمز می‌افزاید تا فشار وارده بر ترمزها بیش‌تر شود.

در این حالت، فشار سیستم ABS نیز بیشتر خواهد شد تا از قفل ‌شدن چرخ‌ها جلوگیری کند. به‌عبارت دیگر سیستم BA همواره هوای راننده را دارد تا درصورت نیاز هنگام ترمزگیری، بسته به‌سرعت خودرو نیروی اعمالی بر ترمزها را افزایش دهد. این سیستم سبب می‌شود مسافت توقف خودرو بسیار کمتر از زمانی باشد که خودرو فاقد این سیستم است.

«ساینا S» دوشادوش «شاهین» بازارگشایی می‌کند

تفاوت‌های ظاهری ساینا S با سری قبلی ساینا در این موارد هستند: جلوپنجره کرومی و سپرهای جلو و عقب جدید، اضافه ‌شدن چراغ روشنایی روز (دی‌لایت)، دیفیوزر و چراغ‌های عقب جدید، الگوی جدید درِ صندوق‌عقب و غربیلک‌فرمان جدید با طرح دی‌کات.

خریداران ساینا در نظراتی که در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، کلیات طراحی جلو ساینا اس را شبیه هوندا سیویک 2013 دانسته و اندازه جلوپنجره با شبکه سپر این خودرو را متناسب ارزیابی کرده‌اند. به‌عقیده آن‌ها، طراحی صندوق و چراغ‌های عقب ساینا اس هم ترکیبی از نمای عقب رنو سیمبل و ب‌ام‌و 320 آی 2008 است. اما امضای طراحی جدید سایپا را روی برخی قسمت‌های ساینا اس مانند دیفیوزر و چراغ روی آن یا صفحه‌کیلومتر این خودرو می‌توان مشاهده کرد که شباهت‌هایی به‌خودرو شاهین دارد.

در ساینا اس علاوه‌بر فرمان دی‌کات و صفحه‌کیلومتر و دسته‌دنده جدید، از پلاستیک تزریقی مشابه 207 و برخی خودروهای چینی برای داشبورد و تودری‌ها استفاده شده که صدای اضافه‌ای در کابین ایجاد نمی‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار