اگر چه درهفتههای اخیر نشستهای مشترک خودروییها و مجلسیها و رایزنیها برای آزادسازی قیمت گذاری خودرو افزایش یافته است با این حال یک مقام مسئول در انجمن خودروسازان معتقد است به رغم گزارشات مفصل خودروسازان به مجلس از جریان زیان دهی این صنعت و هشدارهای متعدد، بعید است مجلس نیز در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری کند تا مبادا ترکش های احتمالی ناشی از اصلاح قیمت خودرو به آنها اصابت کند.
افت تولید ناشی از قطع همکاری شرکای خارجی و کاهش توان مالی متاثر از زیان انباشته شرکتها، بخشی از مسائل جدی است که در3-2 سال گذشته و با بازگشت تحریمها، ضمن فشار بر خودروسازان، بازار خودرو را نابسامان و بستری خوبی را برای دلالان فراهم کرده است.
هرچند در این سالها تلاش برای بهبود وضع موجود و حذف شورای رقابت از چرخه قیمتگذاری به عنوان مهمترین عامل زیان خودروسازان تداوم داشته است اما در هفتههای اخیر رایزنی خودروسازان برای اصلاح قیمت خودرو با مسئولان به خصوص مجلسیها شدت گرفته است.
این در حالی است که به دلیل حجم سنگین زیان خودروسازان تولید شرکتها در ماه گذشته روندی کاهشی به خود گرفته است. چنانچه بر اساس جدیدترین آماری که وزارت صمت منتشر کرده است تولید اردیبهشتماه خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 21.4 درصدی روبهرو شده است.
کاهش تولید خودروسازان به دنبال زیان و افت نقدینگی شرکتها
در همین حال احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به تاثیر افت نقدینگی در کاهش تولید خودروسازان گفت: خودروسازان در شرایطی در حال زیان دهی هستند که تدوام این وضع باعث افت توان مالی شرکتها و افزایش بدهی به زنجیره تامین و نهایتا کاهش توان تولید قطعه سازان و افت تولید خودروسازان شده است. جریانی که در آمار تولید اردیبهشت ماه خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آنها کاملا روشن است.
وی افزود: خودروسازان با هر بیانی وخامت اوضاع مالی و حجم سنگین زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری دستوری را برای مسئولان تشریح میکنند متاسفانه هیچ نهاد و دستگاهی توجهی نمیکند.
وی در این ارتباط به نامه نگاری و نشستهای اخیر خودروسازان با مجلسیها برای حل معضل اصلی این صنعت اشاره کرد و گفت: در هفتههای اخیر انجمن و مدیران شرکتهای خودروسازان در چند نوبت به کمیسیون صنایع مجلس مراجعه و در جلسات مشترک با اعضای کمیسیون و نمایندگان وزارت صمت گزارشی از جزئیات قیمت تمام شده خودرو و ضرر 40 میلیون تومانی خودروسازان بابت تولید هر خودرو را ارائه کردند اما متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است و به نظر میرسد هیچ دستگاه و نهادی دلسوز این صنعت نیست.
کاهش تولید خودروسازان در اردیبهشت ماه
وی با اشاره به آمار کاهشی تولید خودروسازان در اردیبهشت ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: با توجه به وضع تولید خودروسازان، امید زیادی داشتیم که در جلسات هفتههای اخیر و گزارشاتی که در خصوص قیمت تمام شده و زیان شرکتها ارائه میشود تصمیم منطقی در خصوص قیمت خودرو اتخاذ شود اما تاکنون به دلیل نظرات متفاوت نمایندگان در خصوص قیمت خودرو همچنان این مشکل لاینحل باقی مانده است.
هشدار چندباره انجمن خودروسازان به افت تولید و ورشکستگی خودروسازان
دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به تلاش خودروسازان برای تحقق جهش تولید تاکید کرد: سال گذشته خودروسازان به منظورعمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت از جهش از تولید، علیرغم زیان 36 میلیون تومانی بابت تولید هر خودرو، باز هم تلاش کرده و تولید را افزایش دادند اما با وجود آمار بالای زیان، تا کجا امکان ادامه این شرایط و افزایش تولید برای خودروسازان وجود دارد.
