کاهش شدید سود بازرگانی واردات تایرهای خارجی و اثر آن روی صنعت تایر نشان داد در این صنعت؛ حمایت از تولید داخلی سرابی بیش نیست.
دولت سود بازرگانی واردات تایر را با ۲۲ واحددرصد کاهش به ۶درصد رسانده و این در حالی است که تا پیش از این تحتتاثیر سیاستهای دولتی، عدمنظارت درست بر بازارتایرهای وارداتی و عدمحمایت صحیح و بحق از تولیدکنندگان تایر به ازهمپاشیدگی نقاط تعادل در این صنعت منتهی شده بود.
ایران کشوری است که به مدد فعالان بخش خصوصی امروز ۲۳ میلیون حلقه تایر موردنیاز را تولید و در سالهای پیش رو به نقطه مهمی از بینیازی در تامین تایر از خارج کشور خواهیم رسید، البته طبعا در برخی انواع تایرهای خاص و تایرهای سنگین هنوز نیازمند گذشت زمان هستیم اما دستیابی به خودکفایی در این صنعت بسیار نزدیک است.
با این حال دولت در یک ماه گذشته دو اقدام متناقض و دور از ذهن را با یک استدلال نادرست عملیاتی کرده است؛ نخست آنکه قرار بود آزادسازی قیمت تایر در دستور کار دولت قرار بگیرد، اما به جای آن رشد ۲۰ درصدی قیمت اتفاق افتاد و وعده آزادسازی کامل قیمتها از اواخر آذر ماه که البته دولت در قبال این ارفاق قیمت ارز را از ۲۸هزار و ۵۰۰ تا ۳۸هزار تومان افزایش داده و عملا بخشی از نیازهای مالی خود را از طریق فعالان بخش خصوصی حوزه تایر تامین کرده که میگوییم؛ اشکالی ندارد، بالاخره (دولت) سیاستی در نظر گرفته تا از قِبَل آن بخشی از کسری بودجه نیز تامین شود؛ هرچند کوچک.
در عوض دولت اجازه میدهد قیمت واقعی و بر اساس مولفههای واقعی از هزینههای تولید گرفته تا واقعیتهای اقتصادی جامعه (مانند سطح مالی افراد جامعه و مولفههای کیفیتمداری و استانداردها و رقابت) تعیین شود، اما هنوز مهر تصمیم افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خشک نشده و هنوز موضوع آزادسازی قیمتها تعیینتکلیف نشده، سود بازرگانی واردات تایر خارجی را ۲۲ واحددرصد کاهش میدهد تا همه حساب و کتابهای فعالان این صنعت به هم بخورد.