رضا رضایی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرج در مورد آخرین وضعیت مطالبات قطعهسازان از شرکت خودروسازی کشور، اظهار داشت: خودروسازی یک صنعت استراتژیک در کشور است و به همراه قطعه سازی یک صنعت مادر و مهم در کشور است.
رضایی با بیان اینکه صنعت خودروسازی به دلیل ارز آوری مورد توجه دولتهای زیادی در دنیا است ، افزود: متأسفانه این صنعت در ایران دچار گرفتاریها و پیچیدگیهایی است، به گونه ای که بحث قیمت گذاری خودرو و از طرفی حضور دلالها بیش از 60 هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد کرده است.
وی در ادامه میزان بدهی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به قطعه سازان را بیش از 40 هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: به عبارتی بیش از 100 هزار میلیارد تومان اقتصاد خودروسازی کشور منفی است.
رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو استان البرز، عنوان کرد: تاخیر و عقب ماندگی در پرداخت مطالبات قطعه سازان از 4 به 7 ماه و از سویی پرداخت هزینههای نقدی مانند تامین ارز، هزینههای پتروشیمی دیگر موارد از مشکلات قطعه سازان است.
وی توضیح داد: معضلات و مشکلات بروز قطعه سازان و گروههای خودروسازی به شدت بر روی توسعه بهره وری و کیفیت تولیدات داخلی در این بخش موثر است.
رضایی با بیان اینکه زمانی که یک خودرو داخلی تولید میشود مصرف کننده واقعی از طریق ثبت نامها نمیتواند وارد شود، به همین دلیل مجبور به خرید خودرو از طریق واسطه ها میشود، گفت : امیدوارم ساختار صنعت خودروسازی و مدیریت و نوع نگرش در آن تغییر کند و این بخش نیازمند ورود مجلس و دولت است.
این قطعهساز در مورد ادعای خودروسازان مبنی بر زیان در برخی از خودروهای تولیدی عنوان کرد: چون بحث قیمت گذاری خودرو به صورت دستوری اجرایی می شود، خودروسازان عمدتاً در راستای خیلی از محصولات خود دچار زیان شده اند.
وی ادامه داد: در بحث نقدینگی هم از سوی بانک ها با تسهیلات دارای بهره 23 درصدی مواجه هستیم.
رضایی در ادامه با بیان اینکه خودروسازان در مورد برخی محصولات خود حدود 30 تا 40 درصد دچار زیان شده اند، افزود: یکی از این شرکتهای خودروسازی به دلیل زیان وارده حتی به فکر متوقف کردن خط تولید یکی از محصولات خود است.