جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

خودروهایی که در کشور صاحب برند تولید نمی‌شود

دنیای اقتصاد – به گزارش سایپانیوز، راحت‌تر این است که فرض را بر این بگذاریم که محصولات برندها متعلق به کشورهای خاصی هستند. برای مثال وقتی صحبت از دوج چالنجر، جاگوار تی‌تایپ یا مرسدس کلاس اس می‌شود به‌طور طبیعی کشورهای آمریکا، انگلیس و آلمان به ذهن‌تان خطور می‌کند. اما از بین این سه برند که نامبرده شد، فقط دومی است که با تضمین می‌توان گفت در وطن خودش انگلستان تولید می‌شود. اما سدان پرچم‌دار مرسدس بنز که همه آن را قله مهندسی آلمانی می‌بینند هم در آلمان و هم در مکزیک تولید می‌شود.

تویوتا توندرا: شاید هم با شنیدن اسم تویوتا، نخستین چیزی که به فکرتان می‌رسد این است که توندرا محصول ژاپن است، اما واقعیت این است که از مک‌دونالد آمریکایی‌تر است. حتی محل تولد نخستین محصول توندرای تویوتا هم در ژاپن نبوده است. ۷۵ درصد از قطعات آن هم در دل خود آمریکا تولید می‌شود. از نظر خیلی از آمریکایی‌ها تویوتا توندرا خیلی از فورد اف-۱۵۰ یا شورولت سیلورادو آمریکایی‌تر است. بازار این خودرو هم فقط بازار آمریکا است. در کالیفرنیا طراحی و در میشیگان تولید شده است. بعدها هم در کارخانه‌های پرینستن در ایندیانا و سن آنتونیوی تگزاس هم تولید شده‌اند.

آئودی کیو۷ و کیو۸: آئودی کیو۷ نخستین شاسی‌بلند ساخت آلمان بوده اما هیچ‌گاه در آلمان تولید نشده است. نخستین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۰۵ به نمایش درآمد، اما در کارخانه براتیسلاوای اسلواکی تولید شده است. البته این خودرو در آئورانگاباد هند و کالوگای روسیه هم تولید می‌شود. حتی کیو۸ کوپه مانند آن هم در همان جاهایی که نامبرده شد تولید می‌شود. پورشه کاین هم در حال حاضر از اسلواکی می‌آید.

مرسدس بنز جی‌ال‌بی: بنز جی‌ال‌بی ‌در آمریکا در سال ۲۰۱۹ به دنیا آمده و قرار است که در مکزیک هم تولید شود. جای تعجب است که این برند تمام شهرتش به آلمانی بودن و کیفیت طراحی است حالا چرا چنین اجازه‌ای را داده است. درست است که دستمزد کارگر در مکزیک قابل مقایسه با آلمان نیست و در حال حاضر شبکه‌ای بسیار قوی و حامی از صنعت خودرو در این کشور شکل گرفته، اما شواهد نشان می‌دهد که حتی بنز هم در بعضی از بازارها نیاز به رویکردهای راهبردی متفاوت دارد. در حال حاضر جوینت ونچر دایلمر ‌ای‌جی کمپانی مادر بنز با نیسان ژاپن در کارخانه COMPAS مکزیک برای تولید این GLB در نظر گرفته شده است.

تویوتا جی آر سوپرا: زمانی که هیاهو برای بازگشت سوپرا آغاز شد، همه فرض را بر این گذاشته بودند که خودروی اسپورت تمام-ژاپنی از راه می‌رسد. اما تویوتا تیمی با ب‌ام‌و تشکیل داد و سر آخر خودروی اسپورتی که از آب در‌آمد بیشتر آلمانی بود که ویژگی‌های مهندسی ژاپنی را در خود داشت. شاید بهترین‌های آلمان و ژاپن تلفیق شده اما نه در آلمان ساخته شد و نه در ژاپن. محل تولد این خودرو کارخانه ماگنا استیر( Magna Steyr)  در شهر گِراز(Graz) اتریش بود. خود ماگنا استیر نه برند است و نه مارک، اما به هر حال یک کارخانه خودروسازی است که تحت قرارداد کار می‌کند. در این کارخانه ب‌ام‌و سری ۵ و مرسدس کلاس جی و جاگوار برقی هم تولید می‌شوند.