نعمت بخش با اشاره به هشدار چندباره به مسئولان در خصوص تبعات قیمتگذاری خودرو گفت: در ماههای اخیر بارها انجمن خودروسازان هشدار داده است که چنانچه مسئولان فکری برای قیمت خودرو نکنند به زودی این روند منجر به ورشکستگی و سقوط این صنعت خواهد شد.
وی با انتقاد از نبود شهامت تصمیم گیری در مسئولان کشور خاطر نشان کرد: به نظر میرسد دولت و مجلس آمادگی پذیرش تبعات ناشی از تصمیمات مهم را ندارند و از ترس واکنشها، حاضر به تحمل فشار بسیاری از تصمیمات اساسی از جمله حذف قیمت گذاری دستوری خودرو نیست.
شورای رقابت مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا
وی همچنین به دستورالعمل اعمال تورم بخشی سه ماهه و بازنگری قیمت خودروسازان اشاره و با توجه به عدم اعمال تورم بخشی 14 درصد سه ماهه چهارم سال گذشته از سوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت با عدم اعمال تورم بخشی در قیمت های سه ماهه پایان سال 99 و بخشش از کیسه خودروسازان، مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپاست.
به گفته این مقام مسئول در انجمن خودروسازان متاسفانه با وجود تورم بخشی سه ماه پایانی سال قبل و رشد 40 درصدی هزینههای ناشی از حقوق و دستمزد و بیمه و مواد اولیه در دو ماه اول سال جاری شورای رقابت تنها مجوز افزایش 8 تا 9 درصدی قیمت خودروسازان را صادر کرده است. در حالی که به عنوان نمونه فولاد آلیاژی یزد هر3-2 ماه یکبار قیمت فولاد را افزایش میدهد اما هیچ دستگاه و رسانه ای سیر صعودی قیمت های این شرکت را زیر سوال نمیبرد.
نعمت بخش اذعان داشت: چنانچه با همان روش غلط قیمت گذاری نیز قرار بود رشد هزینه ها و نرخ تورم بخشی در قیمت تمام شده خودروسازان محاسبه شود باید حداقل 30 درصد مجوز افزایش قیمت خودرو صادر میشد در حالی که نصف این رقم هم اعمال نشده است.
اجرای مشروط تجربه دهه 70 راهکاری برای تعادل بخشی در بازار
وی تاکید کرد: تنها راهکار جلوگیری از زیان خودروسازان و تعادل قیمتی در بازار خودرو، تک نرخی شدن قیمت و فروش خودروسازان در حاشیه بازار است تا از توزیع رانتی که موجب میشود بیش از 80 درصدی مشتریان با ضرر و از دست دلالان خودرو خریداری کنند، جلوگیری شود.
وی با توجه به تجربه دهه 70 و فروش خودرو در حاشیه بازار، شرط پاسخ گویی این روش در بازار خودرو را تدوام حمایت از تولید خودروسازان و جلوگیری از افت در این بخش دانست و بیان کرد: برای حصول نتیجه مثبت فروش خودرو در حاشیه بازار باید حمایت از خودروسازان ادامه یافته و حداقل 2 شرکت بزرگ خودروسازان روزی 5 هزار دستگاه در بازار تزریق کند و همزمان با همراهی رسانه ها خودروسازان نیز اجازه محاسبه قیمت نهایی پیش فروشها، فروش بر اساس نرخ بازار را داشته باشد.
دبیر انجمن خودروسازان در پایان خاطر نشان کرد: امید است اعضای کمیسیون صنایع با گزارشات اخیری که سازمان گسترش، انجمن خودروسازان و مدیران شرکتها ارائه کردند اقناع شده و به سرعت تصمیم اساسی در خصوص قیمت خودرو بگیرند تا پس از مدتها این صنعت از زیان خارج شود.
منبع: پرشین خودرو