دنیای اقتصاد – ری پریمن، اقتصاددان از موسسه واکو و کرک ادواردز، متخصص حوزه نفت از اودسا معتقدند که خودروهای برقی، انقباض یا اختلالی در عرصه صنعت انرژی ایجاد نخواهند کرد. به عبارت دیگر نیاز به نفت و بنزین همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
پریمن میگوید: واضح است که در آینده خودروهای برقی رشد قابل توجهی خواهند داشت اما به چند دلیل سرعت جایگزینی خودروهای برقی به جای بنزینی با سرعتی که تحلیلگران پیشنهاد میکنند اتفاق نخواهد افتاد از جمله عدم ایجاد زیرساختهای شارژ خودروی برقی در سطح جهان، زمان لازم برای شارژ شدن هر خودرو، پیمایش به ازای هر بار شارژ و مسائلی مثل بازیافت باتریهای خودرو عواملی هستند که دوره گذار از بنزینی به برقی را بسیار طولانی خواهند کرد. واضح است که هر چقدر ضریب نفوذ خودروهای برقی بین مردم افزایش پیدا کند، نیاز آنها به بنزین کمتر خواهد شد، اما از طرف دیگر، برق مورد نیاز این خودروهای برقی باید از منبعی تامین شود که به احتمال زیاد گاز طبیعی است. از این رو تقاضا برای صنعت نفت و گاز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. در حقیقت تبدیل گاز طبیعی به برق ۵۵ درصد افت انرژی ایجاد میکند و به همین دلیل نیاز به گاز طبیعی در دنیا با رشد تعداد خودروهای برقی افزایش خواهد یافت. پریمن همچنین به نکته دیگری هم اشاره میکند: در حال حاضر فناوریهای دیگری در حال توسعه هستند. برای مثال شرکت ناسرو میتواند از گاز طبیعی بنزین تولید کند که آلایندگی کمتری هم دارد. پریمن میگوید: نفع دیگر خودروهای برقی برای گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی در این است که آلایندههای کربنی دیگر از اگزوز خودروها خارج نمیشوند که در سراسر دنیا پراکنده شوند، بلکه همگی از یک نقطه یعنی محل تولید برق به وجود میآیند که بهتر و راحت و با بازده بیشتر میتوان این آلایندهها را فیلتر کرد. از این رو پریمن میگوید: در آن صورت بخش نفت و گاز، به عنوان معضل نخواهند بود، بلکه شریکی در حل مسائل آب و هوایی خواهند بود. این موضوع در چند دهه آینده، مسالهای حیاتی برای انرژی جهانی است. ادواردز هم میگوید معرفی چند خودرو مثل مک-ایی فورد، تسلا مدلهای ۳، اس، وای، ایکس، مرسدس بنز ایکیواس، نیسان لیف و فولکس ایدی۴ نمیتواند تاثیر بزرگی روی صنعت نفت و گاز داشته باشد، چون زیرساختها در کل کشورهای جهان به هیچ عنوان آماده جایگزینی خودروهای برقی به جای بنزینی نیست. ضمن آنکه ادواردز به مساله بسیار مهمتری هم اشاره میکند و درباره عناصر مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی از جمله نیئودیمیوم میگوید: «باید صبر و کرد و دید در همین کشور آمریکا آیا استخراج و تولید عناصر نادر میتواند پا به پای تولید خودروهای برقی رشد کند یا خیر.»