هوندا سیویک تیپ‌آر: به‌طور سنتی تیپ آر هوندا محصول افسانه‌ای بازار محلی ژاپن بوده، اما نسل جدید آن رگ و ریشه بریتانیایی پیدا کرده است. البته کارخانه سوندن Swindon به خاطر برگزیت تا مرز ورشکستگی رفت، اما حالا می‌گویند قرار است به برقی شدن خودروسازی کمک کند. شاید هم دلیل اصلی آن پیمان تجاری بین اروپا و ژاپن بوده است. به هر حال به قدری کیفیت هوندا در این کارخانه بالا بوده که برای صادرات به ژاپن در نظر گرفته شده‌اند. در صورت تعطیلی این کارخانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ شغل از دست رفته و تولید به ژاپن آمریکای شمالی و چین منتقل می‌شود. در حال حاضر کسی از نسل آینده هوندا آر چیزی نمی‌داند چه رسد به آنکه قرار است کجا تولید شود. شاید در کانادا، شاید هم در آمریکا.

شورولت تریل‌بلیزر: کراس‌اوور تریل‌بلیزر یکی از پرفروش‌ترین خودروهای برند شورولت جنرال موتورز است که نباید آن را با شاسی‌بلند بر پایه وانتی اشتباه گرفت که در تایلند و برزیل تولید می‌شود. این کراس‌اوور بازار آمریکا در کره‌جنوبی تولید می‌شود و محصولات تریل‌بلیزر تولید شانگهای به بازار چین اختصاص دارد. شاید جالب باشد بدانید که جنرال موتورز در کره‌جنوبی ۳ کارخانه دارد که محصولاتش به آمریکا، برزیل و چین صادر می‌شوند. بیوک آنکور‌ جی‌ایکس جنرال موتورز هم در کره‌جنوبی تولید می‌شود.

جیپ Renegade:برای یک آمریکایی هیچ محصولی مثل جیپ آمریکایی نیست، مگر آنکه خیلی کوچک باشد. اما بد نیست بدانید که Renegade در برزیل، چین و هندوستان هم تولید می‌شوند و مدل‌های آمریکایی در تولوکای مکزیک و مدل‌های اروپایی در ملفی ایتالیا ساخته می‌شوند و جالب این است که محصول اروپایی روی پلت‌فرمی ساخته شده که در فیات توسعه یافته است.

 دوج چلنجر: این خودرو یکی از خودروهای عضلانی باقی مانده در ذهن مردم است و قرار بود به یک الگوی تحسین‌برانگیز در خودروسازی تبدیل شود. اما واقعیت طور دیگری برای آن رقم خورد و چلنجر و نوع چهار‌در آن چارجر در کارخانه برامپتون در اونتاریای کانادا تولید می‌شوند. کرایسلر ۳۰۰ هم در همین کارخانه مونتاژ سر هم می‌شود. سایر محصولات این کارخانه هم دوج دورانگو، رام پیکاپ، جیپ گراند چروکی هستند. گراند واگونیر هم در کارخانه راموس آریزپه مکزیک ساخته می‌شود.

ب‌ام‌و X۵: در سال ۲۰۱۸ ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کارولینای جنوبی لب به شکایت گشود که آلمانی‌ها مرسدس بنز و ب‌ام‌و به آمریکا می‌فرستند بدون آنکه مالیاتی بدهند، در حالی که اگر محصولات آمریکایی به اروپا فرستاده شود، مالیات و عوارض سنگینی برای آن در نظر گرفته می‌شود. غافل از اینکه خودش کمتر از ۱۰۰ مایل با کارخانه ب‌ام‌و در کارولینا فاصله داشت. ۷۰ درصد از تولیدات سالانه این کارخانه به بازارهای صادراتی ارسال می‌شوند از جمله X۵ که در کارخانه اسپارتانبرگ در کارولینای جنوبی تولید می‌شود. به بیان خیلی واضح اگر شما در اتوبان آلمان یک شاسی بلند X۵ مشاهده کردید، اگر گفتند که ساخت آمریکا است تعجب نکنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار